تداوم کمبود بارش در «مرکزی»

در نشست هماهنگی مجمع نمایندگان مردم شهرستان‌های استان مرکزی با مدیران عامل شرکت‌های آب و فاضلاب، آب منطقه‌ای و آبفای روستایی استان مرکزی، مقدسی استفاده از پساب خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب اراک در بخش صنعت را بسیار ضروری دانست و گفت: به جای استفاده از آب شرب برای صنعت باید از ظرفیت پساب تصفیه‌خانه‌ها در این زمینه بهره گرفت.کریمی دیگر نماینده شهرستان‌های اراک، کمیجان و خنداب در مجلس نیز ضمن تاکید بر داشتن رویکرد اقتصادی در بخش آب و مدیریت مصرف آن برای جلوگیری از روبه‌رو شدن با مشکل تامین آب در سال‌های آینده افزود: آب یک کالای اقتصادی است از این رو باید اقتصادی مصرف شود، در غیر ‌این صورت تداوم وضعیت کنونی امکان‌پذیر نیست.

وی با تاکید بر جدا‌سازی آب شرب از سایر مصارف در کشور؛ اجرای رینگ کمربندی شمال به جنوب اراک برای توزیع بهتر آب کمال صالح، آبرسانی به شهر جدید امیرکبیر و استفاده مناسب‌تر از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب اراک از موارد قابل پیگیری توسط دستگاه‌های متولی بخش آب دانست و افزود: برای نیل به این اهداف نمایندگان نیز پیگیری‌های لازم را از وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور می‌کنند.مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی نیز گفت: اکثر دشت‌های ما در استان مرکزی ممنوعه و ممنوعه بحرانی است. گرچه بارندگی‌های اردیبهشت نگرانی‌ها را کم کرد اما هنوز نسبت به بلندمدت کمبود بارش داریم.آمره‌ای افزود: امسال آب شرب ساوه را با مدیریت رودخانه قره‌چای نجات دادیم و از شروع مصرف از سد ساوه ۲۳ میلیون مترمکعب به شهر ساوه تخصیص دادیم. در استان ۲۶۰۰ حلقه چاه غیر‌مجاز داریم که ۱۶۰۰ حلقه آن مربوط به قبل از سال ۸۵ است که باید تعیین تکلیف شود.

وی به طرح‌های در حال اجرا اشاره کرد و گفت: در آبرسانی به شهرها یک نقشه جامع تهیه کردیم. قبل از برنامه پنجم ۷۹ درصد متکی به آبهای زیرزمینی بودیم اکنون به ۵۰ درصد رسیده‌ایم. رینگ شمالی اراک با ۹کیلومتر در حال اجراست و رینگ جنوبی نیز با ۱۳ کیلومتر که با تهیه لوله‌های مورد نیاز عملیات آن نیز آغاز خواهد شد.آمره‌ای گفت: سال ۹۶ سد کمال صالح سرریز کرد اما امسال سرریز نکرد و بر اثر خشکسالی ۳۰ درصد حجم آن خالی است. در شازند ۹ حلقه چاه کشاورزی با ظرفیت حدود ۳۰۰ لیتر خریداری کردیم که در صورت نیاز می‌توانیم به‌صورت اضطراری جایگزین سد کمال صالح کنیم و از ابتدای طرح سد کمال صالح تاکنون ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب را به مجموعه دشت اراک انتقال داده‌ایم.

خلیلی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی نیز ضمن قدردانی از مجمع نمایندگان استان برای پیشبرد برنامه‌های شرکت در استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و دعوت از سرمایه‌گذاران تصریح کرد: تاکنون ۶ قرارداد در این زمینه بسته شده و امیدواریم ۳ قرارداد دیگر نیز بسته شود.وی از تلاش‌های سه شرکت متولی حوزه آب استان برای مواجه نشدن با تنش آبی یاد کرد و افزود: شرکت آب و فاضلاب استان از آذر سال گذشته با برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم با صرف ۲۵ میلیارد ریال هزینه سعی کرده است تا در تابستان امسال مردم استان با قطع آب مواجه نشوند.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی تغییر و اصلاح ساختار کنونی آب را لازمه رفع مشکلات آن دانست و از نمایندگان خواست پیگیر تشکیل یک تیم برای تغییر ساختار آب در کشور با فوریت شوند.وی افزود: جای پای علم در بخش آب کشور خالی است و باید بتوانیم از دانش و تکنولوژی روز استفاده کنیم. در کشوری کم آب زندگی می‌کنیم و لازم است با اقدامات موثر در تمام بخش‌ها و همکاری مردم در استفاده درست از آب با کم‌آبی سازگاری کنیم.