«تغییر ساعت» لغو می‌شود؟

با پایان بررسی بودجه ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی طرح عدم تغییر ساعت رسمی کشور احتمالا از این هفته در مجلس بررسی خواهد شد. به گفته ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس حدود ۵۰ نفر از نمایندگان به عنوان موافق طرح لغو تغییر ساعت رسمی کشور در سامانه مجلس ثبت‌نام کرده‌اند. او همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، لغو تغییر ساعت رسمی کشور از سال آینده را تکذیب کرد و گفت تاکنون مصوبه‌ای در این زمینه در مجلس نداشته‌ایم.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه طرح لغو تغییر ساعت رسمی کشور به عنوان دومین دستورکار جلسه علنی مجلس در روز یکشنبه هفته جاری مطرح خواهد شد و مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: نخستین دستورکار روز یکشنبه هفته جاری، رسیدگی به مصوبات اعاده شده از شورای نگهبان است و اگر لایحه بودجه سال آینده اعاده از شورای نگهبان در دستورکار نباشد، طرح لغو تغییر ساعت رسمی کشور در دستورکار جلسه علنی مجلس قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس اظهار کرد: امروز ۶۸ درصد کشورهای جهان ساعت خود را دیگر تغییر نمی‌دهند و ساعت آنها در تمامی ماه‌های سال ثابت است و پژوهش‌ها توسط تعداد دیگر از دانشگاه‌های معتبر جهان نشان داده که این تغییر ساعت به لحاظ روانی تاثیرات زیادی را بر افراد به ویژه در هفته‌های تغییر ساعت داشته است.

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، عضو کمیسیون شوراهای مجلس گفت: دو سال است که دیگر قانون تغییر ساعت رسمی در اروپا اجرا نمی‌شود و بر اساس مطالعاتی که در کشورمان صورت گرفته است به این نتیجه رسیدیم که اجرای قانون تغییر ساعت رسمی کشور باعث به‌هم‌خوردن سیستم بدن می‌شود و تبعات روحی و روانی برای مردم به‌همراه دارد برای همین باید زمان مانند گذشته ثابت باشد.  

طرح تغییر ساعت رسمی کشور در دستورکار جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در روزهای یکشنبه تا پنج‌شنبه (اول تا پنجم اسفند) قرار داشت که به‌دلیل ورود مجلس به فصل بررسی بودجه رسیدگی به این طرح به بعد از اتمام بررسی بودجه سال ۱۴۰۱ موکول شد.  براساس طرحی که نمایندگان مجلس ارائه کرده‌اند و به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده است، در صورت تصویب نهایی، ساعت رسمی کشور از اول فروردین تا پایان نیمه نخست سال دیگر تغییر نخواهد کرد. در متن طرح تغییر ساعات رسمی کشور آمده است: «بیش از ۱۰۰ سال از آغاز تغییر ساعات در دنیا سپری شده است و با مطالعه این طرح کشورها در تداوم اجرای این طرح بازاندیشی کرده‌اند که در این میان می‌توان به کشورهای آلمان، انگلستان، فنلاند، سوئد و برخی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا اشاره کرد و مهم‌ترین دلیل آنها آثار سوء تغییر ساعات بر سلامتی مردم است که ناشی از تغییر زمان خواب شهروندان و لزوم تطابق آن با زمان خورشید است. در کشور ما علاوه بر این دلایل تفاوت اوقات شرعی و ساعت رسمی نیز مشکلاتی ایجاد کرده است، بنابر‌این این طرح با هدف بازگشت ساعات رسمی به حالت قبل از تغییر آن تقدیم مجلس می‌شود.»

پیش از این طرح تغییر ساعت رسمی کشور در جلسه علنی ۲۵ آذرماه سال ۹۹ مجلس شورای اسلامی، اعلام وصول شده بود. پیش‌تر نیز محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم نیز در روزهای پایانی سال نخست ریاست‌جمهوری‌اش تغییر ساعت رسمی کشور‌ را در سال ۱۳۸۵ لغو کرد، هر چند درنهایت به دنبال اعتراض نمایندگان مجلس، مرداد ماه سال ۸۶ یک بار دیگر با تصویب مجلس، دولت ملزم شد ساعت رسمی کشور را در ابتدای هر سال یک ساعت جلو بکشد.

موافقان و مخالفان طرح

 در این دوره نیز طرح عدم تغییر ساعت رسمی کشور، مخالفان و موافقانی در میان نمایندگان مجلس دارد. همچنان‌که حسن همتی، نماینده مردم شاهین‌دژ و تکاب در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره طرح لغو تغییر ساعت رسمی کشور، اظهار کرد: من در مورد این موضوع توجیه طراحان را هنوز بررسی نکرده‌ام، اما در عین حال با این طرح مخالفم.  وی افزود: مردم سال‌هاست که با تغییر ساعت رسمی کشور عادت کرده‌اند و مردم و کارمندان می‌توانند به دلیل بلند شدن روز به انجام کارهای روزمره خود بهتر رسیدگی کنند. همتی گفت: البته سوای اینکه تغییر ساعت خوب است یا ثابت ماندن ساعت رسمی کشور، نکته مهمی که وجود دارد این است که اجرای هریک از این دو طرح باید با کار تحقیقاتی دقیق و درست همراه باشد و این‌گونه نباشد که عجولانه تصمیم‌گیری شود. از سوی دیگر غلامرضا منتظری، نماینده مردم گرگان در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به طرح مجلس برای لغو تغییر ساعت رسمی کشور گفت: طرح تغییر ساعت رسمی کشور با هدف صرفه‌جویی در مصرف انرژی اجرا شد که به اهدافی که برایش پیش‌بینی شده بود، نرسید.

وی افزود: آنچه از شرایط فعلی جامعه برمی‌آید این است که مردم نیز از این تغییر ساعت خسته شده‌اند و خواهان ثبات در این حوزه هستند.

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: البته سوای اینکه تغییر ساعت خوب است یا ثابت ماندن ساعت رسمی کشور، اگر ما می‌خواهیم ساعت رسمی را تغییر دهیم یا اینکه بخواهیم آن را ثابت نگه داریم، باید با کار علمی که انجام می‌دهیم بتوانیم برای مردم استدلال‌های دقیق و منطقی بیاوریم.   همچنین نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد با بیان اینکه به نظر من باید درباره قانون تغییر ساعت، تجدید نظر شود، گفت: در عین حال این موضوع را اولویت اصلی کشور نمی‌دانم.