لفاظی‏‏‌های آمریکا در آستانه مذاکرات

به گزارش خبرگزاری فارس، مک‌‌گورگ با طرح این ادعا که دولت جو بایدن از همان ابتدا بر اساس تجربه و تحلیل این موضوع را مفروض قرار داد که رژیم ایران، دشمن (آمریکا) است و تا آینده‌‌ قابل پیش‌‌بینی، همین طور خواهد بود، ادامه داد: «ما کاملا از دیپلماسی برای رفع مسائل و کاستن از خطر سوءمحاسبات حمایت و استقبال می‌کنیم و به دنبال روش‌های مختلف برای کاستن تنش‌‌ها خواهیم رفت.» وی همزمان این موضوع را مطرح کرد که اگر آمریکا مورد آزمون قرار بگیرد، در صورت نیاز به صورت قاطعانه و مقتدرانه در حوزه نظامی پاسخ ایران را خواهند داد.

 این مقام آمریکایی رویکرد کشورش در قبال ایران به عنوان یک دشمن را، مبتنی بر یک اصل مورد آزمون و بنیادی دانست یعنی دیپلماسی مبتنی بر بازدارندگی و کاهش تنش. مک‌‌گورگ گفت هیچ یک از این دو نمی‌تواند بدون دیگری کارساز و موثر باشد.

به گفته هماهنگ‌‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید، «دیپلماسی مبتنی بر بازدارندگی و کاهش تنش» دو هدف فوری را دنبال می‌کند: «‌اول، ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی؛ دوم تقویت کردن دوستان و شرکای واشنگتن.»

وی درباره ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی مدعی شد: «‌ما به‌شدت نگران هستیم و بقیه جهان هم باید درباره افزایش چشمگیر و شدید برنامه هسته‌‌ای ایران از زمان خروج دولت قبلی (دولت ترامپ) از برجام نگران باشند. رئیس‌‌جمهور بایدن اعلام کرد ما به دیپلماسی (با ایران) متعهد هستیم اما همچنین برای دیگر گزینه‌ها در صورت شکست دیپلماسی هم آماده هستیم.» برت مک گورگ درباره هدف دوم فوری آمریکا که همان تقویت کردن دوستان و شرکای واشنگتن است نیز توضیح داد: «‌ما به صورت واقع‌‌بینانه متوجه تعاملات اخیر میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران هستیم و امیدواریم این تعاملات باعث کاستن از تنش‌‌ها، سوء محاسبات و در نهایت باعث کاهش خطرات درگیری‌‌های جدید شود.»

وی با مطرح کردن این مساله که دنبال کردن تعامل باید از موضع قدرت باشد، مدعی شد: «در این راستا ایالات متحده تلاش‌‌هایش برای تقویت ظرفیت دوستان و شرکایش در خاورمیانه را با هدف دفاع از خودشان به ویژه در برابر خطرات ناشی از پهپادها و موشک‌‌های ایران افزایش خواهد داد.»

  تمام گزینه‌ها را در نظرداریم

همچنین در حالی که مقامات کشورمان همواره تاکید داشته و دارند که قصد دستیابی به سلاح هسته‌‌‌ای  را ندارند، روز شنبه وزیر دفاع آمریکا با تکرار ادعاهای نخ نما و واهی مقامات واشنگتن علیه کشورمان گفت که آمریکا متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در اجلاس امنیتی منامه مدعی شد: «تعهد ما به امنیت خاورمیانه قوی و قطعی است. ایالات متحده همچنان متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌‌‌ای است و ما کماکان متعهد به یک راه‌‌‌حل دیپلماتیک در موضوع هسته‌‌‌ای (ایران) هستیم.» آستین در ادامه بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و نقض این توافق از سوی واشنگتن مدعی شد: «اما اگر ایران مایل به تعامل جدی نباشد، در آن صورت تمام گزینه‌‌‌های لازم را برای حفظ امنیت ایالات متحده در نظر خواهیم گرفت.» این مقام ارشد آمریکایی همچنین گفت که کشورش با حسن نیت به مذاکرات غیرمستقیم با ایران برای احیای توافق هسته‌ای ٢٠١٥ باز خواهد گشت.

