در همین حال با فروکش کردن کرونا در کشور و البته عدم استقبال مردم از دز سوم واکسن کرونا بسیاری از مراکز تزریق واکسن تعطیل شده‌اند که به نظر می‌رسد باید یک بار دیگر این مراکز فعالیت خود را آغاز کنند. همچنین هنوز وزارت بهداشت اعلام نکرده است که مردم با توجه به واکسن‌هایی که پیش از این تزریق کرده‌اند باید ازچه نوع واکسنی برای دز چهارم یا همان واکسن یادآور استفاده کنند.در همین خصوص روز گذشته عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی کرونا، با اشاره به اینکه برخی از مراکز واکسیناسیون، به دلیل کاهش حجم مراجعات تعطیل شدند، از اعلام مراکز تزریق واکسیناسیون کرونا طی ۴۸ ساعت آینده خبر داد. به گزارش «ایلنا»، وی همچنین اعلام کرد چهار مرکز بریانک، بهاران، ابتدای بزرگراه کردستان و انتهای بزرگراه خرازی در تهران در حال حاضر فعال هستند و سایر مراکز نیز از امروز تزریق واکسن را در ساعت اداری در دستور کار قرار خواهند داد. به گفته وی مردم برای تعیین نوع واکسن تزریقی خود بر اساس سن و سال، نوع واکسنی که در مراکز موجود است و همچنین متناسب با واکسن قبلی خود مشاوره دریافت کرده و بهترین واکسنی را که بیشترین اثر‌بخشی را دارد انتخاب کنند.

رکوردشکنی آمار ابتلای روزانه

تعداد مبتلایان به کرونا از ۱۲تیر به تدریج افزایش یافته است. در همین راستا طی ۲۴ساعت گذشته بنابر اعلام وزارت بهداشت، تعداد مبتلایان به کرونا به ۲هزار نفر رسید. براین اساس طی شبانه‌روز گذشته ۲۰۱۳ مبتلا به کرونا در کشور شناسایی و ۲۲۸ نفر از آنها بستری شدند. همچنین ۷بیمار کرونایی دیگر جان باختند. روز پنج‌شنبه نیز ۱۷۷۵ مبتلا به کرونا در کشور شناسایی و ۲۰۷ نفر از آنها بستری شدند. همچنین دراین بازه زمانی ۷ تن نیز جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست دادند. پیش‌بینی‌ها نیز از احتمال دورقمی شدن مرگ‌های کرونایی حکایت می‌کند. در همین حال هرچند آمار ابتلای رسمی بالا رفته است، اما بنا بر مشاهدات عینی به نظر می‌رسد میزان موارد ابتلا بسیار بالاتر از آمار رسمی باشد. همچنان‌که روز گذشته علیرضا صداقت، رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد درباره وضعیت افزایشی میزان مرگ‌‌ومیر و مثبت شدن تست PCR ناشی از کرونا در کشور تاکید کرد: باید توجه داشت بسیاری از مردم مبتلا به کرونا هستند اما تست PCR نداده‌‌اند؛ بنابراین آمار تعداد مبتلایان بسیار بیشتر از تعداد موارد قطعی تست مثبت PCR است.

افزایش مدت دوره پنهان بیماری

در همین ارتباط طلعت مختاری‌آزاد، استاد گروه ویروس‌‌شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، با بیان اینکه دو زیر‌سویه BA۴ و BA۵ وارد کشور شده‌‌اند، درگفت‌وگو با «ایسنا» افزود: مطالعاتی که انجام شده، نشان می‌دهد ‌‌دوره نهفتگی بیماری در این دو زیرسویه مانند کرونا ویروس‌‌های قبلی دو تا سه روز نیست و به نظر می‌‌رسد می‌تواند طولانی‌‌تر هم باشد. ازسوی دیگر صداقت رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با بیان اینکه در سویه جدید کرونا درگیری سیستم تنفسی تحتانی بین مبتلایان رواج پیدا می‌کند، گفت: این سویه می‌تواند خاطرات تلخ پیک پنجم و سویه دلتا را برای مردم تکرار کند. به گزارش «ایسنا»‌‌، وی افزود: سویه‌های BA۴ و BA۵ می‌تواند سیستم تنفسی تحتانی را درگیر کرده و آمار بستری و مرگ را در کشور افزایش دهد.

لزوم تزریق واکسن یادآور کرونا

دراین میان دستیار رسانه‌‌ای وزارت بهداشت با اشاره به افزایش موارد کرونا از الزام واکسن یادآور کرونا برای کادر درمان خبر داد. پدرام پاک‌‌آیین با بیان اینکه تمام کادر سلامت در مراکز فعالیت خود باید گواهی نوبت یادآور واکسن را داشته باشند گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا تزریق نوبت یادآور واکسن کرونا برای افرادی که بیش از ۶ ماه از نوبت قبلی دریافت آنها گذشته، ضروری است. تاکنون ۶۴ میلیون و ۶۶۹ هزار و ۴۹۶ نفر دز اول، ۵۸ میلیون و ۲۶ هزار و ۲۴ نفر دز دوم و ۲۷ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۳۶۶ نفر دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌‌اند. مجموع واکسن‌‌های تزریق شده در کشور نیز به ۱۵۰ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۸۸۶ دز رسیده است. البته این تنها ایران نیست که با پیک مجدد کرونا روبه‌رو شده است. به گزارش «ایسنا»، آمارها حاکی از افزایش ۳۰درصدی موارد جدید ابتلا به کروناویروس در جهان طی دو هفته گذشته است.