بمب ساعتی انفجار اُمیکرون

 روز جمعه نیز علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره شیوع انفجاری اُمیکرون در کشور هشدار داده بود و خواستار اعمال مجدد محدودیت‌های کرونایی برای جلوگیری از چرخش ویروس در کشور شده بود.  در همین راستا روز گذشته وزیر بهداشت، با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری از شیوع سویه اُمیکرون در کشور گفت: متاسفانه این سویه انتشار بسیار وسیعی داشته و به صورت تصاعدی می‌تواند افراد را مبتلا کند. خوشبختانه درصد بالای واکسیناسیون نقطه امیدی است که در کشور داریم. به گزارش «ایسنا»، وی افزود: در تهران ۹۰ درصد دز اول واکسن و حدود ۷۸ درصد هم هر دو دز را دریافت کرده‌اند که نقطه قوت است.  به گزارش «ایسنا» عین‌اللهی ادامه داد: در دنیا ثابت شده است که دز سوم واکسن تا حدود ۸۰ درصد از سویه اُمیکرون جلوگیری می‌کند. مهم‌ترین مساله استفاده از ماسک و تزریق واکسن است. ما یک تا دو هفته طلایی داریم، معمولا پس از سه هفته از شروع ابتلای اولیه، سویه جدید وضعیت انفجاری خود را نشان می‌دهد به همین منظور و در فرصتی که داریم تزریق دز سوم واکسن باید به سرعت انجام شود. وزیر بهداشت با تاکید بر رعایت فاصله‌گذاری‌ها، ابراز امیدواری کرد وضعیت فعلی کشور حفظ شود.

  زمان اوج‌گیری «اُمیکرون» در کشور

از سوی دیگر دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: با توجه به اینکه اُمیکرون در کشور ما هفته گذشته شناسایی شده است و با توجه به زمان تکثیرش که حدود یک ونیم تا ۳ روز است، انتظار می‌رود که اگر پروتکل‌ها رعایت نشود و واکسیناسیون انجام نشود، حداقل سه تا ۴ هفته آینده با اوج اُمیکرون در ایران مواجه شویم.

به گزارش «ایسنا»، حمیدرضا جماعتی افزود: فعلا بر اساس مطالعات صورت گرفته در کشورهای اروپایی می‌دانیم که بیشترین سنی که گرفتار این ویروس می‌شوند سنین ۲۰ تا ۳۰ سال و افرادی هستند که بالاتر از ۶۰ سال باشند که مورد تهاجم ویروس قرار می‌گیرند.

  میزان اثرگذاری دز سوم

همچنین مصطفی قانعی، عضو کمیته ملی واکسن کووید-۱۹، درباره تاثیر واکسن‌های کرونا بر سویه اُمیکرون کووید-۱۹، گفت: به‌طور مشخص هر جهشی تاثیر واکسن را کم می‌کند و این امر قطعی است، اما آنچه دیده شده است، تزریق سه دز واکسن به‌طور قطع و یقین تا ۹۰ درصد باعث پیشگیری از مرگ می‌شود و ما هیچ روشی نداریم که تا این حد اثرگذار باشد.  به گزارش «ایسنا»، وی با تشریح لزوم ساخت انواع مختلف پلت‌فرم‌های واکسن کرونا در ایران گفت: تصور باطلی است که فکر کنیم کرونا تمام می‌شود و سال بعد واکسن لازم نداریم. بنابراین باید انواع واکسن را تولید کنیم و تولید‌کننده هم حتما حمایت شود.   این هشدارها درحالی است که بر اساس گزارش‌ها تعداد موارد ابتلا به کووید-‌۱۹ در سراسر جهان طی هفته گذشته تقریبا یک پنجم افزایش یافته است. در یک هفته اخیر شیوع بیماری کووید-۱۹ در بیشتر مناطق جهان سرعت گرفته و اروپا بیشترین بار را ناشی از شیوع این بیماری متحمل شده است. وزارت بهداشت روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه اُمیکرون کرونا در ایران را تایید کرد. کرونا تا کنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و اُمیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

