به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سیدابراهیم رئیسی در آخرین جلسه هیات دولت در سال۱۴۰۰ تمام وزرا و مسوولان دستگاه‌های اجرایی را مورد خطاب قرار داد و گفت: به‌گونه‌‌ای برنامه‌‌ریزی کنید که در ایام تعطیلات نوروزی وقفه‌‌ و تاخیری در کارهای ضروری و مورد نیاز مردم ایجاد نشود.رئیس جمهور افزود: وظیفه همه مسوولان اجرایی خدمت به مردم است. بنابراین در اولین فرصت در سال۱۴۰۱ جلسه هیات دولت تشکیل خواهد شد.رئیسی از همه دست‌اندرکاران سفرهای نوروزی خواست همه تلاش خود را به‌کارگیرند تا مردم در آرامش و امنیت به مسافرت بروند و به سلامتی این ایام را سپری کنند. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به فضلیت و اهمیت شب و روز نیمه شعبان اشاره کرد و گفت: نیمه شعبان و روز ولادت امام زمان (عج) جزو ایام با فضیلت سال است و جا دارد همگان خصوصا مسوولان و خدمتگزاران به مردم، تلاش کنند از فیوضات این روز و این ماه بهره کافی را ببرند.

افزایش وام ساخت مسکن آزادگان و جانبازان

همچنین در خبری دیگر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، هیات وزیران با توجه به تورم سنوات اخیر و افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تلاطم بازار مسکن و به برای حمایت از جامعه هدف با آیین‌نامه تسهیلات مسکن آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا را اصلاح کرد و سقف تسهیلات شامل این آیین‌نامه را افزایش داد.بنا به این آیین‌نامه مقرر شد تا با رعایت سرجمع اعتبارات مصوب در قوانین موضوعه برای یک‌بار در پروژه‌های در حال ساخت، قبل از اتمام پروژه و فروش اقساطی تا سقف تسهیلات ساخت مسکن همان سال از سوی بانک‌‌های عامل افزایش یابد.

تخصیص اعتبار به صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی

همچنین هیات دولت مبلغ ۲۷هزار و ۲۳۹میلیارد و ۴۰۰میلیون ریال به‌صورت هزینه‌ای برای پوشش ۹۰درصد حق بیمه پایه سهم دولت برای واحدهای مسکونی در سال۱۴۰۰ تخصیص داد و مقرر کرد تا این اعتبار در اختیار صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی قرار گیرد. بنا به اطلاعات موجود، این صندوق وظیفه دارد تا کمک‌رسانی به آسیب‌‌دیدگان ناشی از حوادث طبیعی سیل و زلزله را تسریع کند.

 

تسویه مطالبات حوزه  نیرو با بدهی آنها به دولت

همچنین هیات دولت باتسویه مطالبات ۸ شرکت زیرمجموعه وزارت نیرو از دولت موافقت کرد. این شرکت‌ها، سهامی برق منطقه‌‌ای باختر، گیلان، هرمزگان، یزد، زنجان، خوزستان، غرب و شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران – توانیر است که مجموعا از دولت ۴۲۴هزار و ۸۷۵میلیارد و ۸۷۱میلیون و ۲۴۸هزار ریال مطالبه داشتند.

تهاتر بدهی شرکت سدسازی

هیات وزیران همچنین موافقت کرد تا بدهی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران (شرکت توسعه‌ای در حوزه سد‌سازی) به بانک تجارت و بانک مرکزی به بدهی دولت منتقل و به‌روزرسانی شود. بنا به اطلاعات موجود، این شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب، مجموعا ۲۲هزار و ۲۴۲میلیارد ریال برای اجرای تکالیف قانونی مربوط و نیز بابت اصل و سود تضمین‌شده تسهیلات دریافتی، به دو بانک مذکور بدهکار است.

تعیین زمان پرداخت سختی کار کارکنان وزارت نیرو

هیات وزیران همچنین برای تامین نظر مجلس شورای اسلامی، مصوبه مربوط به زمان لازم‌‌الاجرا شدن پرداخت فوق‌العاده سختی کار کارکنان وزارت نیرو را که پیش از این نیز با اصلاحاتی به تصویب رسیده بود، اصلاح کرد. مجلس به مشخص نبودن بار مالی این فوق‌العاده سختی کار کارکنان وزارت نیرو ایراد گرفته بود و دولت در اصلاحیه اعلام کرد که این منابع ازمحل اعتبارات مصوب مربوط تامین می‌شود.

اصلاح اساسنامه بانک سپه

دولت همچنین به پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و با هدف رفع ایرادهای وارده از سوی شورای نگهبان درخصوص اساسنامه بانک سپه، با اصلاح آن موافقت کرد.بر این اساس، ترکیب مجمع عمومی بانک سپه از وزیر امور اقتصادی و دارایی، سه نفر از وزرا به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تایید رئیس‌جمهور و سه نفر از میان افراد معرفی شده توسط سازمان‌های نیروهای مسلح و ستاد کل نیروهای مسلح به انتخاب رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تشکیل می‌شود.همچنین اعضای هیات مدیره بانک شامل چهار نفر به پیشنهاد وزیر امور اقصادی و دارایی و سه نفر از میان افراد معرفی‌شده توسط سازمان‌های نیروهای مسلح و ستاد کل نیروهای مسلح به پیشنهاد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خواهند بود.