  هشدار تکراری اسرائیل

همچنین ایال هولاتا، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز که به بحرین رفته است، در اجلاس امنیتی منطقه‌‌ای «گفت‌وگوی منامه» علیه ایران لفاظی کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که تنها رژیم دارنده سلاح اتمی در منطقه غرب آسیا است، در اجلاس منامه، ادعاهای بی‌سند و بی‌اساس تل‌‌آویو علیه برنامه هسته‌‌ای صلح‌‌آمیز ایران را تکرار کرد و خطاب به حاضران اجلاس منامه ادعا کرد، خاورمیانه (منطقه غرب‌‌ آسیا) و جهان در قبال ایران در یک مقطع حساس قرار دارد. این مقام ارشد کابینه رژیم اشغالگر قدس ادعا کرد: «اکنون زمان آن رسیده که یک پیغام واحد به ایران فرستاده شود: ما هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح‌‌های اتمی نخواهیم داد.» مشاور امنیتی تنها دولت دارنده سلاح اتمی در منطقه غرب آسیا مدعی شد: «ما باید این موضوع را تشخیص دهیم که ایران در حال خریدن زمان است و تلاش می‌کند امتیازات بیشتری درباره موضوع هسته‌‌ای بگیرد مگر اینکه قاطعانه در مقابل آن بایستیم.» ایال هولاتا در ادامه ادعاهایش گفت: «اگر ایران به سلاح‌‌های اتمی دست یابد، این منطقه (غرب آسیا) وارد یک مسابقه برای تسلیحات اتمی خواهد شد.» این مقام ارشد رژیم صهیونیستی در اجلاس امنیت منطقه‌‌ای «گفت‌وگوی منامه» ضمن موضع گرفتن علیه پهپادهای ایرانی، به پیشرفت‌های ایران در این زمینه اذعان کرد. به گفته او «ایران پیشرفت‌های زیادی در توسعه و استفاده از پهپاد داشته است اما برنامه توسعه اتمی این کشور در صدر لیست تهدیدات قرار دارد.»

  درخواست عجیب دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس

از سوی دیگر در آستانه ازسرگیری گفت‌وگوهای هسته‌‌ای، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به طرح اظهاراتی زیاده‌خواهانه درباره مذاکرات ایران و سایر طرف‌‌های برجام در وین پرداخت. به گزارش «ایسنا»، نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز مدعی شد بدون مشارکت کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در مذاکرات وین، هیچ راه‌حلی برای موضوع هسته‌‌ای ایران وجود نخواهد داشت. الحجرف در ادامه زیاده‌‌خواهی‌‌های خود تاکید کرد: «مذاکرات با ایران باید شامل برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌‌ای ایران نیز باشد.» این موضع‌گیری زیاده‌خواهانه درحالی بارها از سوی مقامات برخی کشورهای منطقه خلیج فارس مطرح شده است که جمهوری اسلامی ایران به‌طور جدی تاکید دارد که برجام یک توافق انجام شده میان ایران و سایر امضا‌کنندگان آن است و مذاکرات در وین نیز تنها برای بازگشت به اجرای کامل و اولیه این توافق است. مقامات کشورمان همچنین بارها خاطرنشان کرده‌اند که برجام، محدود به برنامه هسته‌ای ایران است و ایران هرگز درباره توان دفاعی خود که شامل برنامه موشکی نیز می‌شود، مذاکره نخواهد کرد.

