در سال ۹۵ شوکی در بازار ایجاد شد هرچند عمدتا دولت به سمت سازوکار اقتصادی رفت. به گزارش «ایرنا»، جهانگیری ادامه داد: این پیشنهاد اقتصاددانان دولت بود اما به مرور مشخص شد کارگشا نیست. اتفاقاتی در کشورهای همسایه به‌خصوص آنهایی که ارز وارد می‌کردیم، رخ داده بود و گزارش‌های امنیتی بود که آنها مانع ورود اسکناس ارز به داخل کشور شده بودند. وی اضافه کرد: موجودی ارز در ابتدای سال ۹۷ کمتر از یک روز عرضه در سال ۹۶ بود. از آن سو، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده بود تصمیم جدیدی خواهد گرفت؛ سه راهکار روی میز بود. معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه مسوولان سیاسی کشور تذکرات پی‌درپی می‌دادند که باید این وضع تغییر کند، اظهار کرد: سه گزینه روی میز بود، ادامه وضع موجود، تعیین عدد ثابت، تعیین عدد شناور تا بتوانیم هم تامین ارز داشته باشیم و هم از شوک ناشی از خروج آمریکا از برجام جلوگیری کنیم. جهانگیری گفت: قرار بود این نرخ برای چند ماه انجام شود، با خروج آمریکا از برجام هیچ اتفاق خاصی نیفتاد همچنانکه آنها پیش‌بینی کرده بودند. در مرداد ماه در نشست سران قوا سیاست ارزی مورد بررسی قرار گرفت، در آنجا بر اساس اصرار برخی سران قوای سه‌گانه، قرار شد نرخ ۴۲۰۰ تومان ثابت بماند. وی افزود: اما اینکه گفته شد ارز جهانگیری؛ وقتی آن شب تصمیم‌گیری شد، اعضای آن جلسه که شامل تیم اقتصادی دولت و غیر‌دولت بود، با پایان تصمیم‌گیری اعضای دولت و برخی از مشاوران رسانه‌ای آقای رئیس‌جمهور، پیشنهاد کردند برای اینکه تحت عنوان تصمیم دولت در جامعه جا بیفتد، جهانگیری آن را اعلام کند، اما من مخالف بودم. این ارز ۴۲۰۰ مصوبه جلسه سران سه قوه بود؛ اینکه آقایان در موردش اظهارنظر نکردند بعدا، به خودشان برمی‌گردد. معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به کاهش شدید منابع ارزی از ۱۰۰ میلیارد دلار به ۵ میلیارد دلار ادامه داد: در هر سال تلاش شد، میزان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومان کاهش یابد و حتی تصمیم داشتیم که در آخر سال ۹۹ این ارز حذف شود. اما مجلس ناگهان این مساله را رسانه‌ای کرد و باعث شد که کالاها انبار شوند. جهانگیری اضافه کرد: ممکن است از این ارز در جاهایی سوء‌استفاده شود، دولت نخستین مدعی نسبت به این افراد بوده است. به هر نقطه سوء‌استفاده رسیدیم مدعی شدیم و قوه قضائیه هم همکاری کرد. مطمئن هستم در نخستین روزهای عبور از جنگ اقتصادی، اکثر تصمیم‌ها از جمله ارز ۴۲۰۰ تومان به شرایط علمی اقتصاد بازخواهد گشت. معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: من تلاش کردم که ۴۲۰۰ تومان ثابت نباشد و همراه با تورم تغییر کند. اما الان مهم‌تر این است که از زندگی مردم حفاظت کنیم. دولت ایران یارانه‌های پیدا و پنهان زیادی دارد. بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه آشکار پرداخت می‌کنیم.

بحث بنزین

به گزارش انتخاب، جهانگیری در ادامه گفت: در بحث بنزین، من در سال ۹۸، در جلسه سران سه قوه، پیشنهاد دیگری راجع به بنزین داشتم؛ پیشنهاد داشتم به جای اینکه به خودرو بنزین دهیم... برخورد بدی با من شد... قهر کردم... گفتم دیگر نمی‌آیم و دیگر ادامه نمی‌دهم... .

شکایت احمدی‌نژاد از جهانگیری

به گزارش «ایرنا»، وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفت: احمدی‌نژاد در چند مورد از من شکایت کرد و من همچون شهروند عادی به دادگاه رفتم و از خود دفاع کردم و تبرئه گرفتم. جهانگیری ادامه داد: ایشان کاری کرده که تا ده‌ها سال دیگر سرمایه‌‎ها به کشور بازنگردد.

ارتباط با سردار سلیمانی

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: من با سردار سلیمانی همچون دو برادر بودیم، بسیار صمیمی بودیم، من در جهاد بودم و ایشان در سپاه بود. یکی از علایقی که داشت، ایشان سعی می‌کرد، جبران کند و به نیابت من به مادرم سرکشی می‌کرد. مادرم ایشان را از ما بیشتر دوست داشت. رابطه ما در طول این ۴۰ سال هیچ وقت مشکل نداشت. وی افزود: در آخرین نشستی که با سردار سلیمانی داشتم درباره آقای خاتمی بود. برای او تفاهم و انسجام داخلی بسیار مهم بود، سعی داشت با دولتمردان هماهنگی و رابطه پایداری داشته باشد که در راس آنها آقای ظریف بود.

هیچ‌وقت نگفتم نامزد نمی‌شوم

معاون اول رئیس‌جمهوری درباره احتمال نامزدی‌اش در انتخابات هم گفت: نظر شخصی من منفی است اما هیچ وقت نگفتم نامزد نمی‌شوم، تابع جمع هستم اما اگر به نظر قطعی برسند، حتما با بزرگان کشور مشورت خواهم کرد. کشور در شرایط ویژه‌ای است، نیازمند برنامه، تیم و انسجام ملی دقیقی است. جهانگیری افزود: تاکنون چنین تصمیمی نگرفته‌ام و اگر تصمیمی گرفته شود حتما با مردم در میان خواهم گذاشت.

فایل صوتی ظریف

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره انتشار فایل صوتی محمد جواد ظریف گفت: تا این لحظه اطلاعی از اقدامات وزارت اطلاعات درباره شناسایی عامل انتشار این فایل نگرفته‌ام اما می‌دانم که امکانات خود را برای این موضوع بسیج کرده است. جهانگیری افزود: آنچه در بیرون طراحی کرده بودند این بود که از این موضوع یک اختلاف و دوگانگی در شرایط مذاکره ایجاد کنند. یک دوگانگی که نیروهای انقلابی و ارزشی متاثر شوند که به سردار سلیمانی توهین شده و از طرف دیگر حملاتی به ظریف عزیز شود تا خدای نکرده نتواند با روحیه قوی در مذاکرات حاضر شود.

ماجرای بازداشت برادر جهانگیری

معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه در مورد بازداشت برادرش گفت: در سال ۹۶ من در انتخابات حضور یافتم و کمی حرف زدم اما پس از آن خیلی هزینه دادم. سه ماه پس از آن، به نحو عجیبی مهدی را بازداشت کردند. همان موقع هم از رسانه‌ها مطلع شدم. وی افزود: برادر من معاون من نبوده است. تمام فعالیت‌های اقتصادی برادرم در دوره احمدی‌نژاد انجام شده است. دو اتهامی که سخنگوی قوه قضائیه گفت و دو قاضی صلواتی و زرگر گفتند دو اتهام متوجه ایشان شده و مراحل قضایی آن در حال طی شدن است.