حمایت سیدحسن نصرالله از مذاکرات هسته‌ای و منطقه‌ای

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به گفت‌وگوهای ایران و عربستان این گفت‌وگوها را «مثبت» ارزیابی و تاکید کرد. ایران با ضدمتحدان خود سازش نمی‌کند و کسانی که باید نگران این گفت‌وگوها باشند متحدان ریاض هستند نه متحدان تهران. سیدحسن نصرالله بیان کرد: از گفت‌وگوی ایران و منطقه یا عربی حمایت می‌کنیم. این گفت‌وگوها جبهه دوستان را تقویت و دشمنان را تضعیف می‌کند.

به گزارش «انتخاب» او گفت: خبرهایی از گفت‌وگوی سعودی‌ها با ایرانی‌ها و همچنین اظهارات ولیعهد عربستان درباره ایران شنیده‌ایم. این به مصلحت محور مقاومت است. سیدحسن نصرالله افزود: برخی‌ها ادعا می‌کنند که مذاکرات ایران در وین و از سرگیری روابط با عربستان به ضرر محور مقاومت و به‌ویژه حزب‌الله است. بیش از ۴۰ سال است که ما با این دوست و برادر بزرگ ارتباط ایمانی داریم و در سخت‌ترین شرایط در کنار هم بوده‌ایم. او بیان کرد: ایران هرگز دوستان خود را تنها نگذاشته و بر سر آنها چانه نزده است. ما کاملا دلخوش هستیم و نگران نیستیم، بلکه دوستان آمریکا و به‌ویژه صهیونیست‌ها هستند که از عصبانیت دارند می‌میرند.

اشاره دبیرکل حزب‌الله لبنان به مذاکرات ایران و عربستان در بغداد است که به گفته رئیس‌جمهوری عراق بیش از یک‌بار در بغداد برگزار شده است. روز جمعه ۷ مه (۱۷ اردیبهشت) رائدبن‌خالد‌قرملی مقام وزارت‌خارجه عربستان سعودی نیز گزارش‌ها درباره گفت‌وگو بین تهران و ریاض را تایید کرد و گفت هدف از آن‌ کاستن از تنش‌ها در منطقه است. طبق این گزارش رئیس برنامه‌ریزی سیاست‌های وزارت‌خارجه سعودی ضمن تایید گفت‌وگوها، افزود: هنوز برای قضاوت درباره نتیجه آنها خیلی زود است و ریاض به‌دنبال مشاهده «اقدامات قابل بررسی» از سوی ایران است. این مقام سعودی اظهار کرد: امیدواریم گفت‌وگوها نتیجه دهد.

اولین بار روزنامه «فایننشال‌تایمز» در ۲۹ فروردین گزارش داد که مقامات ارشد جمهوری اسلامی و عربستان‌سعودی، ۶ سال پس از قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴، روز ۹ آوریل ۲۰۲۱ (۲۰ فروردین ‌۱۴۰۰) در بغداد مذاکرات «مستقیم» انجام داده‌اند. خبرگزاری فرانسه نیز ۱۹‌ آوریل (۳۰ فروردین) ضمن تایید این خبر، به نقل از یک مقام عراقی و یک دیپلمات غربی نوشت که هیات‌های دو کشور به ریاست سعید ایروانی، نماینده علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران و خالد بن‌علی الحمیدان، رئیس وزارت اطلاعات عربستان در بغداد با یکدیگر دیدار کرده‌اند و قرار است دور دوم این گفت‌وگوها که عمدتا بر سر بحران یمن است از سر گرفته شود. روز دوشنبه ۲۶ آوریل (۶ اردیبهشت) نیز وزرای‌خارجه ایران و عربستان‌سعودی در فاصله کوتاهی از یکدیگر به دوحه سفر کردند. محمد بن سلمان ولیعهد سعودی روز چهارشنبه ۸ اردیبهشت طی یک مصاحبه تلویزیونی از مذاکرات با ایران استقبال کرد.

شکست محاسبات صهیونیست‌ها

سیدحسن نصرالله در بخش دیگری از سخنرانی خود به مناسبت روز قدس گفت که ایران امروز قوی‌ترین دولت در محور مقاومت به‌شمار می‌رود و تمامی محاسبات آمریکا و اسرائیل درخصوص ایران و توقف فعالیت‌های هسته‌ای این کشور به بن‌بست خورده است. بزرگ‌ترین واکنش ایرانی‌ها به حمله صورت‌گرفته به تاسیسات نطنز بالابردن درجه غنی‌سازی اورانیوم بوده که همین موضوع باعث وحشت اسرائیل شده است.‎ دبیرکل حزب‌الله در ادامه سخنرانی خود تاکید کرد که تجربه همکاری چهل ساله ما با ایران ثابت کرد که این کشور متحدان خود را نمی‌فروشد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین تاکید کرد که تمامی محاسبات اسرائیل در موضوع ایران با شکست مواجه شده است. ایران از مرحله خطر عبور کرده و حساب کردن روی جنگ آمریکا با ایران به پایان رسیده است. نصرالله افزود که اولویت‌های بایدن متفاوت [از اسرائیل] است و این اولویت‌ها شامل درگیری با چین و روسیه است. همچنین بارها شرط بندی برخی رژیم‌های عربی درخصوص جنگ آمریکا با ایران نیز به بن‌بست خورده است.

