مدارس پس از 25 ماه بازگشایی شد

 وزیر آموزش‌وپرورش دیروز در آیین بازگشایی مدارس از خانواده‌ها درخواست کرد تا با مدرسه همکاری کنند و دانش‌آموزان را به مدرسه بفرستند. هرچند تا پیش از این به صورت دوره‌ای مدارس با لحاظ کردن دستورالعمل‌های بهداشتی و با فاصله‌گذاری‌های اجتماعی با یک سوم ظرفیت خود باز می‌شدند، اما این‌بار وزارت آموزش‌وپرورش، فقط سه گروه را از حضور در مدرسه منع کرد. دانش‌آموزانی که کرونا دارند، دانش‌آموزانی که علائم کرونا دارند و دانش‌آموزانی که بیماری زمینه‌ای و خاص دارند از حضور در مدرسه به شرطی منع شده‌اند که گواهی پزشک داشته باشند و اولیای آنها با کادر مدرسه هماهنگ کرده باشند. دراین میان روزنامه دولت در گزارشی نوشته است اگر کرونا شدت یافت تقصیر را به گردن بازگشایی مدارس نیندازید. اصلی‌ترین انتقاد روزنامه دولت به بازگشایی مدارس درباره موضوع انتخاب زمان بازگشایی بوده که چرا ۱۴ فروردین انتخاب شده است درحالی که نیمه آبان ماه سال گذشته و حتی اواخر دی ماه نیز که واکسیناسیون کامل شد و کرونا نیز کاهش یافته بود زمان بازگشایی مدارس مهیا بود. به گزارش انتخاب به نقل از روزنامه ایران، عوامل مختلفی درتشدید کرونا دخالت دارند و بازگشایی مدارس علت اصلی تشدید کرونا نخواهد بود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، گزارش اخیر روزنامه ایران به یک بام و دو هوایی تصمیم‌سازان اشاره کرده و نوشته است با بازگشایی مدارس بی‌ثباتی در دنیای کودکان و دانش‌آموزان بیشتر خواهد شد. در بخش دیگری از این گزارش آمده است: در نخستین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا یکی از مهم‌ترین تصمیمات برای سال ۱۴۰۱ گرفته شد؛ تصمیم به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و بازگشت به آموزش حضوری. اما آیا زمان بازگشایی‌ها بهترین زمان است؟بنا به گزارش روزنامه ایران، هفته‌ای که در پیش است هفته‌ای طلایی است تا مشخص شود آیا ایمنی مناسبی در میان مردم پیش از شروع سال جدید ایجاد شده بود و آمار‌ها همچنان کاهشی خواهد بود؟ در این صورت مردم با اطمینان بیشتری از آموزش حضوری استقبال می‌کردند و بهانه‌ها کمتر می‌شد. حالا مردم حق دارند بگویند کاش دولت صبر می‌کرد تا نتیجه این میزان سفر و دید و بازدید‌های نوروزی در آمار مشخص می‌شد و اگر کسی ناقل است خود را نشان می‌داد و بعد آموزش‌های حضوری آغاز می‌شد.

وضع «وخیم آموزش» دانش‌آموزان

شکاف یادگیری با طولانی شدن تعطیلی مدارس افزایش یافته است. این جمله حرف دل معلمان، ‌دانش‌آموزان و اولیا است، اما کرونا باعث شد آموزش‌وپرورش به شکل ناگهانی با پدیده آموزش بر‌خط مواجه شود و بی‌برنامه سامانه‌ای ناکارآمد را برای تدریس طراحی کند. این درحالی است که هنوز برخی تصمیم‌سازان گمان می‌کنند حضور فیزیکی در مدرسه به یادگیری بهتر کمک می‌کند.

