به گزارش خبرگزاری فارس، نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا در پیامی توییتری به نشست روز چهارشنبه علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا، هماهنگ‌‌‌کننده کمیسیون مشترک برجام و معاون جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد و نوشت: «گفت‌‌‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا برای اجرای کامل و عملی برجام توسط تمامی اعضا از جمله برداشتن تمامی تحریم‌‌‌های غیرقانونی علیه ایران، صبح چهارشنبه در بروکسل، پایتخت بلژیک آغاز شد.»

وی در ادامه در خصوص آمادگی ایران برای گفت‌‌‌وگو با طرف‌‌‌های برجام نوشت: «ایران بر آمادگی خود برای گفت‌‌‌وگو با تمامی طرف‌‌‌های قابل اعتماد به منظور یافتن یک راه‌‌‌حل از طریق (میز) مذاکره تاکید کرد.»

در همین خصوص، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران دیروز با انریکه مورا هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام و معاون جوزپ بورل در مقر اتحادیه اروپا دیدار کرد. باقری و مورا پشت درهای بسته در ساختمان اتحادیه اروپا در بروکسل گفت‌وگو کردند.

علی باقری با هدف انجام گفت‌وگو با انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، سه‌شنبه‌شب وارد بروکسل شد. باقری آن‌گونه که پیش از این در توییتی اعلام کرد، قرار است چهارشنبه با مورا درباره مذاکرات نتیجه‌محور ملاقات کند.

نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا همچنین در توییتی نوشت: ایران مصمم به انجام مذاکراتی است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را به صورت کامل و موثر لغو و عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را تضمین و ضمانت‌های معتبری برای عدم‌ بدعهدی بیشتر فراهم کند.

انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنج‌شنبه ۲۲ مهرماه سفری به تهران داشت و با علی باقری دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد و در پایان طرفین توافق کردند که مباحث باقی‌مانده را در بروکسل ادامه دهند.

پیش از دیدار باقری و مورا، وزارت امور خارجه بلژیک از دیدار تئودورا گنتزیس، دبیرکل وزارت خارجه پادشاهی بلژیک با علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره برجام خبر داد. وزارت خارجه بلژیک در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، در این خصوص نوشت: «تبادل نظرات صریح و صادقانه‌‌‌ای درباره توافق هسته‌‌‌ای (برجام) با علی باقری معاون وزیر امور خارجه ایران انجام شد.»

در ادامه این پیام توییتری با تاکید بر لزوم حفظ برجام آمده است: ‌‌‌«بلژیک، بر این باور است که برجام همچنان بهترین ابزار برای راه‌‌‌حل قابل قبول دو طرف در خصوص موضوع هسته‌‌‌ای ایران است.» از طرف دیگر، معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز در این خصوص در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: «در یک روز شلوغ فعالیت دیپلماتیک در بروکسل، صبح زود با تئودورا گنتزیس، دبیرکل وزیر خارجه پادشاهی بلژیک در کاخ اگمونت جلسه و صبحانه کاری داشتم. ما درباره انبوهی از موضوعات دوجانبه، افغانستان و دیگر موضوعات بین‌المللی گفت‌‌‌وگو کردیم.»

سفر معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به بروکسل در حالی صورت گرفته است که شبکه پرس‌تی‌وی همزمان با این دیدارها، گزارش کرد برخلاف ادعای برخی رسانه‌‌‌های آمریکایی، ایران رسما آمادگی خود را برای مذاکره با سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌‌‌ای ۲۰۱۵ در تهران یا در پایتخت‌‌‌های این سه کشور اعلام کرده است.

طبق این گزارش، یک منبع آگاه از تلاش‌‌‌های دیپلماتیک علی باقری‌کنی، مذاکره‌‌‌کننده ارشد هسته‌‌‌ای ایران در بروکسل بلژیک در گفت‌‌‌وگو با این شبکه، ادعای رسانه‌‌‌های آمریکایی مبنی بر پاسخ منفی ایران به دیدار با نمایندگان سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان را رد کرد.

به گفته این منبع که نخواست نامش فاش شود، ایران رسما آمادگی خود را برای مذاکره مستقیم با سه طرف اروپایی توافق هسته‌‌‌ای اعلام کرده است. این منبع افزود که ایران از سه کشور اروپایی برای سفر به تهران دعوت کرده یا برای چنین گفت‌‌‌وگوهایی پیشنهاد سفر به پایتخت‌‌‌های این سه کشور را داده، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده است.

این خبر در حالی منتشر شده که روزنامه «وال‌استریت ژورنال» با خبرسازی مدعی شده بود، علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران که برای گفت‌‌‌وگو با انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام به بروکسل سفر کرده، به درخواست نشست مشترک با نماینده اتحادیه اروپا و اعضای اروپایی برجام در بروکسل به منظور تسهیل شرایط ازسرگیری مذاکرات وین پاسخ منفی داده است.

همزمان با این تحولات، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران نیز گفت: به‌زودی با ۱+۴ گفت‌وگوها را از سر می‌گیریم. امیرعبداللهیان دیروز در حاشیه نشست همسایگان افغانستان در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هسته‌‌‌ای اظهار کرد: مذاکرات هسته‌‌‌ای را از دو هفته پیش در تهران کلید زدیم و گفت‌‌‌وگو بین معاون سیاسی وزیر خارجه و مورا شروع شد و امروز (چهارشنبه) باقری در بروکسل است تا در این باره گفت‌‌‌وگو کنیم که زمانی که وارد مذاکره جدید با ۴+۱ خواهیم شد چگونه در مذاکره تمرکز کنیم تا اولا همه به تعهداتشان در برجام برگردند و ثانیا چگونه همه طرف‌‌‌هایی که به تعهداتشان برمی‌‌‌گردند، نشان خواهند داد که تحریم‌های ذیل برجام درباره ایران به صورت کامل برداشته خواهد شد.

او اضافه کرد: نمی‌‌‌خواهیم از نقطه بن‌بست مذاکرات وین وارد مذاکرات شویم، ولی فرمتی را که در مذاکرات وین شکل گرفته قبول داریم و به‌زودی پس از ارزیابی از گفت‌‌‌وگوهای باقری با مورا درباره اینکه در چه تاریخی وارد گفت‌وگو با ۴+۱ شویم، تصمیم می‌‌‌گیریم ولی دیر نخواهد بود و این اتفاق خواهد افتاد و به‌زودی این گفت‌‌‌وگوها را از سر می‌‌‌گیریم.