  پیام برجامی تل‌‌آویو برای لندن

همزمان رسانه‌های رژیم صهیونیستی می‌گویند رئیس این رژیم برای متقاعد کردن انگلیس برای اعمال فشار بر ایران درباره توافق هسته‌‌ای، راهی انگلیس شده است. به گزارش «ایسنا»، به نقل از العربی الجدید اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی صبح یکشنبه برای یک سفر رسمی عازم انگلیس شده و قرار است طی آن با ویلیام ولیعهد، بوریس جانسون نخست وزیر، لیز تراس وزیر امور خارجه، اعضای پارلمان بریتانیا و رهبران جوامع یهودی انگلیس دیدار کند. رادیو اسرائیل درباره اهداف این سفر اعلام کرد: «هرتزوگ حامل پیام روشنی است مبنی بر اینکه انگلیس در آستانه از سرگیری مذاکرات با ایران بر سر توافق هسته‌‌ای باید سختگیرانه‌‌تر با ایران مقابله کند.» از دیگر سو نخست وزیر منطقه کردستان عراق و وزیر کشور امارات در دیداری در بحرین، درباره برجام و مذاکرات بر سر احیای این توافق رایزنی کردند.

  پای میز مذاکره می‌‌رویم، چون طلبکار هستیم

همزمان با این تحولات، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۴در وین گفت: «مذاکره دو طرف دارد یک طرف آن جمهوری اسلامی ایران است، لذا ما هرچه بگوییم ۵۰ درصد موضوع است چون رفتار طرف مقابل دست ما نیست.»

به گزارش پایگاه خبری عصرایران، مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین گفت: «آنچه مسلم است این است که جمهوری اسلامی به دنبال این است که چک نسیه برجام را نقد کند، چراکه هزینه‌های آن را داده است؛ پس اگر کسانی اتهام بزنند که جمهوری اسلامی برای احیای برجام اراده‌ای ندارد این اتهام واهی و ظالمانه است. اراده ما احیای برجام است.» ذوالنوری با بیان اینکه ما دنبال وقت‌کشی و فرسایشی شدن موضوع نیستیم، افزود:‌ «فرسایشی شدن یعنی سردرگمی در حوزه اقتصاد داخلی‌‌ و بلاتکلیف ماندن مردم و اقتصاد. هدف ما وقت‌کشی نیست اینکه ما بخواهیم اطاله دهیم و وقت را تلف کنیم ادعای درستی نیست.» نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران به دنبال توافق با هر قیمتی نیست بلکه به دنبال توافقی است که منافعش را تامین کند، ما مذاکره برای مذاکره نمی‌کنیم؛ بلکه مذاکره برای خروجی و نتیجه انجام می‌‌دهیم؛ این اراده ماست. نه شرطی اضافه بر برجام مطرح کردیم و نه شرطی اضافه بر برجام را می‌پذیریم.»

وی اضافه کرد: «در واقع ما راجع به برجام و تغییر آن مذاکره نمی‌کنیم و نمی‌پذیریم مساله‌ای جدید به برجام اضافه شود؛ ما برای اجرای برجام مذاکره می‌کنیم. مذاکره برجام از قبل صورت گرفته است و جایی برای مذاکره ندارد. بنابراین برای تحقق و اجرای برجام جمهوری اسلامی آمادگی دارد و ۸ آذر هم مذاکره‌کنندگان ما برای همین ماموریت می‌روند.»

ذوالنوری درباره اینکه تا چه اندازه خوش‌بین به همکاری ۱+۴ هستید گفت: «‌تا حالا از آنها حسن نیت ندیدیم.» وی در پاسخ به این پرسش که اگر از آنها حسن نیت ندیده‌اید چرا هر بار پای میز مذاکره می‌روید گفت: «چون متهم به این می‌‌شویم که جمهوری اسلامی ایران پای کار نمی‌آید که مشکل را حل کند. ما برای رفع اتهام و مطالبه حق ملت که رفع تحریم‌هاست پای میز مذاکره می‌رویم. ما طلبکار هستیم و همیشه طلبکار به دنبال طلبش می‌رود، هزینه‌های برجام را دادیم اما سودمان را نگرفتیم به دنبال این می‌رویم که سود و سهم‌مان را بگیریم.»