بر همین اساس دیپلماسی دیگر به مفهوم صرفا ارتباط دولت با دولت نیست، بلکه هر اقدامی که منجر به تغییر نگاه به یک کشور شود می‌تواند ابزاری برای دیپلماسی محسوب شود که محتمل است ابعاد و اشکال مختلف و متنوعی داشته باشد. آنچه بدیهی است موفقیت دیپلماسی و الهام‌بخشی و اثربخشی یک کشور منوط به ارائه تصویر مطلوب از آن کشور است که همان‌گونه که اشاره شد می‌تواند از طرق مختلف صورت پذیرد که یکی از آنها استفاده از مهارت و به تعبیری دیپلماسی مهارت است. اثربخشی دیپلماسی مهارت در پرتو ارائه تصویر مطلوب از کارکرد و کیفیت کالاهای ایرانی خواهد بود که آن نیز در صورتی است که کار نیروی کار و تکنیسین ایرانی جدی گرفته شود.

درحالی‌که تصویر بیرونی از ایران در شرایط فعلی تحت‌تاثیر تبلیغات بین‌المللی چندان مطلوب نیست، تغییر جهت به سمت ابزارهای نرم از جمله دیپلماسی ورزشی، دیپلماسی سینمایی و... می‌تواند کمک بسیار زیادی در این زمینه کند و مانع از انزوای منطقه‌ای و بین‌المللی ایران شود.

تجربه استعمار انگلیس حاکی از آن است که فرآیند نفوذ و حضور در کشورها از طریق تاسیس مدارس و اثرگذاری بر نظام آموزشی آغاز می‌شد و این رویکرد هنوز هم از سوی کشورهای صنعتی پیگیری می‌شود. هم اینک بسیاری از کشورهای صنعتی صادرات خود را به ماشین‌آلات اختصاص می‌دهند و همه متناسب با آن، نیروی انسانی و فرهنگ کار خود را هم به آن کشور مقصد صادر می‌کنند و با همین ابزار در عمق آن کشور نفوذ می‌کنند. استفاده از ابزار مهارت برای رسیدن به اهداف دیپلماسی می‌تواند تصورات از یک کشور مداخله گر را به یک کشور با سیاست‌های دوستانه تبدیل کند و سبب اثربخشی بیشتر شود.

مهارت امروزه به‌عنوان رویکرد اصلی همه کشورها و حتی مردم محسوب می‌شود و همه به ضرورت مهارت آموزشی به ویژه در ابعاد بین‌المللی آن توجه دارند و در صورتی که در کشور ما به این مقوله بیشتر توجه شود دیپلماسی مهارت می‌تواند مواجب وابستگی و پیوستگی طبقه موثر و مولد یک کشور به کشور ما شود.

دیپلماسی مهارت می‌تواند ابعاد و جوانب گوناگون را شامل شود از صادرات مربی دستگاه و تجهیزات و حتی صادرات نیروی کار. این درحالی است که کشور پتانسیل بسیار بالایی چه از لحاظ مربی، چه از لحاظ تجهیزات برای تحقق دیپلماسی مهارت دارد که لازم است با برنامه ریزی صحیح و بالا بردن اعتماد به نفس لازم برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی این امر به سمت تحقق و بالفعل شدن پیش برود.

برای عملی شدن و تحقق دیپلماسی مهارت لازم است در گام اول کشور هدف برای تحقق همکاری‌های مهارت انتخاب شود که با توجه به جمیع جوانب عراق، عمان، ارمنستان، افغانستان و سوریه بهترین گزینه‌ها هستند. گام بعدی استفاده از یک استان مجاور به‌عنوان همکار و بهبود و ارتقای آن به سطح بین‌المللی موردنیاز و در گام سوم بازاریابی آموزشی که بتواند منجر به اجرای این امر به شکل نظام‌مند شود.