رئیس کل سازمان امور مالیاتی در مورد وصولی درآمدهای مالیاتی در ۸ماهه امسال بیان کرد: بالغ بر ۹۸‌درصد مالیات مصوب بودجه در ۸ ماه وصول شده که مجموع آن ۱۹۸‌هزار میلیارد تومان است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این سوال که رقم مالیات در لایحه بودجه سال آینده چقدر پیش‌بینی خواهد شد؟ تصریح کرد: هنوز میزان درآمد مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ قطعی نشده است.  او در مورد اینکه گفته می‌شود، رقم ۴۷۰‌هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده است، گفت: جلسات ما با مسوولان سازمان برنامه و بودجه ادامه دارد. هر عددی که با سازمان به توافق برسیم در لایحه درج خواهد شد. در بودجه سال آینده جهش درآمد مالیاتی پیش‌بینی می‌‌‌کنیم. با اقدامات جدی که در جلوگیری از فرار مالیاتی و توسعه و به‌کارگیری ظرفیت‌‌‌های قانونی کنونی و جدید صورت می‌گیرد، درآمدهای مالیاتی جهش خواهد داشت.

منظور در پاسخ به اینکه سوال که سازمان مالیاتی نسبت به راه‌‌‌اندازی سامانه پایانه فروشگاهی تکلیف قانونی دارد و این مهلت به پایان رسیده و همچنان راه‌‌‌اندازی نشده است، چه زمانی این سامانه عملیاتی خواهد شد؟ تصریح کرد: طراحی و تولید این سامانه تا جاهایی پیش رفته، اما قسمت‌‌‌هایی از آن هنوز تکمیل نیست. اولویت سازمان این است که سامانه را هر چه زودتر زیر بار ببرد. عوامل اجرایی و ناظر پروژه تقویت شده و کار تیمی فشرده‌‌‌ای برای تکمیل سامانه در حال انجام است. تلاش می‌‌‌کینم تا پایان سال این سامانه راه‌‌‌اندازی شود.

او در مورد زمان اجرای قانون مالیات ارزش افزوده و برآورد سازمان مالیاتی برای کسب درآمد جدید از این محل اظهار کرد: طبق این قانون ۱۳ دی ماه اجرای آن شروع خواهد شد. مساله‌ای که داریم این است که در قانون مالیات ارزش افزوده بخش عمده‌‌‌ای از فرآیندهای اجرایی بر اساس سامانه پایانه فروشگاهی تعریف شده است و باید با هماهنگی مجلس شورای اسلامی در این زمینه تصمیم‌گیری کنیم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: قرار است اجرای قانون در زمان مقرر در کمتر از یک ماه آینده شروع شود. هنوز برآوردی از تغییرات درآمد مالیاتی با اجرای قانون جدید ارزش افزوده نداریم.