روند رو به جلوی مذاکرات هسته‌ای، مقامات رژیم صهیونیستی و همچنین طیف جمهوری‌خواه را به تکاپو واداشته به آن امید که از بازگشت بایدن به برجام و لغو تحریم‌ها ممانعت کنند؛ آنها درصدد آزمودن آخرین شانس خود برای ضربه زدن به مذاکرات وین برآمده‌اند. هراس در اسرائیل باعث شده که این رژیم از راه‌های مختلف به‌دنبال ضربه زدن به مذاکرات و توافق احتمالی برآید. حملات مکرر به مواضع گروه‌های مورد حمایت ایران در سوریه، حمله به کشتی‌های ایران و نیز عملیات خرابکارانه در تاسیسات هسته‌ای نطنز آخرین موارد از دسیسه‌های سران تل آویو بود. اسرائیل قصد اعزام یک هیات بلندپایه را به آمریکا دارد؛ موضوعی که «جن ساکی» سخنگوی کاخ‌سفید از آن پرده برداشت و روز جمعه سوم اردیبهشت تاکید کرد که «سفر هفته آینده مقامات اسرائیل به واشنگتن، باعث تغییر رویکرد آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای موسوم به برجام نخواهد شد.»

سوریه

سیدحسن نصرالله در بخش دیگری از این سخنرانی با اشاره به سوریه نیز گفت: بسیاری از کشورها با دولت سوریه در ارتباط هستند. از سوی دیگر عربستان نیز نمی‌تواند شرایط خود را به سوریه درخصوص مناسبات این کشور با ایران تحمیل کند بنابراین به‌د‌نبال مذاکره با ایران است. سیدحسن نصرالله ادامه داد که سوریه نیز در مسیر بهبود شرایط قرار دارد و مهم‌ترین نقطه عطف موجود در این کشور مسائل اقتصادی است، اما این تنها ملت سوریه نیستند که با این موضوع دست به گریبان هستند؛ بلکه ملت‌های متعددی در منطقه با این موضوع مواجهند و مصمم به پایداری و مقاومت در برابر این شرایط هستند.

موازنه به نفع مقاومت درحال تغییر است

دبیرکل حزب‌الله افزود که نگرانی و ضعف گسترده‌ای در نیروهای زمینی اسرائیل دیده می‌شود و همین موضوع باعث برگزاری مانورهای متعدد نظامی توسط ارتش اسرائیل شده است. سیدحسن نصرالله ابراز کرد که نشانه‌های سستی و شاخص‌های افول رژیم صهیونیستی درحال شکل‌گیری است و می‌بینیم که نشاط و تحرک و فعالیت ملت فلسطین بار دیگر ایجادشده است. درحال‌حاضر موازنه روحی قوا به نفع محور مقاومت درحال تغییر است. نصرالله در ادامه خاطرنشان کرد: وظیفه ما در روز قدس این است که در کنار ملت فلسطین بایستیم و تمامی کمک‌ها و پشتیبانی‌ها را از این ملت انجام دهیم، چرا که این درگیری به سمت افق پیروزی پیش می‌رود.

هشدار به صهیونیست‌ها درباره ماجراجویی علیه لبنان

او در پایان به آغاز مانور نظامی رژیم صهیونیستی از روز یکشنبه آینده اشاره و تاکید کرد که به‌ویژه در سایه بحران داخلی اسرائیل ما آمادگی کامل در تعامل با این مانور را داریم. ما تمامی اقدامات مناسب را دنبال می‌کنیم و در آمادگی و هوشیاری کامل قرار خواهیم داشت. نصرالله تاکید کرد: ما به اسرائیل نسبت به هر نوع اقدام یا ماجراجویی اشتباه در جریان این مانور هشدار می‌دهیم و می‌گوییم که ما با هیچ نوع تحرک تجاوز طلبانه‌ای کنار نخواهیم آمد. ما همچنین هر نوع تلاشی برای آسیب زدن به قواعد درگیری‌ها یا تجاوز به اراضی لبنان در جریان این مانور را نخواهیم بخشید. نصرالله ادامه داد: توانمندی‌های ما درحال گسترش است و دشمن هرگز نخواهد توانست جلوی پیشرفت کمی و کیفی محور مقاومت را بگیرد.