به گفته شهریاری ممکن است در مسیر اجرای قانون سنگ‌اندازی و مردم را سرگردان و دولت را مجبور کنند که از مجلس بخواهد در اجرای این موضوع تجدیدنظر شود، اما این تکلیف قانونی پس از ۸ سال تعلل باید اجرا شود.

 بنا به اطلاعات موجود، یکی از مهم‌ترین عللی که تا‌کنون برای حذف نشدن دفترچه‌های کاغذی اعلام شده است، فراهم نبودن زیرساخت‌ها‌ی الکترونیکی کردن نسخ بوده است. گفته می‌شود شرکت‌ها‌ی بیمه‌گر زیرساخت‌های خود را توسعه نداده بودند. این درحالی است که پزشکان، ‌آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها نیز همواره نسبت به اجرای پروژه نسخ الکترونیک مقاومت می‌کردند. به گفته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ممکن است در مسیر اجرای قانون سنگ‌اندازی و مردم را سرگردان و دولت را مجبور کنند که از مجلس بخواهد در اجرای این موضوع تجدیدنظر شود، اما این تکلیف قانونی است و باید اجرا شود.  شهریاری همچنین با اشاره به نامه وزیر بهداشت به رئیس‌جمهور که خواستار تعویق ۶ ماهه اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک شده است، گفت: رئیس‌جمهور در پاسخی هوشمندانه با این موضوع مخالفت کرد، زیرا دولت به هیچ‌وجه نمی‌تواند اجرای قانون را به تعویق بیندازد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس با بیان اینکه دولت باید راهکارهای مناسب برای اجرای نسخه نویسی الکترونیک را اتخاذ و بیمه‌ها باید همکاری لازم را داشته باشند، ادامه داد: نسخه الکترونیک تنها جزئی از پرونده الکترونیک سلامت است؛ این موضوع در اغلب کشورهای پیشرفته دنیا اجرایی و عملیاتی شده و باید بیمه‌ها و داروخانه‌ها مشکلات سد راه را حل کنند.

شهریاری با بیان اینکه بهانه‌ای برای عدم اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک در پایتخت وجود ندارد، تصریح کرد: پایتخت مشکل اینترنت ندارد، البته ممکن است در برخی روستاها و مناطق این مشکل وجود داشته باشد که برای آنها هم پیش‌بینی شده است که در صورت وجود مشکل اینترنت، به صورت آفلاین انجام شود.

  مقاومت پزشکان؛ چالش نسخه الکترونیک

همچنین در خبری دیگر به نقل از «ایسنا»، پناهی‌زاده، مدیرکل درمان تامین اجتماعی استان تهران در جلسه نهایی طرح نسخه الکترونیک بر لزوم تعامل هر چه بیشتر وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی برای تسهیل امور به منظوراجرای بهینه این طرح تاکید کرد.

این جلسه با حضور معاونین درمان دانشگاه‌های شهید بهشتی، علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، مدیر درمان دانشگاه تهران، کارشناسان فناوری اطلاعات دانشگاه‌های فوق، دانشگاه ایران و مدیرکل درمان تامین اجتماعی استان مسوولان فناوری اطلاعات سازمان تامین اجتماعی تشکیل شد تا برای اجرای این قانون هم‌اندیشی شود.

پناهی‌زاده، اجرای این طرح را با چالش‌هایی همراه خواند و گفت: قطعا با همفکری و همکاری و تعامل مثبت و سازنده بین دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی این مشکلات برطرف می‌شود.

وی با توجه به الزام قانونی، اجرای نسخه الکترونیک از اول دی ماه را تکلیف همه دستگاه‌های مرتبط دانست و آمادگی اداره کل درمان استان تهران برای همکاری کامل در این زمینه با دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کرد.

در این میان مقاومت پزشکان در اجرا‌ی این طرح نیز یکی از چالش‌هایی است که دولت را دچار مشکل خواهد کرد. به گفته کریمی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال حاضر در سه بیمارستان دانشگاه شهید بهشتی از پنل نسخه‌نویسی سازمان تامین اجتماعی اقدام به ثبت نسخه می‌کنند اما طبعا مقاومت‌هایی توسط پزشکان در این راستا وجود خواهد داشت که با آموزش و پشتیبانی‌های لازم انتظار داریم تعداد بیشتری از بیمارستان‌ها به این طرح بپیوندند.

همچنین گنجعلی‌خان، مدیر درمان دانشگاه تهران و خراسانی معاون درمان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی د‌ر جلسه مذکور اعلام کردند که دانشگاه تهران براساس ابلاغیه‌های وزارت بهداشت ملزم به ارسال نسخ الکترونیک بوده و مجاز به استفاده از پنل سازمان‌های بیمه‌گر نیستند و لازم است در سطح مدیران ارشد وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی در این زمینه تصمیم‌گیری‌های لازم صورت پذیرد و به دانشگاه‌ها ابلاغ شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، خدمات الکترونیک سازمان‌ها و مراکز درمانی از اسفند ماه سال۹۹ رسما به صورت نمونه در مناطقی از کشور اجرا شد، اما هنوز بسیاری از افراد نمی‌دانند بعد از حذف دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی چه باید کنند. البته افرادی که دفترچه بیمه دارند می‌توانند تا آخرین برگ آن از دفترچه استفاده کنند.  قرار است افراد با مراجعه به درمانگاه و مراکز بهداشت و درمان، با کد ملی، شناسنامه یا جلد دفترچه بیمه احراز هویت شده و اطلاعات و سوابق بیمه‌ای آنها بررسی شود. نکته قابل تامل در اجرای این طرح آموزش پزشکان است تا نسخ الکترونیکی صادر و آن را در سیستم ثبت کنند.