وی افزود: «درحال حاضر مساله انجام مذاکرات بیشتر در سطح وزرای خارجه همچنان مطرح است.»یک روز قبل‌‌‌تر یعنی روز سه‌‌‌شنبه نیز وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با شبکه روداو با اشاره به این موضوع که ایران و عربستان تاکنون پنج دور مذاکره در سطح اطلاعاتی و امنیتی برگزار کرده‌‌‌اند، توضیح داد: «با دو طرف ایرانی و سعودی دیدار داشتم و تلاش می‌‌‌کنیم که مذاکرات را به سطح وزرای خارجه برسانیم، تلاش‌‌‌های ما ادامه دارد و باید ببینیم چه چیزی رخ می‌دهد.»در عین حال فواد حسین روز گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در گفت‌‌‌وگو با اسپوتنیک و با اشاره به تداوم مذاکرات تهران و ریاض گفت که ایران و عربستان می‌توانند به مذاکرات خود در بغداد ادامه دهند تا روابط دوجانبه را عادی و اختلافات خود را حل کنند. به گزارش «ایسنا» وی در عین حال «از به توافق رسیدن ایران و عربستان سعودی درخصوص بسیاری از مسائل خبر داد.»در واقع وزیر خارجه عراق از یکسو از حل بسیاری از مسائل بین ایران و سعودی سخن می‌‌‌گوید و از سوی دیگر از احتمال باقی ماندن سطح گفت‌وگوها در رده امنیتی خبر می‌دهد. در حالی که در چند ماه اخیر بارها صحبت از این شده بود که قرار است ایران و عربستان سعودی مذاکرات‌‌‌شان را در سطح وزرای خارجه برگزار کنند. در عین حال ادعاهای روز دوشنبه وزیر انرژی عربستان در رابطه با تهدیدآمیز بودن برنامه صلح‌‌‌آمیز هسته‌‌‌ای ایران برای صلح و ثبات جهان نیز تاکیدی بر این مساله است که همچنان اختلافات بین ایران و عربستان و نگاه نه چندان دوستانه ریاض نسبت به تهران به قوت خود باقی است.

تاثیر مسائل هسته‌‌‌ای

همچنین وزیر خارجه عراق در مصاحبه روز سه‌‌‌شنبه خود با روداو با اشاره به اینکه محتوای پنج دور قبلی مذاکرات ایران و عربستان به طور رسمی اعلام نشد، تاکید کرد که عراق اکنون با دو طرف در ارتباط است. وزیر خارجه عراق درخصوص تاثیر مذاکرات توافق هسته‌ای بر مذاکرات ایران و عربستان نیز تاکید کرد: «نمی‌‌‌خواهم وارد این بحث شوم اما تمام امور به هم مرتبط هستند. روابط ایران و عربستان و ایران و آمریکا روی هم تاثیرگذار هستند اما این تاثیرگذاری مستقیم نیست.» فواد حسین درخصوص اینکه بغداد پیش از این پیام‌‌‌های آمریکا را به ایران منتقل کرده است، افزود: «بله، انجام داده‌ایم و همچنان این کار را انجام می‌‌‌دهیم ‌‌‌و من اخیرا دیدارهایی با دو طرف داشتم.»وزیر خارجه عراق گفت که این دیدارها به توافق هسته‌‌‌ای مرتبط است و در واقع دو طرف به نتایجی رسیده‌‌‌اند اما اکنون مساله دیگری را به توافق ربط دادند.

استقبال از تداوم گفت‌وگوها

از سوی دیگر روز گذشته وزارت خارجه عراق در بیانیه‌‌‌ای اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران با فواد حسین، وزیر خارجه عراق دیدار و طرفین با پرداختن به مذاکرات هسته‌‌‌ای ایران در وین بر لزوم تداوم گفت‌‌‌وگو‌‌‌هایی که در بغداد آغاز شد، تاکید کردند.

وزیر خارجه کشورمان از تلاش‌‌‌ها و نقش سازنده عراق در انجام و پیگیری گفت‌‌‌وگوهای منطقه‌‌‌ای در راستای تقویت، ثبات، امنیت و شکوفایی در منطقه تمجید و بر آمادگی ایران برای تداوم تبادل نظرات درخصوص پرونده‌‌‌های دوجانبه و منطقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای تاکید کرد. وزیر خارجه عراق نیز در این دیدار بر اهمیت تداوم فعالیت کمیته‌‌‌های فنی برای اجرای تفاهمنامه‌‌‌های امضا شده میان طرفین تاکید کرد و گفت که افزایش تلاش‌‌‌های دیپلماتیک برای حل مشکلات، امری ضروری است.

نقاط اختلاف کجاست؟

در حالی که وزیر خارجه عراق از حل بیشتر مسائل اختلافی بین ایران و عربستان سعودی سخن می‌‌‌گوید، وزیر انرژی عربستان روز دوشنبه در اظهاراتی مدعی تهدیدآمیز بودن برنامه صلح‌‌‌آمیز هسته‌‌‌ای ایران برای صلح و ثبات جهان شد. به گزارش «ایرنا»، عبدالعزیز بن‌سلمان آل سعود با ایراد سخنانی در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مدیرکل آژانس اتمی خواست تا به نظارت بر فعالیت‌های اتمی ایران در چارچوب توافق‌نامه جامع پادمان ادامه دهد. وی ادعا کرد که عربستان سعودی از تلاش‌‌‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل‌‌‌وفصل مسائل باقی‌‌‌مانده پادمانی با ایران حمایت می‌کند تا این کشور مطابق تعهداتش در چارچوب توافق‌نامه جامع پادمان رفتار کند. این مقام رژیم سعودی مدعی شد که برنامه هسته‌‌‌ای ایران نه تنها صلح و ثبات جهان که نظام عدم‌توسعه تسلیحات اتمی را نیز تهدید می‌کند.