نگرانی مجلس از حذف ارز 4200

امروز دومین هفته‌ای است که کمیسیون تلفیق، جلسات فشرده بررسی لایحه بودجه را به صورت دو شیفته و سه شیفته برگزار می‌کند و با آنکه سه روز است تلفیق وارد مباحث هزینه‌ا‌ی دولت د‌ر بودجه شده، اما هنوز دولت برای چگونگی حذف ارز ۴۲۰۰ به مجلس برنامه مدون و جداگانه‌ای ارائه نکرده است.

جملات آغازین این گزارش به نقل از حمیدرضا حاجی‌بابایی، ‌رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ است.

به نظر می‌رسد مجلس و دولت با آنکه بر سر حذف ارز ۴۲۰۰ به توافق ضمنی رسیده‌اند، اما در سازوکار اجرایی این موضوع، به ‌شدت اختلاف‌نظر دارند. هرچند علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت دیروز ‌در نشست خبری خود ارز ۴۲۰۰ را یکی ا‌ز علل بروز تورم نام برد و در پاسخ به این سوال که آیا مجلس و دولت با یکدیگر اختلاف نظر دارند اعلام کرد که دولت اهل حاشیه‌سازی‌ نیست و اعضای دولت بیشترین تعامل را با مجلس داشته‌اند، اما سخنان اخیر سخنگوی تلفیق درباره حذف ارز ۴۲۰۰ به این شائبه دامن می‌زند که دولت و مجلس بر سر حذف ارز ۴۲۰۰ هنوز به اجماع نظر نرسیده است و مجلس نیز نمی‌خواهد بار سنگین این تصمیم بر دوش او بیفتد.

حاجی‌بابایی گفته است منتظریم ببینیم دولت با چه امکاناتی می‌خواهد ارز ترجیحی را حذف کند و کمیسیون تلفیق در خصوص حذف ارز ترجیحی هنوز به جمع‌بندی نرسیده است.

 دیروز صبح پیش از جلسه علنی مجلس ۷۰ نماینده مجلس با مسعود میرکاظمی جلسه داشتند تا ابعاد مختلف چگونگی حذف ارز ۴۲۰۰ را بررسی کنند.  به گفته رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، نمایندگان در این نشست دغدغه و سوالات خود را در خصوص چگونگی تامین معیشت مردم بعد از حذف ارز ترجیحی مطرح کردند و میرکاظمی نیز ضمن پاسخگویی به سوالات، برنامه‌های دولت را در مورد نحوه حمایت از مردم بعد از حذف این ارز یا تبعات ناشی از ادامه روند تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تشریح کرد.  وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات در جلسه امروز این بود؛ تا زمانی که مجلس در مورد میزان آمادگی دولت به جمع‌بندی نرسد که می‌تواند به گونه‌ای از معیشت مردم حراست و حفاظت کند تا به آنها آسیبی نرسد، تصمیم جدی در خصوص حذف ارز ترجیحی نخواهد گرفت.

حاجی‌بابایی اظهار کرد: مجلس همچنان منتظر است تا ببیند دولت با چه امکاناتی می‌خواهد این عمل جراحی را انجام دهد، اگرچه به نظر من هنوز جمع‌بندی کاملی در خصوص حذف ارز ترجیحی انجام نشده است. از سو‌ی دیگر سخنگو‌ی دولت نیز در نشست خبر‌ی خود ا‌ز بررسی رو‌ش‌ها‌ی حذف ارز ۴۲۰۰ در کمیسیون تلفیق مجلس خبر داده و اعلام کرده است که توزیع ارز ترجیحی یکی از عامل‌های اصلی مشکلات اقتصادی است و یکی از دلایل اصلی اعتراضات صنفی هم توزیع یارانه و ارز ترجیحی است، اما برنامه‌ریزی برای شیوه حل این مشکل یکی ا‌ز مهم‌ترین نکات است.

تصویب نرخ مالیات بر دستمزد

به گزارش «دنیا‌ی اقتصاد» و به نقل از رحیم زارع، ‌سخنگو‌ی کمیسیون تلفیق، مالیات پلکانی برای حقوق و دستمزد به نفع حقوق‌های پایین‌تر در کمیسیون تلفیق تصویب شد.

 به گفته زارع، دستمزدهای تا ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از مالیات معاف شدند.  همچنین نرخ مالیات حقوق‌های بین ۵ میلیون و ۶۰۰ تا ۱۵ میلیون تومان نیز ۱۰ درصد تعیین شد. از سوی دیگر کمیسیون تلفیق مصوب کرد تا ۱۵ درصد مالیات از حقوق و دستمزدها‌ی ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان کسر شود.   همچنین نرخ مالیات حقوق‌ها‌ی ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان هم ۲۰ درصد تعیین شد.

به گفته رحیم زارع، حقوق‌های بیشتر از ۳۵ میلیون تومان نیز مشمول کسر ۳۰ درصد مالیات می‌شوند. بنا به اطلاعات موجود این مالیات‌ها شامل مابه‌التفاوت هر پلکان می‌شود.

همچنین بنا به مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه اعضای هیات علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی و متخصصین‌های بالینی تمام وقت جغرافیایی صرفا مشمول ۱۰ درصد مالیات بر درآمد خواهند بود.

ا‌ز سوی دیگر بنا به اعلام سخنگو‌ی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، پزشکان عمومی و متخصص، آموزگاران و دبیران در مقاطع ابتدایی و راهنمایی شاغل در مناطق روستایی و عشایری کشور تا سقف ۲۰ میلیون تومان معاف از پرداخت مالیات شدند.

به موجب تصمیم اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیرعملیاتی حداقل ۶۰ درصد، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی حداقل ۷۵ درصد و حقوق سربازان متاهل ۹۰ درصد حداقل حقوق کارکنان نیروهای مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می‌شود که با توجه به تحصیلات و درجات آنان توسط ستاد کل تهیه می‌شود.  همچنین مشمولین خدمت وظیفه عمومی اجرای فوق‌العاده‌های ماده ۵۰ قانون خدمت وظیفه عمومی نیز کماکان برقرار خواهد بود.