حیدر تورانی، پژوهشگر و عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش به «ایسنا» گفته است که «بیاییم از بازگشایی مدارس با روی گشاده و آغوش باز استقبال کنیم و در فرآیند کار، رایزنی‌ها و مداخلات اصلاحی را انجام دهیم‌، زیرا افت چشمگیر یادگیری و ترک تحصیل دانش‌آموزان از جمله مهم‌ترین پیامدهای تعطیلی آموزش حضوری و همچنین چالش‌‌های پساکرونای نظام آموزشی کشور محسوب می‌شوند.» به گفته تورانی، افت یادگیری در طول زمان و بدون اقدامات ترمیمی، پیچیده و پیچیده‌تر می‌شود و وقتی دانش ‌آموزان یادگیری‌های پایه را به علت تعطیلی مدارس با یادگیری از راه دور فاقد کیفیت از دست می‌دهند، دانش و مهارت‌هایی پایه‌ای وجود ندارد که در هنگام بازگشایی روی آنها چیزی بنا شود از همین روست که بازگشایی حضوری مدارس ضرورت می‌یابد. عضو هیات علمی پژوهشگاه تعلیم و تربیت با استناد به مطالعات جهانی انجام شده اعلام کرده است که سهم نوجوانان دبیرستانی که در حال حاضر به حداقل سواد کارکردی خواندن و ریاضی دست پیدا نکرده‌اند، از ۴۰ درصد پیش از پاندمی به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. همچنین میلیون‌ها کودک از مقاطع پیش از دبستان تا پایان متوسطه ممکن است هرگز به مدرسه بازنگردند.

بازگشایی یکباره مدارس و دانشگاه‌ها خطرساز است

در میان مخالفان بازگشایی مدارس می‌توان به سیدکریم حسینی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان اشاره کرد. او در توییتی، بازگشایی یکباره مدارس و دانشگاه‌ها را بی‌تدبیری و خطرساز عنوان کرده است.  به گزارش «ایلنا»، او دلایل سه‌گانه‌ای را برای مخالفت با بازگشایی مدارس مطرح کرده و نوشته است با توجه به آنکه خطر شیوع ‎ کرونا پس از مسافرت‌ها و دیدارهای نوروزی بالاست و همچنین تقارن بازگشایی مدارس با آغاز ماه مبارک رمضان و فصل گرم سال مبارک نیست. به گفته کریمی ضعف بدنی روزه‌داری و استرس دانش‌آموزان و رعایت دستور‌العمل‌ها‌ی بهداشتی راندمان تحصیلی را کاهش می‌دهد.

بازگشایی مدارس در شهرهای قرمز

درعین حال موضوع مهم دیگر در بازگشایی مدارس افزایش تعداد شهر‌های قرمز است. احمد نادری، نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس به باشگاه خبرنگاران گفته است ‌که اختیار واگذاری بازگشایی مدارس در شهر‌های قرمز به مقامات محلی واگذار شود. او درباره بازگشایی دانشگاه‌ها نیز گفته است که دانشگاه‌ها به خاطر آماده شدن خانه‌های دانشجویی و خوابگاه‌ها باید تدریجی باز می‌شدند.

به ضرورت افزایش سال تحصیلی نرسیده‌ایم

 همچنین در خبری دیگر به نقل از «ایرنا»، نوری، وزیر آموزش‌وپرورش ‌گفته است که مدارس مانند دوران قبل از کرونا به فعالیت خود ادامه می‌دهند و فعلا به ضرورت افزایش سال تحصیلی نرسیده‌ایم. او اعلام کرده است که ممکن است در روزها‌ی نخست بازگشایی با اختلالات جزئی مواجه شویم، اما روند تدریس به صورت قبل از کرونا ادامه خواهد یافت و حضور همه دانش‌آموزان در مدرسه الزامی است.

آمار واکسیناسیون معلمان و دانش‌آموزان

به گفته وزیر آموزش‌وپرورش، با تمهیدات اندیشیده شده از سوی دولت، درحال حاضر درصد قابل قبولی از دانش‌آموزان و معلمان واکسینه شده‌اند و در حدود ۹۵ درصد از معلمان دز اول، ۹۰ درصد دز دوم و ۵۱ درصد دز سوم را دریافت کرده‌اند. همچنین در واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال نیز ۹۲ درصد دز اول و ۸۰ درصد دز دوم انجام شده است.

