برای اجرای این پروژه‌ها ۷‌هزار میلیارد تومان اعتبار صرف شده و با بهره‌برداری از آنها برای هزار و ۷۶۸ نفر اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.

 تبدیل ایران به دهمین کشور تولید‌کننده فولاد

حسن روحانی در بخشی از این مراسم با اشاره به بهره‌برداری از ۵ پروژه بزرگ وزارت صمت با ۷‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی پایدار برای یک‌هزار و ۷۶۸ نفر گفت: در حالی که دشمنان می‌خواستند روزهای تا‌ریکی را برای ایران ترسیم و فضای تنفسی را تنگ کنند، افتتاح این طرح‌ها پاسخی به آنها است. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در این دولت اقدامات بزرگی در عرصه اکتشاف معادن انجام شده و اکتشافات و شناسایی‌های انجام‌شده از ابتدای این دولت تا‌کنون ۲۶برابر قبل بوده است، گفت: بیش از ۵میلیارد تن ذخیره سنگ‌آهن در کشور شناسایی شده است. او تا‌کید کرد: ایران که زمانی وارد‌کننده فولاد بود امروز به دهمین کشور تولید‌کننده فولاد تبدیل شده و تولید این محصول استراتژیک از ۱۵میلیون تن در سال ۹۲ به ۲۶میلیون تن در سال ۹۸ رسیده و ظرفیت تولید فولاد نیز به ۳۸میلیون تن رسیده است. همچنین تولید محصولات فولادی نیز از ۱۶میلیون تن در سال ۹۲ به ۲۳میلیون تن در سال ۹۸ رسیده و ظرفیت تولید محصولات فولادی نیز به ۵۶میلیون تن رسیده است.

روحانی ادامه داد: امروز در صنایع معدنی، مس، آلومینیوم و فولاد‌ ظرفیت‌های بسیار چشمگیری داریم و پیشرفت بسیار خوبی داشته‌‌ایم و نکته مهم این است که بخش قابل‌توجهی از این پیشرفت‌ها در کشاکش جنگ تمام‌عیار اقتصادی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ اتفاق افتاده است.