ترافیک سنگین دیپلماتیک در بغداد

 وزیر امور خارجه ایران در اولین سفر رسمی و خارجی خود برای حضور در اجلاس بغداد، بر تحقق صلح از طریق گفت‌وگوهای درون منطقه‌ای تاکید کرد و گفت تهران از هرگونه ابتکار عمل منطقه‌ای مقامات جمهوری عراق که با مشارکت اهل منطقه باشد استقبال می‌کند. هدف از برگزاری این نشست دو روزه کاهش تنش در منطقه و تمرکز بر تلاش‌ها برای مبارزه با گروه‌های تروریستی عنوان شده است. ایران، عربستان، قطر، امارات، کویت، ترکیه، مصر، اردن، فرانسه و برخی کشورها و سازمان‌های دیگر در این نشست شرکت کرده‌اند.

در همین ارتباط وزیر امور خارجه ایران در سخنرانی خود در کنفرانس منطقه‌ای حمایت از عراق تاکید کرد: آنچه امروزه بیش از پیش به آن نیازمندیم، «امنیت پایدار منطقه‌ای» با مشارکت کشورهای منطقه است که تحقق آن در گرو صرف منابع اقتصادی برای تحقق ائتلاف برای صلح و توسعه است.  حسین امیر‌عبداللهیان روز شنبه ۶ شهریور(۲۸ اوت) در کنفرانس منطقه‌ای حمایت از عراق گفت: این نشست با حضور کشورهای منطقه، موید تلاش‌های جمهوری عراق در ایجاد زمینه‌های همکاری و تعامل میان کشورهای منطقه بوده و امیدوارم در سایه این نشست‌ها بتوانیم به منطقه‌ای آباد، توسعه‌یافته و آزاد برسیم. امیرعبداللهیان با بیان اینکه امروز عراق به خاطر تلاش‌ها و دیدگاه‌های سازنده، نقش مهمی در منطقه ایفا‌ می‌کند. افزود: جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهای منطقه بود که عراق جدید را به رسمیت شناخت و با حمایت از روندهای سیاسی در این کشور، تبادلات سیاسی، اقتصادی و تجاری خود را با آن توسعه بخشید.

او ادامه داد: عراق جدید رها شده از تروریسم، امروز نیازمند بازسازی و تقویت داخلی و گسترش و توسعه همکاری‌ها در منطقه است. جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از ثبات، امنیت، استقلال، تمامیت ارضی، عزت، اقتدار و ارتقای جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی عراق، آمادگی خود را برای توسعه همکاری‌های دو‌جانبه و منطقه‌ای اعلام می‌کند.  وزیر امور خارجه ایران با اشاره به روابط اقتصادی تهران-بغداد ابراز کرد: تبادلات تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق به بیش از ۱۲ میلیارد دلار رسیده است. وجود ۸ گذرگاه رسمی فعال میان دو کشور و استمرار تبادلات تجاری در این گذرگاه‌ها حتی با وجود شیوع کرونا، نشان از درهم تنیدگی اقتصادی دو کشور دارد. ایران طی سال‌های گذشته با صادرات خدمات فنی و مهندسی، گاز و برق سهم قابل توجهی در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری عراق داشته است. حسین امیرعبداللهیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش در اجلاس دو روزه بغداد با اشاره به اینکه ظهور داعش از جمله مهم‌ترین مخاطراتی بود که منطقه با آن روبه‌رو شد و خسارات جبران‌ناپذیری را نیز بر جا‌ گذاشت، افزود: متاسفانه عراق از ظهور گروه‌های تروریستی بسیار آسیب دید. اگر اراده مردمی عراق، حمایت مرجعیت عالی‌قدر و همگرایی آحاد جامعه و اقشار مختلف عراقی نبود، مشخص نبود چه وضعیتی برای عراق و کشورهای منطقه پیش می‌آمد و تا چه عمقی از منطقه و جهان از تهدید مستقیم جریان‌های تروریستی در خطر قرار می‌گرفت. جمهوری اسلامی ایران در راه مبارزه با تروریسم، به یاری کشور دوست و برادر عراق شتافت و در این مسیر از هیچ کمکی دریغ نکرد.

