در همین ارتباط، کاردار سفارت سوئیس در تهران، روز جمعه و در غیاب سفیر این کشور توسط مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه ایران احضار و مراتب نگرانی و اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به تداوم نقض صریح قوانین و مقررات بین‌المللی حقوق دریاها و کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوطه خصوصا اصل آزادی کشتیرانی و تجارت آزاد بین‌المللی توسط دولت آمریکا، اعلام و بر رفع فوری توقیف کشتی و محموله آن تاکید به عمل آمد. کاردار سوئیس اعلام کرد مراتب را در اسرع وقت به مقامات آمریکا منتقل خواهد کرد.

پیش‌تر و در روز چهارشنبه چهار خرداد نیز کاردار سفارت یونان در تهران (در غیاب سفیر) به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد. رئیس اداره مدیترانه ضمن یادآوری تعهدات بین‌المللی دولت یونان با توجه به توقف اضطراری کشتی مذکور به دلیل نقص فنی، تسلیم در برابر فشارهای غیرقانونی آمریکا را غیر‌قابل پذیرش و محکوم دانست و افزود: تصرف در محموله کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران مصداق راهزنی بین‌المللی است که مسوولیت آن با دولت یونان و تصرف‌‌‌کنندگان غیرقانونی است. به گزارش «ایسنا»، وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از حقوق قانونی خود چشم‌‌‌پوشی نخواهد کرد و از دولت یونان انتظار دارد به تعهدات بین‌المللی خود در عرصه دریانوردی و کشتیرانی ملتزم و پایبند باشد. کاردار سفارت یونان نیز در این دیدار اعلام کرد که بلافاصله مراتب اعتراض و ناخرسندی دولت جمهوری اسلامی ایران را به دولت متبوع خویش ابلاغ خواهد کرد.

محموله نفتی توسط آمریکا مصادره شد

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه با استناد به اظهارات سه منبع مطلع مدعی شد که نفت توقیف شده ایران از یک کشتی در یونان به آمریکا تحویل داده شده و تحت مصادره آن است. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، مقامات یونان در ماه گذشته یک کشتی با پرچم ایرانی را با ۱۹ نفر از کارکنان روسی آن در نزدیکی جزیره جنوبی اویا به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا توقیف کرد. آنها گفتند، این کشتی به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا بر روسیه در پی حمله آن به اوکراین توقیف شده است. اگرچه این کشتی بعدا به دلیل اشتباهی که راجع به مالکان آن رخ داده بود، آزاد شد. یک منبع آگاه در وزارت کشتیرانی یونان گفت که وزارت دادگستری آمریکا «به یونان اطلاع داده است که محموله این کشتی نفت ایران است.»

این منبع آگاه در ادامه بدون ارائه جزئیات بیشتری گفت: این محموله به کشتی دیگری که توسط آمریکا اجاره شده بود، انتقال داده شده است. مقامات آمریکایی به درخواست ارائه توضیحاتی در این زمینه پاسخی نداده‌‌‌اند. مصادره این محموله نفتی توسط فرد مطلع دیگری که در جریان این موضوع بوده، تایید شده است. او گفت، این محموله به یک کشتی با پرچم لیبریا به نام آیس انرژی انتقال داده شده است که توسط شرکت کشتیرانی یونانی دایناکوم اداره می‌شود. یک منبع مطلع در این شرکت یونانی تایید کرد که «انتقال این محموله نفتی از این کشتی به آیس انرژی دایناکوم در حال انجام است که پس از آن راهی آمریکا می‌شود.» مقامات دولت یونان این اطلاعات را هنوز تایید نکرده‌‌‌اند.

یونان محموله را به آمریکا تحویل می‌دهد

همزمان مقامات گارد ساحلی یونان اعلام کرده‌‌‌اند بنا بر درخواست وزارت دادگستری آمریکا، محموله نفتی توقیف‌‌‌شده ایران را در راستای اجرای تحریم‌های آمریکا به این کشور تحویل می‌دهند. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت یونان اعلام کرده است ۱۱۵‌هزار تن نفت خام ایران را که پیش‌تر توقیف شده بود، به آمریکا تحویل می‌دهد.  مقام‌‌‌های پلیس بندری یونان گفته‌‌‌اند که این تصمیم پس از درخواست دادگستری آمریکا و در جهت اجرای تحریم‌های این کشور علیه ایران و روسیه انجام می‌شود. گارد دریایی یونان روز ۱۹ آوریل نفتکش حامل این محموله را در کناره جزیره اویا توقیف کرد. به گفته سخنگوی پلیس بنادر یونان، هزینه تحویل کشتی توقیفی از ایران گرفته می‌شود.

آتن فورا نفتکش ایرانی را آزاد کند

از سوی دیگر، یک مقام مسوول ایرانی در گفت‌وگو با یک شبکه قطری ضمن غیر‌قانونی خواندن اقدام یونان در توقیف نفتکش ایرانی تاکید کرد که آتن باید فورا این نفتکش را آزاد کند. به گزارش «ایسنا»، این مسوول ایرانی گفت: آتن قصد دارد این محموله نفتی را به آمریکا تحویل دهد که این امر غیرقابل پذیرش است و پیامدهایی به دنبال خواهد داشت. این مسوول ایرانی تاکید کرد: این اقدام یونان دزدی دریایی دولتی است و در تضاد با قوانین بین‌المللی بوده و فورا باید این نفتکش را آزاد کند.

هشدار جدی به دولت یونان

همزمان با این تحولات، مدافعان محیط‌زیست در یونان به دولت این کشور در خصوص توقیف نفتکش روسی و انتقال محموله نفت متعلق به ایران و مخاطرات شدید زیست محیطی آن برای منطقه هشدار جدی دادند. انجمن حفاظت از محیط‌زیست کاریستوس یونان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نفتکش روسی LANA (پگاس سابق) با ظرفیت ۱۱۵۰۰۰ تن بارگیری نفت خام به دلیل نقص فنی، ۴۰ روز است که در خلیج «کاریستوس» توقیف شده است. به بحث در مورد ابعاد سیاسی این موضوع ورود نمی‌کنیم، اما به نقل از گزارش‌های سایت‌های محلی و رسانه‌های خارجی، قرار است نفتکش دیگری در کنار نفتکش مذکور پهلوگرفته تا محموله نفتکش «پگاس» به آن نفتکش منتقل شود.  حتی اگر فقط یک هزارم محموله طی فرآیند انتقال به دریا نشت کند، خسارت زیست محیطی غیرقابل محاسبه‌ای وارد خواهد شد. ما به دلیل داشتن منافع مشروع، درخواست می‌کنیم که کشتی فورا از خلیج کاریستوس خارج و به یک منطقه مناسب برای انجام‌‌‌ عملیات انتقال که تمام شرایط ایمنی را داشته باشد منتقل شود. محیط‌زیست کاریستوس نباید بهای سنگین دیگری بابت گزینه‌های سیاسی دولت پرداخت کند. نفتکش روسی باید بندر کاریستوس را ترک‌‌‌کند.»