آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در اولین نطق خود پس از اعلام انصراف از نامزدی مجدد برای مقام صدراعظمی این کشور، هرگونه خودخواهی ملی‌گرایانه در کشور را محکوم کرد.

مرکل در این سخنرانی با استفاده از فرصتی که برای دفاع از بودجه کشور به دست آمده بود، نظر جامع خود را درباره نقش آلمان در دیپلماسی جهانی و اهمیت همکاری‌های بین‌المللی ابراز کرد.

صدراعظم آلمان گفت به دلیل تمرکز و توجه به منافع فردی و بازگشت ناسیونالیسم به طور فزاینده‌ای معاهده‌های جهانی را با دشواری روبه‌رو کرده است.

مرکل تأکید کرد که میان "ملی‌گرایی" و "میهن‌دوستی" تفاوت وجود دارد. او گفت: زمانی که شما فکر می‌کنید به تنهایی می‌توانید مشکلات را حل کنید و تنها به فکر منافع خود باشید، این ملی‌گرایی محض است و میهن‌دوستی نیست.

صدراعظم آلمان افزود: وقتی می‌توانیم از میهن‌دوستی سخن بگوییم که منافع آلمان و دیگر کشورها را در نظر بگیریم و شرایط نفع متقابل را بپذیریم. او تاکید کرد، در این صورت است که می‌توان در پیمان‌های بین‌المللی حضور فعال داشت.

مرکل در این نطق از پیمان مهاجرتی بحث‌برانگیز سازمان ملل متحد دفاع کرد و گفت: این پیمان راهکارهای درستی را در باره مهاجرت و بحران پناهجویی عرضه می‌کند و این‌که چگونه می‌توانیم این مشکل جهانی را در سطح بین‌المللی و به یاری یکدیگر حل کنیم.

صدراعظم آلمان خاطرنشان کرد: بحران پناهجویی نشان داد که تا چه اندازه مهم است که برای موضوع پناهجویی و مهاجرت در همکاری با یکدیگر و در زمینه بین‌المللی راه‌حلی پیدا شود.

پیمان مهاجرتی سازمان ملل متحد قرار است در نشست سران کشورها در ۱۹ و ۲۰ آذر در مراکش مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. سازمان ملل می‌خواهد اصول اساسی برای برخورد با مهاجران و پناهجویان را در این پیمان تعیین کند.

مرکل تاکید کرد که امضای پیمان مهاجرتی سازمان ملل با منافع ملی کشور همخوان است زیرا می‌تواند پناهندگی و مهاجرت نیروی کار را در سطح بین‌المللی بهبود ببخشد. مرکل گفت که این پیمان از نظر حقوقی کشورها را ملزم به اجرای آن نمی‌کند و به همین جهت نمی‌تواند در مغایرت با قوانین ملی کشورها قرار گیرد.

صدراعظم آلمان در نطق خود همچنین به موضوع برگزیت پرداخت. او با توجه به نشست آتی سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ۴ آذر گفت که آلمان با این توافق‌نامه و پیمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موافق است.

مرکل گفت که در اجلاس سران اتحادیه اروپا در باره اختلاف‌نظر میان اسپانیا و بریتانیا درباره حاکمیت تنگه جبل‌الطارق نیز بحث خواهد شد. تنگه جبل‌الطارق از سال ۱۷۱۳ میلادی در مالکیت بریتانیا بوده است. در پی مطرح شدن موضوع برگزیت و جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا بر سر حاکمیت این تنگه بحث و اختلاف‌نظر به وجود آمده است. 

در جلسه پارلمان آلمان، مرکل به موضوع لزوم استفاده از تکنولوژی مدرن و دیجیتال در تمام مناطق کشور و همچنین سرمایه‌گذاری در زمینه پیشرفت این تکنولوژی و هوش مصنوعی اشاره کرد. او گفت امیدوار است آلمان بتواند در رقابت‌های جهانی در این زمینه شرکت فعال‌تری داشته باشد.

مرکل گفت در تمام تحولاتی که در جامعه با استفاده از تکنولوژی دیجیتال پیش می‌آید، نباید فراموش شود که انسان در کانون توجه است و نه تکنولوژی.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.