   ابراز تاسف از عدم حضور سوریه

وزیر خارجه ایران در ادامه افزود: در اینجا مایلم بر نقش و حمایت کشورهای منطقه از ثبات و امنیت عراق تاکید کرده و بر تحقق امنیت با مشارکت جمیع همسایگان عراق از جمله کشور دوست و برادر جمهوری عربی سوریه یاد کنم و از اینکه جای سوریه در میان کشورهای حامی عراق خالی است، ابراز تاسف کنم. امیر عبداللهیان پیش از این و در بدو ورود به فرودگاه بغداد گفت: ما معتقدیم لازم بود از سوریه نیز به عنوان همسایه مهم عراق در این اجلاس دعوت به عمل می‌آمد. البته درباره امنیت و‌ توسعه پایدار منطقه با رهبری سوریه در تماس و مشورت هستیم و درباره اجلاس بغداد و تاکید بر نقش مهم کشورهای منطقه در هرگونه ابتکار منطقه‌ای با دمشق مشورت مستقیم خواهیم داشت.

   مذاکره درون منطقه‌ای

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش در اجلاس بغداد تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر تحقق صلح از طریق گفت‌وگو و مذاکره درون منطقه‌ای تاکید داشته و امیدوار است کشورهای منطقه‌ای به این باور مشترک دست یابند که امنیت جز از طریق اعتماد متقابل کشورهای منطقه به یکدیگر، تکیه بر توانمندی‌های ملی، تقویت ارتباطات و حسن همجواری میان کشورهای منطقه و عدم مداخله کشورهای بیگانه محقق نخواهد شد. این باور مشترک می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در منطقه باشد و در سایه امنیت مشترک و پایدار و با بهره‌گیری از ثروت‌های خدادادی، زمینه‌های رشد و توسعه همه‌جانبه کشورهای منطقه را تضمین کند.  او ادامه داد: منطقه ما همه شاخص‌های دینی، فرهنگی، تمدنی و ظرفیت‌های مادی و معنوی را برای همکاری و همگرایی منطقه‌ای دارا است، اما متاسفانه به دلیل مداخلات بیگانگان و سیطره تفکرات امنیت‌محور، دچار مشکلات متعددی از جمله جنگ، بی‌ثباتی و ناامنی شده است. آنچه امروزه بیش از پیش به آن نیازمندیم، «امنیت پایدار منطقه‌ای» با مشارکت کشورهای منطقه است که تحقق آن در گرو صرف منابع اقتصادی برای تحقق ائتلاف برای صلح و توسعه است.

حسین امیرعبداللهیان در بخش پایانی اظهاراتش افزود: « از خروج نیروهای نظامی بیگانه و برگزاری انتخابات زودرس حمایت و پشتیبانی خود را اعلام و مجددا از نقش سازنده این کشور در ترویج فرهنگ گفت‌وگو و همکاری‌های منطقه‌ای استقبال کرده و همکاری‌های درون منطقه‌ای را اساس تحقق ثبات و صلح در این راه می‌دانیم. جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر نقش مهم کشورهای منطقه، آمادگی خود را برای پیشبرد این اهداف اعلام می‌دارد.»

   گفت‌وگو با رئیس‌جمهور مصر

پیش از سخنرانی هیات‌ها در اجلاس بغداد، وزیر خارجه ایران در جمع روسای هیات‌های شرکت‌کننده در نشست منطقه‌ای حمایت از عراق و در حاشیه این نشست با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر گفت‌وگو کرد.

   رایزنی وزرای خارجه ایران و ترکیه

همزمان وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در حاشیه نشست منطقه‌ای حمایت از عراق به رایزنی پرداختند. حسین امیرعبداللهیان در حاشیه این نشست با مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت.

