به گزارش «ایسنا» و به گفته وزیر امور خارجه دشمنان تلاش می‌کنند تا بر آتش ایران‌‌هراسی بدمند و برخی از ایرانیانی که سال‌ها به کشور سفر نکرده‌اند نیز نگران هستند. به گفته امیر‌عبداللهیان تعداد ایرانیان دو تابعیتی‌ که مورد سوءاستفاده دستگاه‌ها و سرویس‌های خارجی قرار گرفته‌اند و ماموریت‌هایی به آنها داده شده که دستگیر شده‌اند به انگشتان دو دست نمی‌رسد.

  استعلام ورود به کشور

 همچنین وزیر امور خارجه ا‌ز تعریف محیط ویژه‌ای برای ثبت‌نام ایرانیان مقیم خارج از کشور در سامانه «میخک» خبر داده و گفته است که ایرانیان متقاضی بازگشت به کشور می‌توانند در آن سامانه استعلام کنند تا برای ورود و خروج دچار مشکل نشوند. حسین امیرعبداللهیان در حاشیه پنجمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران با اشاره به فراهم کردن شرایط سفر ایرانیان خارج از کشور به ایران گفته است که ایرانیان مقیم خارج از کشور بدون هیچ استثنایی می‌توانند اطلاعات اولیه خود را در این سامانه وارد کنند و وزارت خارجه پس از استعلام از قوه‌قضائیه و دستگاه‌های ذی‌ربط امنیتی به آنها پاسخ می‌دهد که می‌توانند بدون هیچ مشکلی به ایران وارد یا خارج شوند و البته در تمام مدت اقامت‌شان در ایران باید مقررات را رعایت کنند.

 به گفته وزیر امور خارجه، تدوین قانون حمایت از ایرانیان خارج از کشور با همکاری مجلس از جمله دستورات رئیس‌جمهور است که در دستورکار دولت و مجلس قرار دارد. وی همچنین ا‌ز توجه جدی دولت و حمایت قانونی از ایرانیان خارج از کشور خبر داد و گفت: شورای عالی ایرانیان با همکاری مجلس و دولت برای همیشه این مشکل را رفع کند. حمایت قانونی مورد توجه ماست که درباره آن مصوبه خواهیم داشت، البته با توجه به قانون اساسی، وضعیت جدید قانونی را برای ایرانیان مقیم خارج از کشور متصور نیستیم، زیرا وقتی فرد ایرانی دوتابعیتی جرمی را مرتکب می‌شود در ایران باید طبق قوانین داخلی محاکمه و تعیین تکلیف شود.

  تبیین تغییر راهبرد شورای عالی ایرانیان خارج از کشور

همچنین درخبری دیگر به نقل از میزان، محسنی‌اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا نیز چندی پیش در گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های همسایه با اشاره به کارکرد شورای عالی ایرانیان خواستار تبیین اقدامات و کارکرد‌ها و اختیارات شورای عالی ایرانیان برای مسوولان بخش‌های مختلف کشور شد. محسنی‌اژه‌ای بازگشت ایرانیان مقیم خارج به کشور را بسیار سودمند و فاقد ضرر دانسته و اعلام کرده است که اعتقاد دارد حتی بازگشت آن دسته از ایرانیان مقیم خارج که احیانا مشکلاتی هم دارند، مشکلات‌شان از لحاظ سیاسی، حقوقی و قضایی غیرقابل حل نیست.