پاسخ صریح  ایروان به  سخنان تهدید آمیز علی‌اف

 به دنبال سخنان «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در روز دوشنبه و درخواست از ارمنستان در زمینه کریدور جعلی «زنگزور» وزارت امور خارجه ارمنستان بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» در بخش‌هایی از بیانیه وزارت خارجه ارمنستان که روز سه شنبه منتشر شد، آمده است، موافقتنامه‌های بازگشایی راه‌های ارتباطای بین ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه در بیانیه‌های ۹ نوامبر ۲۰۲۰، ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ و ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ گنجانده شده است.

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در بخشی از سخنان خود گفت: «ارمنستان و تمام جهان در طول جنگ دیدند که هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی ما را بگیرد. من از آن‌ها ‌خواستم تاریخی برای بازگرداندن سرزمین‌هایمان بدهند. الان هم همین را می‌گویم. به ما بگویید چه زمانی کریدور زنگزور بدون مشکل باز می‌شود.»

به گزارش این منبع خبری، وزارت خارجه ارمنستان ادامه داد که در این بیانیه‌ها همچنین تاکید شده که ارمنستان امنیت ارتباطات حمل و نقل بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را تضمین می‌کند.

در بخش دیگر این بیانیه آمده است که ارمنستان بارها در بالاترین سطوح اعلام کرده که علاقه‌مند به رفع انسداد کلیه ارتباطات حمل و نقل و اقتصادی در منطقه با درک این موضوع  است که مناطق غربی جمهوری آذربایجان از طریق ارمنستان با جمهوری نخجوان ارتباط ریلی و جاده‌ای برقرار خواهند کرد.

دستگاه دیپلماسی ارمنستان افزود، محتوای اظهارات رئیس جمهور آذربایجان مغایر با  بیانیه‌های ۹ نوامبر، ۱۱ ژانویه و ۲۶ نوامبرو توافقات حاصل شده در کارگروه سه جانبه و نشست سوچی و تهدید تمامیت ارضی و حاکمیت ارمنستان است. ارمنستان به تمامی تعهدات فوق الذکر خود متعهد بوده و آماده اجرای سریع توافقات است.

 در خاتمه این بیانیه آمده است، ارمنستان از جمهوری آذربایجان می‌خواهد که از لفاظی‌ها و اقدامات تحریک آمیز دست بردارد و مانع اجرای توافق نامه‌های رفع انسداد کلیه ارتباطات اقتصادی و حمل و نقل در منطقه نشود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.