مخالفت دلواپسان با احیای برجام

به گزارش خبرگزاری فارس، این نماینده مردم تهران با بیان اینکه اگر به دولت سابق انتقاداتی داشتیم بحث شخصی نداشته‌‌‌ایم گفت: مشکلات زیادی در این توافق وجود دارد که ما باید به هوش باشیم، به طور مثال درباره لغو تحریم‌های آیسا و کاتسا مطلقا تعهد ندادند. در لیست (sdn) که لیست رفع تحریم ۲۰۰ نفر مدنظر بود به ۹۸۰ مورد رسید اکنون آقایان گفتند تنها تحریم ۲۰ نفر را برمی‌‌‌دارند و روی همین موضوع توافق می‌کنند.

نبویان تاکید کرد: درباره کانورشن، یعنی تبدیل ارز تعهد نداده‌‌‌اند که انجام می‌شود یعنی وقتی نفت می‌‌‌فروشیم معلوم نیست درآمد ارزی آن را بتوانیم به دست بیاوریم. در بحث تحریم‌ها آمریکا مطلقا تعهد نداده است که از برجام خارج نشود. متاسفانه دوستان تیم قبلی مذاکرات مسوولان اصلی این مذاکرات هستند، نمی‌‌‌خواهم اسم بیاورم، ما سه گروه داریم؛ گروه تحریم، گروه هسته‌‌‌ای و گروه اجرایی. مسوولان این کمیته‌‌‌ها مانند کسانی هستند که برجام را فتح‌‌‌الفتوح می‌‌‌دانستند، باید به این مورد خیلی توجه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما می‌توانیم از طرف غربی تضمین بگیریم تا در کنگره آن را تصویب کند، گفت: شاید بگویند کنگره مخالفت کند، این در حالی است که اکثر اعضای کنگره آمریکا دموکرات هستند و بایدن هم از همین جریان است. لازم نیست که مصوبه کنگره به آن صورت باشد، ما سه نوع داریم، یک دستور اجرایی و یک دستور اجرایی کنگره‌‌‌ای داریم که برای آن رای نصف به علاوه یک کافی است.

وی افزود: متاسفانه در توافق آماده شده این موارد وجود ندارد، به جای آنکه آنها به ما تضمین دهند از برجام خارج نمی‌‌‌شوند از زبان ما در این توافق آمده است که ایران می‌‌‌گوید بایدن گفته است مادامی که ایران به وظایفش عمل می‌کند، آمریکا از تعهداتش خارج نمی‌شود یعنی به جای اینکه ما از او تعهد بگیریم،  از ما تعهد می‌گیرد.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: درباره اجرا هم قرار بود آمریکا تحریم‌ها را لغو کند، از سوی ما راستی‌آزمایی شود سپس در مجلس گزارش داده شود بعدا نمایندگان اجازه توافق را بدهند که متاسفانه هیچ‌کدام از این مراحل وجود ندارد. آن طور که من اطلاع دارم آمده است که غربی‌‌‌ها روی کاغذ خواهند نوشت تحریم‌ها را غیب یا برداشته‌‌‌ایم و ایران باید به سمت اجرای تعهدات برود.

اخبارمذاکرات خوب نیست

درهمین حال قراراست امروز کمیسیون امنیت ملی مجلس جلسه‌ای را با وزیر خارجه درباره مذاکرات وین تشکیل دهد.

روز گذشته مرتضی محمودوند در تذکری شفاهی در جلسه علنی روز گذشته مجلس و در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، گفت: از آنجا که مجلس در جریان بررسی بودجه قرار دارد کمتر به موضوع مذاکرات توجه شده است. اخباری که از مذاکرات به ما رسیده است چندان خوب نیست. منافع ملت ایران باید در مذاکرات رعایت شود.

وی در ادامه اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحت هیچ شرایطی از منافع ملت کوتاه نخواهند آمد. قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها که دارای ۹ ماده است باید به صورت دقیق رعایت شود. خبر‌های خوبی از مذاکرات به ما نمی‌رسد.

به دنبال این سخنان عبدالرضا مصری نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجا که مجلس درگیر بررسی لایحه بودجه سال آتی است قرار است امروزکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جلسه‌ای با حضور وزیر امورخارجه به منظور بررسی روند مذاکرات برگزار کند.

پیشنهادهایی به تیم مذاکره‌کننده

ازسوی دیگر منصور حقیقت‌پور نایب‌‌‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم درگفت‌وگو باخبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه آمریکایی‌‌‌ها از شرط ایران برای راستی‌‌‌آزمایی فرار می‌کنند، پیشنهادی برای تقویت موضع ایران در مذاکرات مطرح کرد.

