به گزارش «ایسنا»، روابط‌‌‌‌‌عمومی وزارت امورخارجه با انتشار اطلاعیه‌‌‌‌‌ای و به‌‌‌‌‌دنبال اطلاعیه‌‌‌‌‌های قبلی وزارت امورخارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف اعلام کرد: همان‌گونه که پیش از این نیز با توجه به روند تحولات نظامی در اوکراین، از تمامی ایرانیان مقیم و دانشجویان درخواست شده بود از اوکراین خارج شوند، با این وجود هنوز شمار کمی از هموطنان ایرانی برای خروج از اوکراین اقدام نکرده‌‌‌‌‌اند. روابط عمومی وزارت امورخارجه در ادامه اکیدا از هموطنان ایرانی که کماکان در شهرها و روستاهای اوکراین حضور دارند خواسته است به‌‌‌‌‌سرعت این کشور را از مرزهای رومانی، مولداوی، مجارستان، اسلواکی و لهستان ترک کنند. همچنین در این اطلاعیه از هموطنان گرامی درخواست شده است، در صورت هرگونه سوال در مسیر ترک اوکراین با شماره تلفن‌‌‌‌‌ها و واتس‌اپ زیر تماس بگیرند:

سفارت ایران در کی‌یف: ۳۸۰۶۳۰۴۴۹۰۲۹+

وزارت‌ امورخارجه : ۹۸۲۱۶۱۱۵۳۱۴۴+

واتس‌اپ وزارت امورخارجه : ۹۸۹۳۵۱۱۹۰۴۰۲ +

هیچ گزارشی از آسیب هموطنان نداشته‌‌‌‌‌ایم

همزمان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کی‌‌‌‌‌یف گزارشی از اقدامات انجام شده برای خروج اتباع ایرانی از اوکراین ارائه و توضیحاتی را اعلام کرد. به گزارش «ایسنا»، منوچهر مرادی در پیامی ویدئویی به ارائه توضیحاتی درخصوص فعالیت‌های انجام‌شده توسط این سفارتخانه با توجه به شرایط اوکراین پرداخت و گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران اوکراین تمامی فعالیت و تلاش خود را صرف دو موضوع اساسی کرد؛ نخست حمایت و حفاظت از اتباع ایرانی و تلاش برای خارج کردن اتباع خود از اوکراین و مساله دیگر رصد تحولات و ارسال گزارش بموقع به مرکز بود.

این دیپلمات افزود: به‌‌‌‌‌رغم دشواری‌‌‌‌‌هایی که در اوکراین وجود دارد تمامی هموطنان در سلامت به‌‌‌‌‌سر می‌‌‌‌‌برند و هیچ گزارشی از آسیب یا مشکلاتی که جان هموطنان را به خطر اندازد، نداشته‌‌‌‌‌ایم. همچنین سفارت ایران در خدمت هموطنان بوده و با شماره تلفن۳۸۰۶۳۰۴۴۹۲۹ + به‌‌‌‌‌صورت شبانه‌روزی است و اگر لازم بود حتما با ما تماس بگیرند. همچنین در شهرهای بزرگ اوکراین مانند خارکوف و اودسا افرادی را تعیین کرده‌‌‌‌‌ایم که به‌موقع به خروج ایرانیان کمک کنند. هموطنان می‌توانند در صورت نیاز با آقای حیدری از همکاران سفارت و با شماره تماس ۳۸۰۶۳۵۶۱۵۴۹۳+ در خارکوف و آقای هاشمی با شماره تماس ۳۸۰۵۰۳۹۰۹۵۵۵+ در اودسا در ارتباط باشند. این افراد مرتبطین سفارت هستند.

مرادی در ادامه اظهار کرد: نکته مهم این است که برخی از هموطنان ما به دلایل مختلف تمایلی به خروج از شهرهای اوکراین ندارند. این هموطنان می‌توانند در صورت نیاز با شماره‌‌‌‌‌هایی که گفتم تماس بگیرند و هر نیازی که به غذا، دارو یا هر مشکلی داشتند از این طریق پیگیری و حل کنند.

سفیر ایران در اوکراین خاطرنشان کرد: درخواستم از هموطنانی که در شهرها هستند این است که در مکان امن پناه بگیرند و اگر قصد خروج دارند مسیرشان به سمت غرب اوکراین باشد و سعی کنند از مسیر راه‌‌‌‌‌آهن و قطار شهرها به سمت لوو استفاده کنند.

