خبر جدید درباره اجرای قانون مالیات ارزش افزوده

در پاسخ به این سوال که نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شده که معاون دیوان محاسبات خطاب به شما اعلام کرده که ۲۲۳۹ اظهار نامه بدون رسیدگی در اداره مالیاتی غرب تهران قطعی شده است، اظهار داشت: با توجه به گزارش دیوان محاسبات، دادستان انتظامی مالیاتی برای مدیرکل مالیاتی مورد اشاره کیفرخواست صادر کرد و پرونده برای رسیدگی به هیات تخلفات سازمان امور مالیاتی ارجاع شد. 

* درآمد هشت ماهه مالیات

رئیس کل سازمان امور مالیاتی در مورد وصولی درآمدهای مالیاتی در هشت ماهه امسال بیان داشت: بالغ بر 98 درصد مالیات مصوب بودجه در 8 ماهه وصول شده که مجموع  آن 198 هزار میلیارد تومان است. 

* میزان مالیات در بودجه سال آینده

معاون وزیر اقتصادی در پاسخ به این سوال که رقم مالیات در لایحه بودجه سال آینده چقدر پیش‌بینی خواهد شد؟ تصریح کرد: هنوز میزان درآمد مالیاتی در لایحه بودجه  1401 قطعی نشده است.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود، رقم 470 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده درآمد مالیاتی  پیش‌بینی شده است، گفت: با مسئولان سازمان برنامه و بودجه جلساتمان ادامه دارد. هر عددی که با سازمان به توافق برسیم در لایحه درج خواهد شد. در بودجه سال آینده جهش درآمد مالیاتی پیش‌بینی می‌کنیم. با اقدامات جدی که در جلوگیری از فرار مالیاتی و توسعه و به کارگیری ظرفیت‌های قانونی کنونی و جدید صورت می‌گیرد، درآمدهای مالیاتی جهش خواهد داشت.

* سامانه پایانه فروشگاهی کی اجرا می‌شود؟

منظور در پاسخ به اینکه سوال که سازمان مالیاتی نسبت به راه‌اندازی سامانه پایانه فروشگاهی تکلیف قانونی دارد و این مهلت به پایان رسیده و همچنان راه‌اندازی نشده است. چه زمانی این سامانه عملیاتی خواهد شد، تصریح کرد: طراحی و تولید این سامانه تا جاهایی پیش رفته، اما قسمت‌هایی از آن هنوز تکمیل نیست. اولویت سازمان این است که سامانه را هر چه زودتر زیر بار ببرد. عوامل اجرایی و ناظر پروژه تقویت شده و کار تیمی فشرده‌ای برای تکمیل سامانه در حال انجام است.  تلاش می‌کینم تا پایان سال این سامانه راه اندازی شود.

* اجرای قانون مالیات ارزش افزوده از دی ماه

وی در مورد زمان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و برآورد سازمان مالیاتی برای کسب درآمد جدید از این محل اظهار داشت: طبق این قانون 13 دی ماه اجرای آن شروع خواهد شد. مسئله‌ای که داریم این است که در قانون مالیات ارزش افزوده بخش عمده‌ای از فرآیندهای اجرایی بر اساس سامانه پایانه فروشگاهی تعریف شده است و باید با هماهنگی مجلس شورای اسلامی در این زمینه تصمیم‌گیری کنیم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: قرار است اجرای قانون در زمان مقرر در کمتر از یک ماه آینده شروع شود. هنوز برآوردی از تغییرات درآمد مالیاتی با اجرای قانون جدید  ارزش افزوده نداریم. 

* دسترسی به تراکنش‌های بانکی

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که طبق ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم قرار بود پایگاه اطلاعاتی متمرکز و جامع هویتی عملکردی و دارایی مؤدیان شامل اطلاعات پولی، مالی، اعتباری، معاملاتی، سرمایه‌ای و نظایر آن از دستگاه‌های مختلف دریافت شود. اکنون نظام بانکی اطلاعات حساب‌ها، تسهیلات و سایر داده‌ها را به صورت آنلاین به سازمان مالیاتی می‌دهد؟ گفت: دسترسی آنلاین به اطلاعات حساب‌های بانکی ضرورت ندارد. طبق توافقاتی که صورت گرفته اطلاعات به صورت آفلاین در چارچوب‌‌هایی که سازمان درخواست می‌کند، دریافت می‌شود. نیاز نیست همه اطلاعات سپرده‌ها و سیستم بانکی آنلاین دسترسی پیدا کنیم. حسابرسان مالیاتی به یکسری اطلاعات تراکنش‌های بانکی نیاز دارند که به صورت منظم این اطلاعات از سوی بانک در اختیار ما قرار می‌گیرد.

* راستی آزمایی داده‌های بانکی

منظور در مورد اینکه راستی آزمایی داده‌های بانکی در سازمان مالیاتی چگونه انجام می‌شود؟ عنوان کرد: مسئولیت داده‌های بانکی با خود بانک‌ها است. برای جلوگیری از هرگونه مغایرت، داده‌های تراکنش های بانکی با اظهارنامه مؤدیان تطبیق داده شده و راستی‌آزمایی می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.