درگیری تلفات نداشت

در ابتدای انتشار خبر ، فرماندار هیرمند در رابطه با تلفات این درگیری بیان کرد که موضوع در دست بررسی است و خبرگزاری تسنیم نیز در همین زمینه نوشت: «در این درگیری‌‌ها نیروهای طالبان گلوله‌هایی به سمت منازل حاشیه شرقی شهر دوست‌‌محمد شلیک کرده‌‌اند و حجم آتش بین دو طرف برای دقایقی تشدید شد.» همزمان برخی منابع افغانستانی مدعی شدند که در این درگیری یک نفر از طالبان کشته شده و یک تن دیگر زخمی‌‌ شده‌‌ است؛ خبری که بعدتر تکذیب شد. درواقعساعاتی بعد فرماندار هیرمند در مورد علت این درگیری بیان کرد: «روز گذشته تجاوز مرزی از سوی طالبان رخ داد که نیروهای ما پاسخ لازم را دادند، متقابلا آنها هم پاسخ دادند، اما تلفات جانی به دنبال نداشت.» وی گفت: «این درگیری مختصر بود و به اتمام رسیده است.» همچنین برخی اخبار رسیده حاکی است که این درگیری بعد از تلاش برخی نیروهای طالبان برای افراشتن پرچم طالبان در منطقه‌‌ای که خاک افغانستان نبوده رخ داده است.  از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان در کمتر از یک سال گذشته، چند بار شاهد درگیری مرزی و همچنین مناقشه بر سر هیرمند بین نیروهای ایرانی و طالبان بودیم.

طالبان تفاوت دیوار امنیتی با مرز را نمی‌داند

همچنین سید‌رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه کشورمان درگیری مرزی روز گذشته میان مرزبانی ایران و نیروهای طالبان را ناشی از عدم درک طرف مقابل از تفاوت دیوار امنیتی با مرز بین‌المللی دانست.  به گزارش «ایسنا»، سید‌رسول موسوی در حساب توییتر خود نوشت: «امروز باید اشتباه مدیریتی و محاسباتی انجام شده در ساخت دیوار امنیتی در پشت مرز بین‌المللی با افغانستان را برطرف کرد. فردا دیر است.»  همچنین پنج‌شنبه هفته گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در تماس تلفنی با امیرخان متقی، وزیر خارجه دولت موقت طالبان تصریح کرده بود: «اگر مساله حقابه ایران از هیرمند با سرعت و جدیت حل و فصل نشود، در سایر حوزه‌های همکاری دو کشور آثار منفی خود را نشان خواهد داد.»

این در حالی است که سخنگوی وزارت انرژی و آب دولت موقت طالبان می‌گوید افغانستان مطابق معاهده ۱۳۵۱ متعهد به حقابه ایران است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، «اخترمحمد نصرت» سخنگوی وزارت انرژی و آب دولت موقت طالبان بار دیگر تاکید کرد هیات حاکمه افغانستان مطابق معاهده ۱۳۵۱ متعهد به حقابه ایران است. نصرت به «سلام وطندار» گفت: «ایران مطابق توافق‌نامه ۱۳۵۱ در حالت عادی ۲۲ مترمکعب در ثانیه حقابه دارد و ما ۴ مترمکعب دیگر را هم بر اساس حسن همجواری می‌‌دهیم.» وی افزود: «ما نسبت به حقابه ایران متعهد هستیم، اما اگر خشکسالی باشد، به همان اندازه آب کم می‌شود.» سخنگوی وزارت انرژی و آب دولت موقت طالبان تاکید کرد در معاهده سال ۱۳۵۱ چگونگی پرداخت آب در زمان خشکسالی ذکر شده‌‌ است.

نمایندگان طالبان و حکومت ایران تاکنون برای حل تنش‌های مرزی، تامین امنیت مرزهای دو کشور، مبارزه با قاچاق انسان و مواد مخدر نشست‌های متعددی برگزار کرده‌اند. در آخرین مورد، (۸ تیر) هیاتی از طالبان به ایران سفر کرد تا با مقام‌های ایرانی درباره موضوع‌های مرتبط به مرزهای دو کشور گفت‌وگو کند. در تمام این ملاقات‌ها، دو طرف همواره بر حل مسالمت‌آمیز تنش‌ها و اختلاف‌ها از طریق گفت‌وگو تاکید کرده‌اند. با این حال، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی پیشین وزارت خارجه ایران، در اردیبهشت ماه و پس از وقوع درگیری میان طالبان و مرزبانان ایرانی گفته بود مرزبانان جمهوری اسلامی ایران تاکنون در مقابل طالبان خویشتن‌داری کرده‌اند، اما اگر تحرکات این‌چنینی طالبان در نوار مرزی ادامه یابد، نگران‌کننده خواهد بود.