فقط مدارس بوسنی، لیبی، هند، ‌عربستان، بنگلادش و ایران باز نیستند

با استناد به آمار‌های اعلامی از سوی وزیر آموزش‌وپرورش، ۶ ماه پس از کرونا، آموزش‌های حضوری در ۵۰ کشور از سر گرفته شد و د‌ر حال حاضر ۹۶ کشور آموزش حضوری و ۱۰ کشور آموزش مجازی داشته‌اند.  از سوی دیگر محمود‌زاده، رئیس سازمان مدارس غیر‌دولتی رئیس سازمان مراکز غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش نیز در آیین بازگشایی مدارس به «ایسنا» گفته است: امروز در اکثر کشورهای دنیا مدارس باز هستند. در اروپا به جز بوسنی و هرزگوین، در آفریقا به جز لیبی، در آسیا به جز ایران، هند، عربستان و بنگلادش و همچنین در آمریکا تقریبا اکثر مدارس باز هستند.

امکان تعدیل ساعت کلاسی و ساعت حضور دانش‌آموزان

در عین حال ستاری‌فرد، سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش نیز درباره تعدیل ساعت تدریس مدارس به «ایسنا» گفته است: تقویم آموزشی مدرسه و کلاس‌ها در اختیار و جزو صلاحیت‌های مدرسه است و مدرسه این امکان را دارد با توجه به اینکه در زمان ماه مبارک رمضان هستیم نسبت به هماهنگی زمان حضور دانش‌آموزان اقدام کند و امکان تعدیل ساعت کلاسی و ساعت حضور دانش‌آموزان در کلاس درس وجود دارد. وی ادامه داد: تاکید ستاد ملی کرونا این بود که دانش‌آموزان به صورت حضوری و روزانه در کلاس‌ها حضور پیدا کنند و تاکید ما این است که همه دانش‌آموزان در ۵روز هفته امکان استفاده از آموزش‌های حضوری را در مدارس داشته باشند، اما برنامه‌ریزی برای رعایت پروتکل‌ها و نحوه حضور دانش‌آموزان جزو اختیارات شورای مدرسه است.

بازگشایی دانشگاه و خوابگاه‌ها‌ی دانشجویی

دیروز همچنین مراسم استقبال از دانشجویان برای از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها با حضور وزیر علوم و مسوولان آموزش عالی در دانشگاه تهران برگزار شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، زلفی‌گل، وزیر علوم در جمع خبرنگاران درباره آغاز آموزش حضوری دانشگاه‌ها گفته که قرار است همه دانشجویان در دانشگاه‌ها حضور داشته باشند، زیرا دانشجو‌ روح‌ دانشگاه است. وی گفت: امکان دارد دانشجویانی به دلایل موجه امکان حضور در دانشگاه‌ها نداشته باشند، بنابراین دانشگاه‌ها باید تمهیداتی را برای آنها فراهم کنند. اگر امکان دارد در دانشگاه محل سکونت‌شان ‌میهمان شوند و اگر به دلایلی این مساله مقدور نیست برای حذف درس آنها اقدام شود. اگر دانشگاه تشخیص داد از آموزش برخط استفاده کنند، اساتید و دانشگاه همکاری کنند، زیرا ما اعضای یک خانواده هستیم و باید یکدیگر را درک کنیم تا به مرور شاهد حضور همه دانشجویان در دانشگاه باشیم. از سوی دیگر مقیمی، رئیس دانشگاه تهران نیز در این مراسم گفت: دانشجویان برای ورود به دانشگاه باید دو دز واکسن را دریافت کرده باشند. مرکز بهداشتی دانشگاه تهران این آمادگی را دارد تا دانشجویان را واکسینه کند تا آنها برای ورود به خوابگاه و دانشگاه محدودیتی نداشته باشند.


