همچنین بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی به تفکیک استان‌های کشور از تاریخ سوم تا دهم آذر ماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد بالاترین میزان رعایت پروتکل‌ها در استان آذربایجان غربی با میزان رعایت ۵۰ تا ۶۱ درصدی بوده است. کمترین میزان رعایت پروتکل‌ها نیز در ۱۶ استان با میزان رعایت ۳۹ تا ۴۵ درصدی بوده است.

  استانی با کمترین استفاده از ماسک

میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی استان‌های کشور نیز در این مدت،۴‌/ ۴۸ درصد بوده است که بیشترین میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی با ۸‌/ ۸۲ درصد مربوط به استان هرمزگان و کمترین میزان استفاده از ماسک مربوط به استان بوشهر با ۹/ ۴۰ درصد است. همچنین سوپرمارکت‌ها و خواربارفروشی‌ها در صدر جدول اخطار بابت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی قرار دارند.

 فوتی‌های استان تهران

ازسوی دیگر در استان تهران در هفته اخیر، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده ۸۲۲ مورد، تعداد موارد بستری جدید در هفته اخیر ۷۰۰ مورد و تعداد موارد فوتی جدید در هفته اخیر، ۸۵ مورد بوده است.

  طرح مدیریت هوشمند بیماری در بستر سامانه امید

در همین حال کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در اطلاعیه‌ای از اجرای طرح مدیریت هوشمند بیماری در بستر سامانه امید خبر داد. به گزارش «ایرنا»، این اطلاعیه می‌افزاید: تلاش شده که برای کاهش محدودیت‌ها اقدامات جدی انجام شود به نحوی که امکان فعالیت و تردد اقشار مختلف مردم و صنوف در بستر ایمن‌تر میسر و هر گونه محدودیت صرفا برای مبتلایان عملیاتی تا سلامت اکثریت مردم به خاطر بی‌اطلاعی اقلیت در مخاطره قرار نگیرد.

  انتقاد از ورود اتباع آفریقای جنوبی به خوزستان

درهمین حال همزمان با هشد‌ارها درخصوص ورود سویه جدید کرونا به کشور، فرهاد ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به شناسایی موارد ابتلا به سویه اومیکرون در ۳۸ کشور، گفت: با وجود اینکه مقرر بود به اتباع کشورهای هند، پاکستان و آفریقای جنوبی اجازه ورود ندهیم، اما پلیس گذرنامه بندر امام (ره) برای این اتباع روادید صادر کرده و به این افراد اجازه داده شده از کشتی خارج و وارد شهر شوند. این در حالی است که اتباع این کشورها حتی اگر تست منفی داشته باشند نباید اجازه ورود به کشور داشته باشند.

  ابتلای ۳ نفر در سفارت آفریقای جنوبی

درهمین راستا، مهدی آقا‌جعفری، سفیر ایران در آفریقای جنوبی در صفحه اینستاگرام خود با بیان اینکه اومیکرون بیشتر بچه‌ها را هدف قرار داده است، گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در آفریقای جنوبی در این مدت از کمتر از ۵۰۰ نفر در روز، دیروز به بیش از ۱۶ هزار نفر در روز رسید. به گزارش «ایسنا» وی نوشت: این نوع از کرونا الحمدلله بیشتر علائم خفیف دارد و کمتر به بستری شدن در بیمارستان منجر می‌شود، ولی در عین حال دیروز اعلام شد کودکان زیر پنج سال هم در بیمارستان بستری شده‌اند. سه نفر از فرزندان اعضای سفارت هم‌ هفته گذشته مبتلا شدند.

  فراخوان افراد بالای ۴۰ سال برای دریافت دز سوم

همچنین به گزارش انتخاب، زهرایی، مدیر مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: افراد بالای ۴۰ سال که واکسن کرونای سینوفارم، بهارات و برکت تزریق کرده‌اند پس از گذشت سه ماه برای دریافت دز سوم مراجعه کنند. افراد بالای ۶۰ سال که واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتنیک دریافت کرده‌اند، پس از ۶ ماه برای دریافت نوبت یادآوری مراجعه کنند.

  ۹ استان بدون فوتی

درهمین حال بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز گذشته ۳۱۰۹ مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند که ۵۹۳ نفر از آنها بستری شدند. همچنین در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۶ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند.  همچنین در۹ استان کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، قزوین، بوشهر، ایلام، قم، کرمانشاه، البرز و مازندران، هیچ موردی از مرگ‌ومیر بیماران کرونایی، گزارش نشده است.