در ادامه این مطلب با اشاره به اینکه بعید است این سفر کمک زیادی به کاهش قیمت نفت کند و از زمان روی کار آمدن بایدن، این‌گونه واقع‌‌گرایی کمتر دیده شده، آمده است: «‌او در ابتدا قول داد سیاست خاورمیانه‌‌ای متفاوت از سیاست قبلی داشته باشد. او قول داد به توافق هسته‌‌ای با ایران که دونالد ترامپ از آن خارج شد، برگردد و قرار بود از سعودی‌‌ها دوری کرده و حقوق بشر را در مرکز سیاست خارجی آمریکا قرار دهد.»

بر اساس این گزارش، هیچ کدام از آن اتفاقات نیفتاد. بایدن بیش از حد وعده داده و کمتر عمل کرد. لحن او با ترامپ متفاوت است و مقامات آمریکایی می‌گویند تغییراتی در سیاست‌های این کشور اتفاق افتاده است. آنها علاوه بر تلاش برای احیای گفت‌وگوها با ایران، به‌شدت به دنبال آتش‌بس کنونی در یمن هستند. اما در اصل موضوع تغییری ایجاد نشده و نتایج بسیاری از سیاست‌های بایدن با ترامپ یکسان است.

به گزارش اکونومیست، در رابطه با برجام، ترامپ از آن خارج شد و سپس کمپین فشار حداکثری را راه انداخت؛ وی امیدوار بود ایران برای توافقی جدید به التماس افتاده و سیاست خارجی خود را تغییر دهد. اما کمپین به اصطلاح «فشار حداکثری» او شکست خورد. ایران سر خم نکرد، بلکه فعالیت‌‌های هسته‌‌ای ممنوعه را از سر گرفت و به متحدان آمریکا در منطقه حمله کرد.

بایدن به جای بازگشت به توافق قبلی، به دنبال چیزی بود که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه او، توافقی «طولانی‌‌تر و قوی‌‌تر» خواند. اما مذاکرات در وین تا آوریل گذشته یعنی تنها دو ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران آغاز نشده بود.

بعد از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، بار دیگر ایران و آمریکا در بهار امسال به توافق نزدیک بودند. یکی از آخرین نقاط اختلاف، برچسب زدن آمریکا به سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی بود و بایدن در این رابطه نیز تعلل کرد.

مذاکرات اکنون در بن‌بست است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ماه گذشته گزارش داد ایران ۴۳ کیلوگرم اورانیوم غنی‌‌شده با خلوص ۶۰ درصد دارد. حالا حتی کسانی که در آمریکا به توافق امیدوار بودند هم به این تصور رسیده‌‌اند که توافق شکست خورده است، اگرچه شک دارند تیم بایدن آن را بپذیرد. آنها شاکی هستند که رئیس‌جمهور یک سال سرمایه سیاسی را برای مذاکره با ایران سوزاند، اما در پایان تصمیم سختی گرفت.

در نهایت در این گزارش آمده است برخی سیاست‌های بایدن، بسیاری از دموکرات‌‌ها را ناامید می‌کند اما تقصیر تنها با بایدن نیست؛ زیرا ایران مذاکره‌کننده سرسختی بود. همه این موارد به ناکامی گسترده‌‌تری در تغییر نقش آمریکا در منطقه اشاره دارد که سه رئیس‌‌جمهور خواهان کاهش آن بودند. خاورمیانه در دهه گذشته به طرز چشمگیری تغییر کرده اما سیاست آمریکا هنوز متناسب با آن تغییر نکرده است.