به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از «واشنگتن فری بیکن»، بر اساس نامه ابلاغیه ارسال شده به کاخ سفید در روز پنج‌شنبه که این پایگاه خبری محافظه‌‌‌کار آمریکایی مدعی است منحصرا به دست آن رسیده، بنیاد حقوقی «اول آمریکا» به دولت بایدن اطلاع داده که «در نظر دارد برای جلوگیری از هرگونه توافق بایدن و ایران که برای تصویب به کنگره ارائه نشده، اقدام قانونی انجام دهد.» در این نامه همچنین درخواست شده که دولت آمریکا تمام اسناد و ارتباطات داخلی مربوط به توافق را حفظ کند تا بتوان از آنها به عنوان بخشی از یک پرونده قضایی در آینده استفاده کرد.

طبق این گزارش، تهدید حقوقی نشانه‌‌‌ای از افزایش مخالفت با توافق هسته‌‌‌ای جدید است و راه جدیدی را برای وادار کردن دولت بایدن به ارائه این توافق برای رای‌‌‌گیری به کنگره ارائه می‌دهد. به نوشته فری بیکن، با توافق جدیدی که ظاهرا قریب‌‌‌الوقوع است، قانون‌گذاران جمهوری‌خواه و برخی دموکرات‌‌‌ها نگران هستند که دولت بایدن قانون را برای نهایی کردن توافق، نقض کند. مقامات سیاست خارجی جمهوری‌خواه در کنگره مدعی شدند که شکایت قضایی می‌تواند اجرای توافق را به تعویق بیندازد و دولت آمریکا را مجبور کند تا مفاد کامل توافق جدید را افشا کند. «اسکات پری» از اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که طبق این گزارش در جریان شکایت این سازمان حقوقی قرار گرفته، به فری بیکن گفت که تهدید طولانی شدن روند دادگاه به دولت هشدار می‌دهد تا قبل از ادامه کار، فکر کند. وی در ادامه ادعا کرد، این اقدام احتمالا هرگونه اقدام نهایی از سوی دولت بایدن را به تعویق می‌‌‌اندازد و در عین حال اعتماد به هرگونه توافق بالقوه‌‌‌ای را در طرف ایرانی کم می‌کند و در بهترین حالت، هر چیزی را که بدون پیروی از قانون بر سر آن توافق شده بود، باطل می‌کند.

پری همچنین گفت که دولت بایدن تلاش کرده جزئیات توافق را از کنگره پنهان کند و باید تضمین کند که توافق قبل از نهایی شدن به کنگره برده می‌شود. وی افزود: تقریبا تمام اطلاعاتی که ما در مورد این روندها داریم در گزارش‌های منبع باز بوده است. حتی در جلسات توجیهی پشت درهای بسته به درخواست کمیته‌‌‌های مربوطه، اعضا نمی‌توانند پاسخ به سوالات خاص خود را دریافت کنند.

در نامه این گروه حقوقی همچنین از کاخ سفید، وزارت امور خارجه و سایر آژانس‌‌‌های فدرال آمریکا خواسته شده که همه سوابق را که ممکن است مرتبط با این موضوع باشد، جدا و حفظ کنند. واشنگتن فری بیکن ادعا کرده که «اگر این پرونده به دادگاه راه پیدا کند، مردم آمریکا می‌توانند نگاهی به دیپلماسی پشت درهای بسته دولت بایدن با تهران داشته باشند.»

همچنین سناتور تد کروز از مخالفان اصلی توافق با ایران، به فری بیکن گفت که دولت بایدن کنگره را دور خواهد زد زیرا می‌‌‌داند که آرای کافی برای تایید توافق وجود ندارد. وی در ادامه با طرح اتهاماتی علیه ایران، افزود: «دولت طبق قانون اساسی موظف است هرگونه توافق جدید با ایران را برای تصویب به سنا به عنوان یک معاهده ارائه کند و یک تعهد قانونی برای ارائه این توافق و کلیه توافقات جانبی مخفی به منظور تایید در کنگره دارد.» اما به ادعای کروز، «آنها (دولت بایدن) این کار را نخواهند کرد، زیرا می‌‌‌دانند که کنگره این توافق را رد خواهد کرد. بنابراین در عوض، ما تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که (توافق) هرگز اجرا نمی‌شود و در صورت اجرا، به سرعت معکوس خواهد شد.»

قانون‌گذاران آمریکایی که عمدتا از حزب جمهوری‌خواه هستند در چند ماه گذشته به طرق مختلف- اعم از نامه‌‌‌نگاری با نمایندگان قوه مجریه، معرفی طرح‌‌‌هایی برای ملزم کردن دولت آمریکا به نظرخواهی از کنگره و برگزاری جلسات و نشست‌‌‌های مختلف- تلاش کرده‌‌‌اند مخالفت‌‌‌های سیاسی خود با برجام را به شکل علنی ابراز کنند.

انتقاد ترامپ از رویکرد برجامی بایدن

همزمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا بار دیگر به انتقاد از مذاکرات دولت کشورش برای احیای برجام پرداخت و گفت که توافق بایدن با ایران حتی از توافق دوران اوباما هم بدتر خواهد بود. به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در گفت‌‌‌وگو با شبکه فاکس نیوز بار دیگر از عملکرد جو بایدن رئیس‌جمهور کنونی این کشور در عرصه سیاست خارجی و به‌‌‌ویژه مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های ایران انتقاد کرد. ترامپ با بیان این ادعا «توافق بایدن با ایران حتی از توافق دوران اوباما هم بدتر خواهد بود» تصریح کرد: «دولت بایدن به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه ‌‌‌اجازه می‌دهد که به حصول توافق کمک کند اما در عین حال، این کشور را به دلیل حمله به اوکراین تحریم و با این اقدام کرملین مخالفت می‌کند.» وی مدعی شد: «توافقی که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و وزارت خارجه جان کری به دست آمد وحشتناک بود اما توافق جدید، نسخه به‌‌‌روز رسانی شده توافق قبلی برای نزدیک‌‌‌ترین متحدان آمریکا در منطقه خاورمیانه به مراتب بدتر خواهد بود.» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که در سال ۲۰۱۸ به‌‌‌طور یک‌‌‌جانبه و به‌رغم مخالفت جامعه بین‌الملل از برجام خارج شد در ادامه گفت: من به یک توافق افتضاح پایان دادم اما این، از چیزی که آنها (دولت بایدن) به دنبالش هستند بهتر بود. توافق جدید اگر امکانپذیر باشد، بدتر خواهد بود. تنها چیزی که شما نگفتید این است که اسرائیل در معرض یک خطر بزرگ است؛ اگر این اتفاق بیفتد، خطر بزرگی است، چراکه یک نقشه راه بسیار سریع برای (ایران) است تا به سلاح هسته‌‌‌ای دست پیدا کند.

ترامپ همچنین با اشاره به مخالفت برخی نمایندگان کنگره با توافق جدید با ایران ابراز امیدواری کرد که کنگره از نهایی شدن این توافق جلوگیری کند و افزود: «این توافق می‌تواند پایان اسرائیل باشد.»

وی مدعی شد: «اگر دولت بایدن نتواند برای محافظت از اسرائیل اقدام کند یا اجازه حصول توافق را بدهد، به موجودیت اسرائیل آسیب می‌‌‌زند و آنها احتمالا مجبور به دفاع از خود خواهند شد. افراد زیادی این مساله را می‌‌‌گویند، مگر اینکه اتفاق دیگری بیفتد که اسرائیل مجبور به جنگ شود. این وضعیت وحشتناکی است.»