پیام مانور ارتش در مرز آذربایجان

 به دنبال بروز برخی تنش‎ها بین تهران- باکو و شیطنت‌های تل آویو در روابط این دو همسایه، مقامات لشکری و کشوری جمهوری اسلامی ایران نسبت به این تحرکات واکنش نشان دادند. در همین ارتباط روز گذشته رزمایش «فاتحان خیبر» با حضور تعدادی از یگان‌های نیروی زمینی ارتش، در منطقه شمال غرب آغاز شد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان ضمن آنکه انجام رزمایش نظامی از سوی کشورها در داخل اراضی خود را در چارچوب حق حاکمیت ملی دانست، با اشاره به تحرکات رژیم صهیونیستی در کنار مرزهای مشترک کشورمان گفت جمهوری اسلامی ایران حضور و فعالیت رژیم صهیونیستی علیه امنیت ملی خود را تحمل نمی‌کند و در این رابطه هر اقدامی که لازم باشد انجام می‌دهد.  از سوی دیگر در بین مقامات نظامی نیز فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران تاکید کرد: «از موقعی که رژیم صهیونیستی آمده، حساسیت ما به مرز شمال غرب افزایش یافته و فعالیت آنها در اینجا کاملا در رصد ماست.» امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران درباره رزمایش فاتحان خیبر هم گفت: «رزمایش‌های نیروهای مسلح ما در این منطقه و نقاط مختلف کشور برابر یک برنامه‌ریزی دقیق و بر اساس برنامه تقویمی اجرای رزمایش‌های یگان‌ها و با هدف آزمایش سلاح‌ها، تجهیزات و ارزیابی آمادگی رزمی نیروهای مسلح در هر صحنه از جغرافیا و مرزهای جمهوری اسلامی ایران است.»

همزمان سید‌عباس موسوی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان در واکنش به اظهارات سفیر رژیم صهیونیستی در این کشور تاکید کرد: «خواب‌های صهیونیسم برای این منطقه هرگز تعبیر نخواهد شد.» پیش‌تر سفیر رژیم صهیونیستی در باکو با متهم کردن ایران به نقض حقوق اقلیت‌ها گفته بود: «در حالی که ایران اقلیت‌های مذهبی و قومی‌اش را سرکوب و یهودیان را در دیگر کشورها هدف قرار می‌دهد، ما، یعنی اسرائیل، آمریکا و آذربایجان روی چندگانگی و تسامح سرمایه‌گذاری می‌کنیم.» وزیر کشور ایران نیز در این خصوص گفت توطئه در روابط دوستانه بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان، بسیار است و رژیم غاصب اسرائیل و دشمنانِ این دوستی سعی دارند توطئه کنند.

  ابراز تاسف تهران از برخورد باکو

به دنبال برخوردهای نامناسب اخیر نیروهای مرزبانی جمهوری آذربایجان با رانندگان کامیون‌های ایرانی و بازداشت دو نفر از آنها، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان روز پنج‌شنبه در جریان تقدیم رونوشت استوار‌نامه سفیر جدید جمهوری آذربایجان در کشورمان، ضمن تاکید بر اهمیت روابط فی‌مابین در چارچوب روابط همسایگی، از این برخوردهای نامناسب ابراز نارضایتی کرد و اظهارات منفی اخیر از سوی جمهوری آذربایجان را تعجب‌آور و تاسف‌برانگیز دانست. به گزارش «ایسنا»، سفیر جدید جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار داشتن روابط خوب و عمیق کشور متبوعش با جمهوری اسلامی ایران را به عنوان کشور همسایه و عزیز برای جمهوری آذربایجان حائز اهمیت دانست و ابراز امیدواری کرد وقایع اخیر از طریق رایزنی‌های بین مقامات دو کشور به زودی حل و فصل شود.

  رصد فعالیت‌ صهیونیست‌ها

از سوی دیگر فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز در سخنانی با اشاره به اینکه از زمان حضور رژیم صهیونیستی، حساسیت ایران به مرز شمال غرب افزایش یافته گفت: «فعالیت آنها در اینجا کاملا در رصد ماست.» به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در سخنانی گفت: «جمهوری اسلامی ایران و ایران عزیز ما در دو قرن اخیر هیچ‌گاه مهاجم نبوده و هیچ‌گونه چشمداشتی به خاک همسایگان نداشته و ندارد و صرفا از خود دفاع کرده است. در مدت دوره طولانی اشغال قره‌باغ توسط ارمنستان نیز همواره بر تمامیت ارضی آذربایجان تاکید کرده و هیچ‌گاه اشغال‌گری را تایید نکرده‌ایم.»

فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره رزمایش فاتحان خیبر هم توضیح داد: «انجام این رزمایش‌ها با هدف ارتقای آمادگی است، همان‌طور که چند رزمایش اجرا شده در کشور همسایه ما با اهداف خاص خودشان در حال انجام است. تعداد ۴ تا ۵ رزمایش طی ماه گذشته در شمال مرزهای جمهوری اسلامی ایران و همین الان یک رزمایش هم در کشور همسایه ما در جوار مرزهای ما با ترکیه در حال اجراست و این روندها ادامه دارد.»

