به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیرعبداللهیان در پیامی خطاب به فواد حسین وزیر امور خارجه عراق برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات پارلمانی در این کشور به عنوان نماد جایگاه مردم‌سالاری در عراق را تبریک گفت. وی در این پیام ابراز امیدواری کرده است که با وفاق و همدلی آحاد مردم و نمایندگان منتخب و با تشکیل دولت جدید در عراق، این کشور در مسیر ثبات و شکوفایی قرار گیرد. امیرعبداللهیان همچنین با اعلام حمایت کشورمان از ثبات و امنیت عراق، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری مشترک در مسیر توسعه و پیشرفت همه‌جانبه روابط فی‌مابین دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای اردنی

از سوی دیگر وزیر خارجه اردن در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی، روابط با جمهوری اسلامی ایران را برای اردن با‌اهمیت خواند و با توجه به درگیری‌های موجود در منطقه، بر ضرورت تفاهم در چارچوب منافع جمعی تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری فارس،   وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه ۱۹مهر با «ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن خواست جمهوری اسلامی ایران در زمینه روابط دوستانه و برادرانه و همراه با احترام متقابل با کشورهای منطقه را تشریح و خواستار بهره‌مندی دو کشور از فرصت‌ها و امکانات اقتصادی و بازرگانی منطقه در مسیر ارتقای روابط فی‌مابین شد.

امیرعبداللهیان با اعلام حمایت کشورمان از گفت‌وگو و همکاری‌های منطقه‌ای به دور از مداخلات خارجی، گسترش همکاری بین کشورهای منطقه خصوصا ایران، عراق، سوریه و اردن را به عنوان عامل زمینه‌ساز برای شکوفایی بیشتر اقتصادی و برقراری ثبات در منطقه مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان با حمایت از نقش تاریخی اردن در تولیت قدس شریف و سایر اماکن اسلامی و مسیحی در این شهر در برابر تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای اعمال حاکمیت بر این اماکن، بر ضرورت مسوولیت‌پذیری همه کشورهای اسلامی در قبال مساله فلسطین و قدس شریف و هم‌افزایی در زمینه اقدامات مشترک در مجامع بین‌المللی برای کمک به فلسطین تاکید کرد.

امیرعبداللهیان همچنین دیدگاه جمهوری اسلامی ایران درباره رجوع به همه‌پرسی عمومی برای تعیین سرنوشت با حضور ساکنان اصلی فلسطین اعم از مسلمانان، مسیحیان و یهودیان، به عنوان تنها راه‌حل مساله فلسطین را یادآور شد و طرح‌های تحمیلی را که حقوق ملت فلسطین را نادیده گرفته و موجب استمرار اشغالگری می‌شود غیر قابل قبول خواند.

ایمن الصفدی وزیر امور خارجه اردن نیز در این گفت‌وگوی تلفنی روابط با جمهوری اسلامی ایران را برای اردن با اهمیت و مورد احترام خواند و با توجه به درگیری‌های موجود در منطقه، بر ضرورت تفاهم در چارچوب منافع جمعی تاکید کرد. وی تروریسم و افراط‌گرایی را چالش مشترک کشورهای منطقه خواند. وزیر امور خارجه اردن همچنین موضوع فلسطین را مساله اول در کشورش برشمرد و با اشاره به فداکاری‌های اردن در این زمینه بر لزوم تامین حقوق مردم فلسطین تاکید کرد. وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اردن در این گفت‌وگوی تلفنی سلام مقامات عالیه دو کشور را به طرف مقابل را ابلاغ کردند.

ایمن الصفدی، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اردن پس از تصدی وزارت خارجه توسط امیرعبداللهیان با ارسال پیامی، تعیین وی به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت.

 دیدار رئیس مجلس سوئیس با امیرعبداللهیان

همچنین آنداراس اییبی، رئیس مجلس شورای ملی سوئیس روز گذشته با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایرنا»، رئیس مجلس شورای ملی سوئیس پیش از این با محمد‌باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدجواد عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس و وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیدار کرده بود.