  تاکید رئیس‌جمهور بر تزریق دز سوم

همزمان با توصیه وزارت بهداشت مبنی بر تزریق دز سوم واکسن کرونا، روز گذشته سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با قدردانی از مردم به خاطر استقبال از تزریق د‌ز سوم واکسن کرونا اظهار کرد: امروز تشخیص متخصصین پزشکی این است که تزریق دز سوم واکسن کرونا در صیانت از جان مردم در مقابل ابتلا به کرونا موثر است و لازم است مراکز تزریق واکسن فعال باشند تا مردم به راحتی و بدون هیچ مشکلی بتوانند برای دریافت واکسن اقدام کنند.  تاکید بر تزریق دز سوم واکسن کرونا درحالی است که به گفته مجید مختاری، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا هنوز بین ۸ تا ۱۰ میلیون نفر‌ از تزریق واکسن خودداری کرده‌اند. روز جمعه نیز علیرضا صداقت رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد اعلام کرده بود که تاکنون حدود ۸ میلیون ایرانی دز اول و حدود ۲۵ درصد از جمعیت کشور هنوز دز دوم واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند.

  پرهیز از اجتماعات در مراکز مذهبی

رئیس‌جمهور همچنین گفت: پرهیز از اجتماعات و رعایت دقیق و کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه در مراکز مذهبی از جمله حرم‌های مطهر، حسینیه‌ها و مساجد ضروری است.  رئیس‌جمهور در ادامه، از دستگاه‌های مسوول خواست تا با کنترل ترددهای مرزی و تشدید اقدامات پیشگیرانه تلاش کنند تا دچار آسیب نشویم.

  اعمال محدودیت‌های جدید در مرزها

همزمان روز گذشته روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک از بسته شدن مرز زمینی ایران با کشورهای همسایه در بخش مسافری خبر داد. به گزارش «ایلنا» وی افزود: در حال حاضر محدودیت تردد مسافر بین مرزهای زمینی با ترکیه، عراق، افغانستان، آذربایجان، پاکستان و ارمنستان قطعی شده‌ است و مرز زمینی در بخش مسافری با این کشورها به مدت دو هفته بسته خواهد بود و تردد مسافر در این مرزها تحت شرایط خاص است. سخنگوی گمرک همچنین اعلام کرد: به علت محدودیت‌های کرونایی از چهارم دی به مدت ۱۵ روز ورود گردشگر از کشور‌های هم‌مرز به ایران ممنوع است. از سوی دیگر صادق خلیلیان، استاندار خوزستان از ممنوعیت تردد از مرزهای زمینی و دریایی این استان به مدت ۱۵ روز خبر داد و گفت: اعمال این محدودیت تردد برای جلوگیری از شیوع سویه اُمیکرون است.

  کاهش میزان بستری‌ها

در همین حال برای دومین هفته نقشه کرونایی کشور در وضعیت آبی قرار دارد. براساس گزارش وزارت بهداشت در حال حاضر ۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی نیست. براین اساس طی شبانه‌روز گذشته ۴۲ بیمار کووید-۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند. همچنین در این بازه زمانی یک هزار و ۱۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۶۵ نفر از آنها بستری شدند. به گزارش «ایسنا» بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۲۵ آذر تا ۴ دی ۱۴۰۰) به‌طور متوسط هر ساعت ۸۳ نفر در ایران مبتلا و ۲ نفر قربانی کرونا شده‌اند و در هر ساعت ۱۶۰ نفر نیز بهبود یافته‌اند.  همچنین در شبانه‌روز گذشته ۲۱ استان کشور، مرگ‌ومیر صفر و یک داشته‌اند، اما بیشترین تعداد موارد فوت بیماران کرونایی مربوط به استان‌های فارس با ۷ نفر و تهران و کرمان با ۵ نفر بوده است.   میزان مرگ‌های کرونایی، ابتلا و موارد بستری طی هفته‌های اخیر و پس از عبور خیز پنجم کرونا از کشور روندی کاهشی داشته است. خیز پنجم کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

در این میان بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، تا کنون ۵۹ میلیون و ۴۶۴ هزار و ۵۲۴ نفر دز اول، ۵۱ میلیون و ۹۶ هزار و ۳۸۸ نفر دز دوم و ۵ میلیون و ۴۷۸ هزار و ۴۴۳ نفر نیز دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۱۶ میلیون و ۳۹ هزار و ۳۵۵ دز رسید.