اعتراضات چقدر خسارت به بار آورد؟

از روز جمعه گذشته تجمعات در برخی شهرهای ایران در اعتراض به مرگ مهسا امینی که توسط گشت ارشاد بازداشت شده بود، شکل گرفته است. رئیس‌جمهوری که در سفر نیویورک بود، در پاسخ به واکنش‌های بین‌المللی اعلام کرده که «در همین غرب و انگلیس در ۲۸هفته ۸۱ زن دچار آسیب و تعدادی فوت شدند، آیا روی این موضوع هم حساسیت هست. آیا یک اطلاعیه صادر شد؟ سال گذشته در همین آمریکا ۱۱۰۰ نفر به دست پلیس کشته شدند، چرا کسی سوال نمی‌کند این ۱۱۰۰ نفر چطور به دست پلیس کشته شدند.» رئیس‌جمهوری پنج‌شنبه شب در جمع ایرانیان مقیم آمریکا، در عین حال که گفته اعتراض اشکالی ندارد، اما اغتشاش در هیچ جای دنیا پذیرفتنی نیست، اعلام کرد که «موضوع فوت این دختر عزیز را همان‌طور که به پدر این دختر خانم قول داده‌ام با جدیت پیگیری خواهیم کرد.»

با ادامه اعتراضات که در بسیاری از شهرها به خشونت کشیده شده است، «ایسنا» به نقل از  سخنگوی وزارت بهداشت از تخریب ۶۱ آمبولانس سازمان اورژانس کشور و خسارات ۳۰ میلیارد تومانی در جریان تجمعات اخیر خبر داده است. در همین حال، خبرگزاری مهر به نقل از مدیرعامل آتش‌نشانی، خسارات این سازمان را ۱۵ میلیارد تومان و شهردار تهران در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده در این اعتراضات ۴۳ دستگاه اتوبوس، ۵۴ایستگاه اتوبوس و ۲۳ خودروی آتش‌نشانی آسیب دیده‌اند. خسارات مادی تنها بعد این اعتراضات نبوده است. در حالی که صدا‌و‌سیما تعداد کشته‌های مردمی در اعتراضات را ۱۷ نفر اعلام کرده، خبرگزاری تسنیم از شهادت مسلم جاویدی‌مهر، از افسران نیروی زمینی ارتش در قوچان و «ایسنا» از شهادت یک همیار پلیس به نام ‌رضا زارع‌مویدی در شیراز خبر داده است.

 

راهپیمایی سراسری در کدام شهرها بود؟

روز پنج‌شنبه بیانیه وزارت اطلاعات در خبرگزاری صدا‌و‌سیما، منتشر شد مبنی بر اینکه «با توجه به بهره‌برداری جریانات ضدانقلاب در حوادث اخیر، هرگونه حضور و همراهی در تجمعات غیرقانونی طبق قانون مجازات اسلامی، تعقیب قضایی در پی دارد.» موضوعی که با حکم محسنی‌اژه‌ای، تکمیل می‌شود؛ «با عناصر اصلی اغتشاشگر و آشوب‌طلب حرفه‌ای، مخلان آرامش شهروندان و امنیت روانی مردم، افرادی که به اموال عمومی و دولتی خسارت وارد کرده‌اند و در برابر پلیس تمرد می‌کنند، مرتبطین با سرویس‌های جاسوسی خارج از کشور برخورد بازدارنده طبق قانون صورت گیرد و در تکمیل و رسیدگی به پرونده‌های قضایی آنها هم تسریع شود.»  در همین حال، «ایسنا» متن پیام سیداسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات را منتشر کرده: « به فتنه‌گران داخلی و خارجی هشدار می‌دهند که هرگز خواب‌های آشفته و شوم آنان علیه ارزش‌های دینی و دستاوردهای سترگ انقلاب اسلامی تعبیر نخواهد شد.»

در حالی که مقامات رسمی در عین تایید اعتراضات، اغتشاش را محکوم می‌کردند، روز گذشته نمازگزاران جمعه در شهرهای مختلف کشور، علیه معترضان، راهپیمایی کردند و در پایان قطعنامه‌ای صادر کردند. راهپیمایان عکس نوشته و تصاویری از رهبر انقلاب و همچنین پرچم ایران را در دست داشتند و شعارهایی از جمله مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس، مرگ بر اسرائیل سر دادند. تهران، اراک، آستارا، قزوین، بوشهر، قم، اصفهان، کرمانشاه، یاسوج، چهارمحال بختیاری، همدان، آذربایجان غربی، اهواز، خراسان جنوبی، کرمان، گلستان، ورامین، مازندران، یزد، اردبیل، شیراز، ایلام، رشت، بجنورد و لرستان و دیگر شهرهای ایران شاهد راهپیمایی نمازگزاران بودند.