بنا به اعلام موسوی و با تصویب مجلس، صاحبان چاه‌هایی که کنتور ندارند، مسیر بیشتری را برای کنترل طی خواهند کرد. همچنین قرار است تشکل‌های کشاورزی نظارت بیشتری بر نصب کنتور روی چاه‌های آب کشاورزی داشته باشند.  در این میان موسوی تاکید کرد که قرار است چاه‌های غیر‌مجاز آب، ‌‌‌مسدود شوند و تا زمانی که انسداد کامل چاه‌ها رخ دهد، مصرف آب این چاه‌ها مدیریت خواهد شد.  عضو هیات‌رئیسه مجلس همچنین از افزایش تصادعدی هزینه مصرف آب برای کالاهای غیر‌استراتژیک خبر داد.

موسوی با استناد به تبصره «۸» لایحه بودجه گفت: در موضوع کشت گلخانه‌ای تعرفه‌های آب کشت‌های گلخانه‌های صنعتی به نرخ کشاورزی محاسبه خواهد شد.  وی همچنین از تخصیص اعتبار برای جلوگیری از سیل خبر داد و گفت: به موجب مصوبه مجلس، واگذاری اراضی ملی و دولتی برای شهرک‌سازی و احداث شهرک‌های صنعتی، ‌‌‌کشاورزی و خدمات گردشگری تسهیل نخواهد شد.

همچنین بر اساس بند «ک» تبصره «۸»، یکصد ‌درصد مازاد درآمدهای سازمان‌های جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، امور اراضی کشور، دامپزشکی کشور و حفظ نباتات کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به درآمدهای مصوب این سازمان‌ها در سال ۱۴۰۰ پس از واریز به ردیف‌های مربوطه نزد خزانه‌داری کل کشور به شکل درآمد-هزینه به سازمان حفاظت از جنگل‌ها و مراتع واریز خواهد شد.

همچنین مجلس موافقت کرد تا نیم‌درصد ارزش محصولات کشاورزی صادراتی برای جبران آب مجازی به خزانه واریزشود. به‌منظور جبران صادرات آب مجازی از کشور که از طریق صادرات محصولات کشاورزی و غذایی صورت می‌گیرد، نیم‌درصد ارزش محصولات صادراتی این موضوع اخذ و به خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. همچنین مجلس برای تشویق سرمایه‌گذاران در زمینه تصفیه آب دریا، به شرکت‌های آب و فاضلاب استانی اجازه داد تا در مقابل دریافت آب تصفیه‌شده از دریاها از مشوق‌های مختلف ذکرشده در قانون استفاده کنند. طبق این قانون، معادل ارزش آب تصفیه‌شده در همان استان آب به سرمایه‌گذار، پساب فاضلاب‌ها یا آب‌خام یا آب شرب برای فروش به واحدهای صنعتی یا متولیان فضای سبز یا تولیدکنندگان چوب تحویل خواهد شد. مجلس همچنین به وزارت نیرو برای کاهش هدررفت آب تکلیف داد. وزارت نیرو مکلف شد تا نشت موجود در شبکه‌های توزیع و خطوط انتقال آب شرب را شناسایی کند و برای رفع آنها اقداماتی انجام دهد. این اقدامات در قالب مشارکت با بخش غیردولتی و با استفاده از‌ سازوکار بیع متقابل یا سایر روش‌ها در قالب قراردادهای منعقده برای تامین منابع آبی اعم از آب یا پساب، معادل آب صرفه‌جویی‌شده از طریق اصلاح شبکه‌های توزیع در اختیار سرمایه‌گذار و در محل مصرف برای استفاده در مصارف صنعت قرار خواهد گرفت.  همچنین مجلس برای اجرای طرح‌‌‌های نوسازی شبکه فرسوده آب و برق مصوبه داشت. براین اساس به شرکت‌های تابعه و وابسته به وزارت نیرو مجوز داده شد تا با رعایت ملاحظات امنیتی کشور از محل واگذاری بخشی از املاک و دارایی‌‌‌های خود نسبت به تامین مالی طرح‌‌‌های نوسازی تاسیسات و شبکه فرسوده آب و برق کشور، به‌ویژه در مناطق کمتر توسعه‌یافته و طرح‌‌‌های نیمه‌تمام تا سقف ۲۰۰‌هزار میلیارد ریال اقدام کنند.