او در مراسم تودیع خود البته به همین خبر اکتفا کرد و بدون آنکه به جزئیات بیشتری اشاره کند، گفت که «در دادگاه نتیجه‌گیری‌های لازم صورت می‌گیرد.» البته خبر صدور کیفرخواست برای مسوولان دخیل در حادثه هواپیمای اوکراینی را دیروز رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز تایید کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین شکرالله بهرامی در حاشیه مراسم تکریم و معارفه دادستان نظامی استان تهران در جمع خبرنگاران این مطلب را بیان کرد و گفت: کار این پرونده در دادسرا تمام و کیفرخواست امضا شد و ان‌شاءالله در دادگاه در سال جدید رسیدگی می‌شود.

او دوم اسفند ماه سال ۹۹ نیز گفته بود که رسیدگی به پرونده سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در دادسرای نظامی به پایان رسیده است.

پیش از اظهارات بهرامی در اوایل اسفند سال گذشته، سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه در روزهای سالگرد این حادثه یعنی در ۲۲ دی ماه ۹۹ تاکید کرده بود که در خصوص کلیه فروض و ادعاهای مطرح شده درباره سقوط هواپیمای اوکراینی، تحقیقات مفصل کارشناسی انجام شده و خط قرمزی برای رسیدگی به هیچ فرضیه و در خصوص هیچ شخصی نداریم.

بامداد ۱۸ دی ماه سال ۹۸ بود که هواپیمای مسافربری اوکراینی دقایقی پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی تهران به مقصد کی‌یف، با اصابت دو موشک پدافند هوایی ایران ساقط شد و همه ۱۷۶ سرنشین آن نیز جان باختند. سازمان هواپیمایی کشوری ایران در روزهای پایانی سال گذشته (شامگاه ۲۷ اسفند ۹۹) با انتشار گزارش نهایی خود از این سانحه، اپراتور سامانه دفاع هوایی را مقصر حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی معرفی کرد.  در این گزارش تفصیلی که بیش از ۲۸۰ صفحه است، تاکید شده که «اپراتور سامانه موشکی در تنظیم جهت جغرافیایی دچار خطا شد و منتظر دستور از مرکز هم نماند» در این گزارش تاکید شده است: در ساعت ۴ و ۴۵ دقیقه روز ۱۸/  ۱۰/  ۹۸ یکی از سامانه‌های دفاعی تهران مطابق با تاکتیک‌های واحد سیار پدافندی حدود ۱۰۰ متر جابه‌جا می‌شود. در این جابه‌جایی سمت سامانه نیز تغییر می‌کند و به دلیل تنظیم نشدن صحیح مجدد شمال توسط کاربر دچار خطای سمت برابر با ۱۰۵ درجه می‌شود. سامانه تا زمان ساعت ۶ و ۷ دقیقه در حالت انتظار قرار داشته و در این زمان در حال عملیاتی قرار می‌گیرد. به این ترتیب در زمان پرواز هواپیمای اوکراینی سمت اهداف در اشیا شناسایی شده در سامانه با افزایش برابر ۱۰۵ درجه توسط کاربر سامانه دفاع هوایی مشاهده می‌شود در زمان ساعت ۶ و ۱۴ دقیقه کاربر سامانه دفاع هوایی هدفی را در سمت ۲۵۰ درجه نسبت به شمال خود شناسایی کرده که در حال طی کردن مسیر ۵۶ درجه بود. در همین زمان پرواز اوکراینی پس از برخاستن از فرودگاه از سمت ۱۴۳ درجه نسبت به سامانه در حال نزدیک شدن به سمت سامانه پدافند بود.  در ادامه این گزارش تاکید شده که «کاربر سامانه بدون انتظار برای دریافت دستور از مرکز به این نتیجه می‌رسد که هدف مشاهده شده متخاصم و در ساعت ۶:۱۴:۳۹ یک فروند موشک به سمت آن شلیک می‌کند؛ با توجه به تداوم سیر حرکتی هدف کشف شده موشک دومی در زمان ۶:۱۵:۹ توسط کاربر سامانه دفاعی به سمت هواپیما شلیک می‌شود.» در این گزارش آمده است که موشک یادشده مجهز به سر هدایتگر با حس‌گر‌های فاصله بوده و با نزدیکی با مانع سر هدایتگر آن جدا شده و سپس محفظه حاوی ترکش‌ها منفجر شده و حدود ۲۵۰۰ تا ۳ هزار ترکش با وزن ۴/  ۲ گرم از جنس آلیاژ تنگستن با سرعتی حدود ۱۸۰۰ متر بر ثانیه بر محیط پرتاب شده است.