به گزارش دیپلماسی ایرانی به نقل از سایت ریسپانسیبل استیت کرفت، در ادامه این مطلب آمده است: این رویکرد در یک زمان پرمخاطره و در حالی شکل گرفته که امکان فروپاشی مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد و طبق گزارش‌های منتشر شده، اسرائیل عملیات پنهانی خود در داخل ایران را تشدید کرده است. اگرچه کشورهای خاورمیانه در سال گذشته وارد دور جدیدی از گفت‌وگوها شده‌اند، سیاست ایالات متحده می‌تواند آنها را به چرخش به سمت یک رویارویی خطرناک وادارد. چنین وضعیتی می‌تواند به شعله‌ور شدن مجدد درگیری‌ها در یمن و عراق بینجامد و سبب شود ایران به تسریع پیشبرد برنامه هسته‌ای رو آورد و سرمایه‌گذاری‌های نظامی جدیدی را آغاز کند.

اروپایی‌ها به جای پیروی از آمریکا باید به حمایت از تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها در منطقه ادامه دهند، چرا که این بهترین چشم‌انداز برای حفظ منافع اصلی اروپا در ارتباط با ثبات منطقه و اتکای فزاینده آن به انرژی خاورمیانه در پس‌زمینه جنگ روسیه علیه اوکراین است. درگیری روسیه و اوکراین دولت بایدن را مجبور کرده تا رویکرد خود را در قبال خاورمیانه و رهبران آن تغییر دهد. با نزدیک شدن زمان انتخابات میان‌دوره در آمریکا، کاهش قیمت بنزین و کنترل تورم برای دولت بایدن یک ضرورت سیاسی شده و همین مساله به عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت خام جهان، اهرم بیشتری در برابر ایالات متحده داده است.

در صدر فهرست درخواست‌های ریاض از واشنگتن در ازای حمایت از بازار نفت، احیای کامل سیاسی ولیعهد محمد بن سلمان قرار داشت که بایدن وعده داده بود به دلیل نقش او در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی واشنگتن پست، با او به مثابه یک مجرم بین‌المللی برخورد کند. عربستان احتمالا تضمین‌های امنیتی ملموس آمریکا علیه ایران و ازسرگیری همکاری‌های نظامی و امنیتی را خواستار خواهد شد که به دلیل مداخله نظامی عربستان در یمن بایدن آنها را کاهش داده است.این چرخش بایدن در رویکرد سیاسی با انتقاد دیگر هم‌حزبی‌های دموکرات او مواجه شد. بایدن به این انتقادها به تعامل مجدد با عربستان به عنوان ابزاری برای تعمیق ادغام اسرائیل در منطقه در راستای توافق‌نامه ابراهیم (۲۰۲۰) پاسخ داد؛ مساله‌ای که از سوی هر دو حزب حمایت می‌شود.

امارات متحده عربی، بحرین و مغرب از توافق ابراهیم برای عادی‌سازی سریع روابط خود با اسرائیل استفاده کردند. اگرچه عربستان تاکنون از پیروی از همسایگان خود در این مسیر خودداری کرده، به نظر می‌رسد در خفا در حال آماده شدن برای انجام این کار است. ریاض و دیگر پایتخت‌های عربی خلیج فارس سعی کردند اهمیت چشم‌انداز یک سازمان امنیتی منطقه‌ای با هدف مقابله با ایران را کم‌اهمیت جلوه دهند؛ اما در هر حال، اسرائیل را شریک مهمی در جلوگیری از حملات پهپادی و موشکی مکرر متحدان ایران در یمن و عراق به کشورهایشان می‌دانند. بسیاری از رهبران عرب بر این باورند که به‌ویژه اگر بازگشتی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در کار نباشد، ایران و متحدانش چنین حملاتی را تشدید خواهند کرد.