  حساسیت ایران به تغییرات مرزهای رسمی

در ادامه امیر حیدری با اشاره به اینکه هنوز برای جمهوری اسلامی ایران خروج نیروهای تروریستی که از سوریه به این منطقه آمده‌اند، محرز نشده، افزود: «جمهوری اسلامی ایران از این بابت حساس است.» وی تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران کاملا نسبت به تغییرات مرزهای رسمی کشورها در این منطقه حساس است و آن را قابل قبول نمی‌داند. فرمانده نیروی زمینی ارتش یادآور شد: «همه مرزهای قانونی باید حفظ شود و ضعف احتمالی یک کشور در حفظ مرزهای خود دلیل نمی‌شود که کشور دیگری با کمک بیگانه، مرزها را به‌ هم بریزد و جمهوری اسلامی ایران اجازه این کار را نمی‌دهد.» وی همچنین گفت تردد کامیون‌ها از خاک آذربایجان به جمهوری اسلامی ایران و از آنجا به ترکیه یا به نخجوان یا از جمهوری اسلامی ایران به آذربایجان و ارمنستان، باید در امنیت و آرامش کامل صورت بگیرد.

  هشدار به رژیم صهیونیستی

از دیگر سو معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز در توییتی نوشت رزمایش فاتحان خیبر ‌هشداری به رژیم صهیونیستی است. به گزارش «ایسنا»، در توییت سیدمحمد حسینی آمده است: «عنوان رزمایش ارتش کاملا هوشمندانه انتخاب شده است. پیامبر اکرم توطئه سران یهود را با فتح خیبر خنثی کرد، رزمایش ‎فاتحان خیبر نیز هشداری به رژیم ‎صهیونیستی است که اگر پیرامون مرزهای جمهوری اسلامی ایران دست از پا خطا کند، با چنان واکنش کوبنده‌ای مواجه می‌شود که دیگر به انتظار ۲۵ ساله نیازی نیست.»

  صبر استراتژیک ایران حدی دارد

همزمان‌‌ جلال رشیدی‌کوچی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در توییتی به رفتار جمهوری آذربایجان نسبت به ایران واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رشیدی‌کوچی روز جمعه در توییتی نوشت: «صبر استراتژیک نظام قدرتمند جمهوری اسلامی ایران حدی دارد! دشمنان خوار و زبون که در اذهان مشوش خود، خیالات موهم می‌پرورانند، بدانند، با شلیک هر گلوله به سمت ایران اسلامی یا متحدانش، یک موشک سهم آنها و موشک دوم سهم تل آویو، حیفا، عکا، اشدود و ... خواهد شد! شک نکنید.»

اسرائیل در حال توطئه است

در واکنشی دیگر، احمد وحیدی، وزیر کشور نیز گفت توطئه در روابط دوستانه بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان، بسیار است و رژیم غاصب اسرائیل و دشمنانِ این دوستی سعی دارند توطئه کنند. به گزارش «ایسنا»، احمد وحیدی عصر پنج‌شنبه در آیین تودیع و معارفه استانداران پیشین و جدید اردبیل، ایران را دوست و رفیق کشورهای همسایه خواند و با بیان اینکه مرزهای ما، مرزهای دوستی است، اضافه کرد: «ما باید با همدیگر تبادل اقتصادی و رفت و آمد داشته باشیم و هیچ دلیلی ندارد که اختلاف داشته باشیم.»  وی با بیان اینکه اگر آسیبی به مردم آذربایجان برسد ما ناراحت می‌شویم و اگر خاری در پای ایرانی بخلد، مردم آذربایجان ناراحت می‌شوند، افزود: «توطئه در بین دو کشور البته بسیار است و رژیم غاصب اسرائیل و دشمنان این دوستی سعی دارند که توطئه بکنند.» همچنین وی با اشاره به اقدامات اخیر جمهوری آذربایجان گفت: «کشورهای همسایه را به گفت‌وگو و دوستی دعوت کرده‌ایم. سوء‌تفاهمات پیش‌آمده هم با پیگیری وزارت خارجه ان‌شاءالله حل می‌شود.»

  حل مشکل جاده قاپان - گوریس

همزمان وزیر امور خارجه ارمنستان در دیدار عباس ظهوری، سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار در ارمنستان با اشاره به مشکلات پیش آمده در مسیر قاپان به گوریس، ابراز امیدواری کرد با نهایی شدن مسیر جایگزین در ماه‌های آتی، مشکل به صورت کامل حل شود. به گزارش «ایسنا» ظهوری با اشاره به دیدگاه جمهوری اسلامی درباره ضرورت حل و فصل اختلافات کشورهای منطقه از طریق گفت‌وگو، رزمایش برنامه‌ریزی شده نیروهای مسلح کشورمان را نمود اراده ایران درباره ضرورت احترام به مرزهای بین‌المللی و حفظ ثبات منطقه دانست.