   آمریکا پاسخگوی ترور سردار سلیمانی باشد

وزیر امور خارجه ایران پیش‌تر در بدو ورود به فرودگاه بغداد تاکید کرد: دولت آمریکا باید پاسخگوی ترور سردار سلیمانی باشد و عاملان و آمران این اقدام و حمله تروریستی باید به‌سزای اعمال‌شان برسند و به عدالت سپرده شوند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران که پیش از ظهر دیروز به وقت محلی وارد فرودگاه بغداد شد با حضور در محل شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی به مقام شامخ این شهید بزرگوار ادای احترام کرد.  وزیر خارجه پس از آن در جمع خبرنگاران گفت: ما در مکانی قرار داریم که توسط عوامل تروریستی و تروریست‌های آمریکایی شخصیت‌های بزرگی از جمله سردار سلیمانی عزیز قهرمان ملی و بین‌المللی مبارزه با تروریسم، فردی که در تامین حداکثری امنیت ملی کشور شخصا و همکاران‌ و همراهان‌شان تمام توان‌شان را به کار گرفتند و جان خود را در این مسیر فدا کردند.

وی افزود: همچنین در مکانی حضور داریم که در کنار سردار سلیمانی عزیز، ابومهدی المهندس در این مکان به شهادت رسید و یاد و خاطره همه شهدای ایرانی و عراقی و مقاومت را گرامی می‌داریم. وزیر امور خارجه گفت: مایلم تاکید کنم حتما یکی از برنامه‌های اصلی ما در وزارت امور خارجه پیگیری جدی حقوقی و بین‌المللی طرف‌هایی است که به نام دولت آمریکا و کاخ سفید آشکارا اقدام تروریستی علیه این قهرمانان بزرگ مبارزه با تروریسم انجام دادند.  امیرعبداللهیان تصریح کرد: آمریکا باید پاسخگو باشد، حتی اگر دولت قبلی آمریکا مرتکب چنین جنایتی شده دولت آمریکا نمی‌تواند از این اقدام تروریستی فرار کند و باید پاسخگو باشد و باید عاملان و آمران این اقدام و حمله تروریستی به‌سزای اعمال‌شان برسند و به عدالت سپرده شوند.

   اجلاسی با هدف کاهش تنش در منطقه

نشست سران کشورهای همسایه در پایان ماه جاری میلادی در بغداد، پایتخت عراق، به عنوان بخشی از کوشش‌های «مصطفی الکاظمی» برای بازگرداندن نقش و جایگاه عراق در منطقه برگزار می‌شود. عراق اعلام کرده است که این اجلاس با هدف کاهش تنش در منطقه و توسعه مناسبات اقتصادی و حل اختلافات میان کشورهای همسایه عراق برگزار شده است. قرار است اجلاس در برگیرنده پاره‌ای نشست‌های حاشیه‌ای بین کشورهای طرف اختلاف باشد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز جمعه از شرکت ایران در نشست بغداد در سطح وزیر امور خارجه خبر داد. نشست بغداد در روزهای ۲۸ و ۲۹ اوت برگزار می‌شود و نمایندگان ایران، عربستان سعودی، ترکیه، امارات، قطر، اردن، کویت، مصر و فرانسه در این نشست حضور پیدا کرده‌اند. نمایندگانی از آمریکا، روسیه و ژاپن نیز در این اجلاس حضور دارند. رئیس‌جمهوری مصر، نخست‌وزیر کویت، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، امیر قطر، پادشاه اردن، رئیس‌جمهوری فرانسه، وزیر خارجه ترکیه، وزیر خارجه عربستان، حاکم دوبی و معاون رئیس و نخست وزیر دولت امارات از جمله حاضران در این نشست هستند. روسای هیات‌های شرکت‌کننده در نشست منطقه‌ای حمایت از عراق در حاشیه این نشست عکس یادگاری گرفتند.

 

 نشست تاریخی در بغداد