حقیقت‌‌‌پور با اشاره به مذاکرات جاری ایران و ۱+۴ برای لغو تحریم‌ها اظهار کرد: آنچه در رابطه با برجام اتفاق افتاد، این بود که به خاطر ندانم‌‌‌کاری و حماقت آمریکایی‌‌‌ها که از برجام خارج شدند، کار به این نقطه رسید و امروز هم آمریکا باید اراده‌‌‌‌‌‌اش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای حل مسأله نشان دهد.

وی افزود: واقعیت این است که امروز آمریکایی‌‌‌ها در یک پارادوکس قرار گرفته‌‌‌اند که یا باید توافق کنند یا توافق نکنند.

وی گفت: اگر آمریکایی‌‌‌ها توافق کنند باید این حقیقت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بپذیرند که این بار دیگر مثل قبل نیست که به راحتی از زیر بار تعهدات خود در توافق فرار کنند، بلکه باید این بار ضمانت قوی بدهند تا ما توافق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بپذیریم و این مسأله برایشان هزینه دارد و البته باید این هزینه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بدهند.

حقیقت‌پور افزود: اگر هم توافق نکنند، باید بپذیرند که ما توانمندی‌‌‌ هسته‌‌‌ای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به مراتب بالاتر می‌‌‌بریم و در حالی که الان به غنی‌‌‌سازی ۶۰‌درصدی دست یافته‌‌‌ایم، بعد از این هم برای مصارف صلح‌‌‌آمیزی مثل پیشران‌‌‌های دریایی و زیردریایی به غنی‌‌‌سازی بالای ۶۰‌درصد خواهیم رسید و این هم طبق NPT حق ماست و هم ‌شأن علمی ماست که برای آن شهید داده‌‌‌ایم.

وی تاکید کرد: ما می‌‌‌خواهیم در تجارت جهانی هسته‌‌‌ای سهم داشته باشیم و با غنی‌‌‌سازی بالا مازاد نیازمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بفروشیم، بنابراین آنها حق ندارند جلوی ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیرند.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در حال حاضر و پس از قضیه اوکراین، حقانیت مواضع ما در برابر آمریکا دوباره اثبات شده است که آمریکایی‌‌‌ها قابل اعتماد نیستند؛ ما هم به آنها اعتماد نداریم و باید با صراحت خطای خودشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در خروج از برجام بپذیرند و تضمین جدی بدهند تا توافق شکل بگیرد. این نماینده مجلس نهم تاکید کرد: به تیم مذاکره‌‌‌کننده هسته‌‌‌ای خودمان پیشنهاد می‌‌‌کنم، یک پیوست رسانه‌‌‌ای قوی برای کارشان تعیین کنند و یک فرد رسانه‌‌‌ای قوی و مسلط در کنارشان داشته باشند که پاسخگوی سوالات جامعه باشد، تا اخبار مذاکرات از طریق گمانه‌‌‌زنی‌‌‌های دشمنان منتشر نشود.

شرط راستی‌آزمایی

وی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌‌‌ها باید بپذیرند که در یک بازی دو سر باخت قرار گرفته‌‌‌اند و این به دلیل خطای عملکرد خودشان در گذشته بوده است، در خصوص مسأله راستی‌‌‌آزمایی لغو تحریم‌ها گفت: واقعیت موجود این است که آمریکایی‌‌‌ها از شرط ما برای راستی‌‌‌آزمایی فرار می‌کنند، اما چاره‌‌‌ای جز این وجود ندارد و بدون راستی‌‌‌آزمایی عملا توافقی شکل نمی‌گیرد.

حقیقت‌‌‌پور تصریح کرد: نخستین گام برای راستی‌‌‌آزمایی، آزادسازی پول‌‌‌های بلوکه شده ما در کشورهای مختلف است که به نظر می‌رسد بیشتر از یک ماه زمان نمی‌‌‌‌‌‌برد؛ ما در حال حاضر ۷‌میلیارد دلار در کره‌جنوبی، ۳‌میلیارد دلار در ژاپن و مبالغ مشابهی در کشورهای دیگر داریم که امکان دسترسی به آنها برایمان فراهم نمی‌شود و گام اول برای راستی‌‌‌آزمایی این است که امکان دسترسی به این منابع در مدت کوتاه فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با راستی‌‌‌آزمایی لغو سایر تحریم‌ها از قبیل کشتیرانی، بیمه و بانکی نیز آمریکایی‌‌‌ها قبلا می‌‌‌گفتند حداقل سه ماه زمان نیاز دارند تا دستورالعمل‌‌‌های اجرایی لغو تحریم‌ها در مسیر اداری را ابلاغ و اجرا کنند، بنابراین حداقل همین میزان زمان برای ما لازم است که راستی‌‌‌آزمایی کنیم که منافع حاصل از لغو تحریم‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دست آورده‌‌‌ایم یا خیر.