وی ادامه داد: لازم است گزارشی از وضعیت مرزها نیز ارائه دهم، براساس گزارش‌‌‌‌‌هایی که داریم مرز لهستان شلوغ‌‌‌‌‌تر از بقیه مرزهاست و به سمت جنوب یعنی کشورهای مولداوی، مجارستان و رومانی که می‌‌‌‌‌رویم وضعیت بهتر می‌شود. براساس آنچه دوستانی که خارج شدند و به ما اعلام کردند از سمت رومانی و خروجی سیرت از وضع بهتری برخوردار است. در برخی خروجی‌‌‌‌‌ها هموطنان با مشکلاتی مواجه شدند که تلاش کردیم با تماس با مقامات اوکراینی مشکلات را حل کنیم.

مرادی تاکید کرد: درخواستم این است که با هر مدرک ایرانی که در اختیار دارند، اعم از گذرنامه، شناسنامه، کارت پایان‌خدمت، گواهی‌نامه که نشان‌دهنده تبعه ایرانی بودن است به مرزها مراجعه کنند. در پشت مرزها نیز سفارتخانه‌‌‌‌‌های ما آمادگی کامل دارند تا از هموطنان استقبال کنند. نگران پشت‌مرزها نباشند. هماهنگی کامل با سفارتخانه‌‌‌‌‌ها انجام شده است و اگر مشکل مدرک هم دارند همکاران بخش کنسولی آمادگی حل مسائل را دارند. سفیر ایران در اوکراین همچنین بیان کرد: در تهران ستاد اوکراین آمادگی کامل دارد تا به سوالات و مسائلی که هموطنان در ارتباط با اوکراین دارند پاسخ دهند.

وی در پایان اظهار کرد: سفارت با آمادگی کامل در اختیار است. هموطنان با شماره‌‌‌‌‌هایی که معرفی شده در صورت نیاز می‌توانند تماس بگیرند. نکته دوم این است که به هموطنان می‌‌‌‌‌گویم حتما مراقب خودتان باشید و اگر نیاز ندارید در شهر تردد کنید و یا خارج شوید، در محل امن بمانید و تنها به اطلاعاتی که از طریق اطلاعیه‌‌‌‌‌های سفارت، وزارت‌‌‌‌‌خارجه یا شهرداری کی‌یف و همچنین اطلاعیه‌‌‌‌‌هایی که از سوی دولت اوکراین داده می‌شود به‌‌‌‌‌ویژه در ساعات تردد شبانه‌روزی حتما توجه کنید. سفارت جمهوری اسلامی ایران تا اعزام آخرین نفر از ایرانیانی که اینجا هستند یا آنهایی که تمایل دارند به خارج از اوکراین بروند به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

پیشتر نیز سفیر اوکراین در تهران بر اهتمام دولتش برای حفظ جان ایرانیان و کمک به خروج آنها از این کشور تاکید کرد. «سرگئی بوردیلیاک»، سفیر اوکراین در تهران، در گفت‌‌‌‌‌وگو با رئیس اداره اول اوراسیا ضمن اشاره به شرایط سخت کشورش، دلیل معطلی و عدم‌‌‌‌‌امکان خروج تعدادی از دانشجویان ایرانی در مرزهای اوکراین با لهستان را تجمع‌‌‌‌ ‌هزاران نفر از اتباع اوکراین و همچنین دیگر کشورها در مبادی مرزی این کشور خواند و قول داد با مسوولان ذی‌ربط اوکراین در این زمینه تماس‌‌‌‌‌های خود را ادامه دهد.

او در عین حوال خواستار درک شرایط خاص کشورش و لزوم احترام به مقررات مربوط به اولویت خروج افراد دارای شرایط خاص به‌‌‌‌‌ویژه سالخوردگان و زنان شد. بر اساس این گزارش، بخش قابل‌‌‌‌‌توجهی از دانشجویان و دیگر ایرانیان مقیم اوکراین در روزهای گذشته پس از تشدید تنش در روابط روسیه با اوکراین و به‌‌‌‌‌ویژه پس از آغاز جنگ، این کشور را ترک‌‌‌‌‌ کرده و به کشورهای همسایه اوکراین وارد شده‌‌‌‌‌اند. صبح سه‌‌‌‌‌شنبه اولین گروه از دانشجویان ایرانی از طریق پرواز اختصاصی به ایران بازگشتند و برای بازگشت تعداد بیشتری از آنها هماهنگی‌‌‌‌‌های لازم با برخی کشورها از جمله لهستان و مجارستان در جریان است.