شهرهای قرمز در هفته دوم فروردین افزایش یافت

خطر موج نوروزی کرونا

دنیای اقتصاد: همزمان با کاهش نسبی شیوع ویروس کرونا در کشور، مدارس کشور در مقاطع مختلف از دیروز به‌طور رسمی پس از دو سال بازگشایی شد. موضوعی که با موافقت و مخالفت‌هایی روبه‌رو شده است. مخالفان بازگشایی مراکز آموزشی دو هفته آتی را هفته‌های طلایی برای مشخص شدن میزان موارد ابتلا به کرونا پس از تعطیلات نوروز توصیف می‌کنند. آنها معتقدند نتیجه سفرها و دیدوبازدیدهای نوروزی طی دو هفته آینده در آمار کرونایی کشور مشخص خواهد شد و بازگشایی مدارس در این بازه زمانی می‌تواند موجب افزایش مجدد آمار کرونا شود. پیش از این هم برخی از اعضای کمیته علمی کرونا، نسبت به شیوع موج سهمگین دیگری از کرونا با توجه عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در نوروز ابراز نگرانی کرده بودند. این نگرانی‌ها در شرایطی است که با فروکش موج ششم کرونا در کشور در حال حاضر ۵۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند و براساس گزارش‌های منتشر شده وضعیت مراکز درمانی نیز در شرایط نسبتا آرامی قرار گرفته است. البته همچنان 59 شهر در وضعیت نارنجی یا پرخطر، 259 شهر در وضعیت زرد یا نسبتا پرخطر و 36 شهر نیز در وضعیت قرمز قرار دارند که همین امر موجب نگرانی منتقدان بازگشایی مدارس شده است. چرا که براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، هرچند آمارهای مرتبط با موارد شناسایی، بستری و فوتی ناشی از کرونا در هفته اول فروردین ماه کاهشی بوده است اما در هفته دوم این ماه، تحت تاثیر کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزایش مسافرت‌ها و تجمعات و دیدوبازدیدها در نوروز و طبق جدیدترین اعلام وزارت بهداشت، شاهد افزایش شمار شهرهای قرمز کرونا از ۲۴ شهر به ۳۶ شهر بوده‌ایم. پیش از این وزارت بهداشت در روز 5فروردین سال جاری در گزارشی اعلام کرده بود که فقط ۲۴ شهر کرونایی در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

مرگ 401 نفر در هفته اول فروردین ماه

بررسی هفتگی وضعیت موجود کرونا در کشور نشان می‌دهد در هفته اول فروردین ماه ۱۴۰1 مصادف با هفته ۱۱۰ همه‌گیری، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده جدید در کشور ۹۹۰۱ نفر بوده و تعداد موارد بستری جدید در کشور ۲۰۴۳ نفر و تعداد موارد فوتی‌های جدید ۴۰۱ نفر بوده است.

کاهش مرگ کرونایی در25استان

همچنین در هفته اول فروردین ماه در استان تهران موارد بستری و فوت کاهش یافته است. در استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، یزد، کرمان، کهگیلویه و بویر‌احمد، لرستان، قم، همدان، کرمانشاه، مرکزی، هرمزگان، مازندران، بوشهر، آذربایجان شرقی، ‌فارس، اردبیل، خراسان رضوی، گلستان، سمنان، قزوین، سیستان و بلوچستان، زنجان و کردستان نیز میزان موارد فوتی و بستری درهفته اول فروردین ماه کاهش داشته است.

 از سوی دیگر در هفته اخیر موارد بستری استان کاهش و فوت در استان‌های خراسان جنوبی، گیلان، خوزستان و اصفهان ایستا بوده است. در استان البرز نیز در هفته اخیر روند بستری ایستا شده و موارد فوت استان افزایش بارز داشته است. به این ترتیب، بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا پایان هفته اول فروردین ماه ۱۴۰۱، کاهش موارد مثبت بستری ناشی از کرونا را در ۲۶ استان کشور شاهد بوده‌ایم. به گزارش «ایسنا»، همچنین کاهش موارد  فوت ناشی از کرونا نیز در هفته اول فروردین ماه در ۲۵ استان کشور گزارش‌شده است.

 هشدار افزایش کرونا در دزفول

همزمان روز گذشته رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول از افزایش موج ابتلا به کرونا در این شهرستان خبر داد. به گزارش «ایسنا»، علیرضا خسرو پناه با اشاره به وضعیت موج بیماری در دزفول اظهار کرد: تا پنجم فروردین ماه روند موارد بیماری و بستری‌های کرونا کاهشی بود، اما پس از آن مقداری موارد سرپایی و بستری‌ها افزایش یافته است. وی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا یک هفته آینده نیز همچنان موج بیماری در دزفول افزایشی باشد.

ادامه مرگ‌های دورقمی کرونایی

همچنین بنابر اعلام وزارت بهداشت، طی 24ساعت گذشته ‌هزار و ۲۷۵ بیمار جدید کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۲۱۵ نفر از آنها بستری شدند. همچنین در این بازه زمانی ۳۸ بیمار نیز جان خود را از دست دادند.

ازسوی دیگر هزار و ۶۶۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.