یوآو لیمور، کارشناس نظامی رژیم صهیونیستی در روزنامه "یسرائیل هیوم" نوشت: شلیک به پهپاد اسرائیلی منجر به معضل شده است باید درک کرد که پاسخ ندادن منجر به از بین رفتن بازدارندگی مقابل عدم تمایل به تنش در مرزهای شمالی خواهد شد.

لیمور تاکید کرد: پاسخ‌گویی در حال حاضر منجر به تنش می‌شود و این خطر حساب شده است و اسرائیل باید حتی بهای چند روز تنش و جنگ در شمال را جدی بگیرد چراکه حزب‌الله لبنان مسلما عملکرد خود را از روی ماهیت واکنش اسرائیل تنظیم خواهد کرد.

لیمور اشاره کرد، این اولین بار نیست که حزب‌الله لبنان تلاش می‌کند هواپیماهای اسرائیلی را در حال ماموریت در حریم هوایی لبنان هدف بگیرد زیرا در گذشته نیز بنا به دلیلی روشن این کار را کرده است در حالی‌که این بار برای اجرای قول قدیمی سید حسن نصرالله بود که متعهد شده بود هواپیماهای اسرائیلی که در لبنان فعالیت می‌کنند را بزند، احتمال می‌رود این بار نیز تلاشی دیرهنگام برای بها دادن اسرائیل به دلیل شهادت یکی از نیروهای این حزب در حمله‌ تل‌آویو در دمشق باشد که تابستان گذشته رخ داد؛ رویدادی که ماه‌ها مرزهای دو طرف را پرتنش کرد.

این کارشناس نظامی افزود، یکی از برآوردها این است که حزب‌الله لبنان طوری عمل می‌کند که به دولت جدید آمریکا به رهبری جو بایدن این پیام را بدهد بهتر است هر چه سریع‌تر تحریم‌های ایران را پایان دهد و دست‌کم عاقلانه‌ به نظر می‌رسد در حالی‌که برعکس مصلحت ایران این است که جبهه درگیری آرام باشد و به نفع اسرائیل هم هست که بین اقدامات حزب‌الله و توافق هسته‌ای ایران ارتباط ایجاد کند.

این کارشناس نظامی می‌گوید، شلیک به سمت پهپاد غالبا با آتشبارهای روسی انجام می‌گیرد که در گذشته به لبنان انتقال یافته و حزب‌الله اندک از آن‌ها استفاده کرده است تا خشم روسیه را باعث نشود.

او ادامه می‌دهد، حزب‌الله می‌ترسد نابودی این آتشبارهایی که شلیک موشک را انجام داده‌اند بدون دریافت سامانه‌های جایگزین آن باشد.

به گفته این کارشناس، روشن نیست چرا نیروی هوایی از انهدام خودجوش این آتشباری که دست به شلیک می‌زند امتناع کرده است. امتناع کردن از پاسخ شدید اشاره‌ای به این خواهد بود که عملیات مقبول بود و این مسیر خطرناکی است که در آن بازدارندگی از بین می‌رود و در نهایت اسرائیل خواستار پاسخ‌ سخت‌تر و سخت‌تر خواهد شد که لزوما به تنش گسترده منتهی خواهد شد.

لیمور اشاره کرد، شلیک به سمت پهپاد به معنای این است که حزب‌الله به اسرائیل ضربه می‌زند و این گونه قواعد جدید در منطقه طرح‌ریزی‌ می‌کند در حالی‌که ارتش اسرائیل باید پیام‌هایی که به آن مخابره می‌شوند بررسی کند و آنچه با حرف فهمیده نمی‌شود را با موشک‌ها روشن کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.