تمدید محدودیت‌های شبانه برای سومین‌بار

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در عین حال هشدار داد اگر از دورهمی‌های شب یلدا خودداری نشود، تمام زحمت‌هایی که برای این محدودیت‌ها کشیده شده از بین خواهد رفت و وضعیت فراگیری تشدید شده و محدودیت‌ها افزایش می‌یابد.

بر این اساس محدودیت‌های پیشین از جمله ممنوعیت تردد سفر برای خودروهای شخصی غیربومی و همچنین ممنوعیت تردد بین ساعات ۲۱تا ۴صبح یک‌بار دیگر در شهرهای قرمز و نارنجی تمدید شده است. محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، هم روز گذشته گفت: محدودیت‌های کرونایی در شهرهای قرمز و نارنجی از جمله تهران ادامه خواهد داشت. به گزارش خبرآنلاین، وی در گفت‌وگو با شبکه خبر، تاکید کرد: وضعیت کرونایی در تهران همچنان نارنجی است و همان محدودیت‌های سه هفته پیش در هفته چهارم هم اعمال خواهد شد. محدودیت‌های جدید کرونایی از شنبه اول آذر در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته اجرا شد و آنطور که وزارت بهداشت اعلام کرده است با اعمال این محدودیت‌ها تعداد شهرهای قرمز از ۱۶۰شهر به ۳۴ شهر قرمز کاهش پیدا کرده است.

این محدودیت‌ها پس از دو هفته با کاهش آمار مبتلایان به کرونا و تغییر وضعیت برخی شهرها از قرمز به نارنجی کاهش یافت و به دنبال آن برخی مشاغل مانند پاساژها، فروشگاه‌های بزرگ، فروشگاه‌های لباس، اسباب‌بازی، مراکز خرید و فروش خودرو و املاک، قنادی‌ها و بستنی‌فروشی‌ها بازگشایی شدند اما تردد بین‌شهری با خودروهای پلاک غیر‌بومی و هر‌گونه تردد با خودرو از ساعت ۲۱ تا چهار صبح همچنان طی سه هفته گذشته ممنوع بوده است که حالا با اعلام سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا این محدودیت‌ها برای یک هفته دیگر تمدید شده است.

درخواست وزارت بهداشت از مردم

در همین حال با توجه به در پیش بودن شب‌یلدا و رسم جمع‌شدن خانواده‌ها در این شب، مقامات وزارت بهداشت از هفته گذشته نسبت به این جمع‌ها هشدار داده و خواستار پرهیز از این دورهمی‌ها شدند. در همین ارتباط روز پنج‌شنبه ایرج حریرچی معاون‌کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شدیدا نگران شیوع و گسترش موج دیگر کرونا بعد از دورهمی شب یلدا به‌خصوص در مناطق سردسیر و شمالی کشور هستیم.

به گزارش «ایرنا» حریرچی روز پنج‌شنبه در جلسه مشترک ستاد مقابله با کرونای استان اردبیل و قرارگاه طرح سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، از مردم همه مناطق کشور خواست تا دورهمی و تجمع خانوادگی را به حداقل رسانده و شب یلدای امسال را به‌صورت مجازی برگزار کنند. وی وضعیت کنترل شیوع کرونا در کشور را شکننده خواند و تاکید کرد: اگر دستورالعمل‌های ستاد ملی و استانی کرونا رعایت نشده و همکاری مردم کم شود، ممکن است بار دیگر کرونا در سطح کشور اوج بگیرد. روز گذشته هم سیما‌سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در این خصوص با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های جدی همکاران ما در وزارت بهداشت در حال‌حاضر، برگزاری دورهمی‌ها و شب‌نشیی‌ها در شب یلدا است، تاکید کرد: انتظار مدافعان سلامت کشور از مردم قدرشناس ایران اسلامی این است که از هرگونه اقدام نسبت به برگزاری دورهمی و مهمانی خانوادگی به‌ویژه در شب یلدا به‌طور جدی خودداری کنند.

مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نیز با تاکید بر اینکه برگزاری مراسم شب‌یلدا، نگرانی اصلی این روزهای متخصصان و کادر درمان است، تصریح کرد: ما از بدو شیوع کرونا بسیاری از عادات و سنت‌های خود را بر‌خلاف سال‌های قبل ترک کرده یا تغییر دادیم. نوروز ۹۹ به دید و بازدید نرفتیم، ۱۳ به‌در هیچ‌کس سبزه گره نزد، در ماه مبارک رمضان هیچ‌کس ولیمه نداد و... به همین دلیل به‌نظر می‌رسد باید شب یلدا هم استثنایی برگزار شود. از مردم می‌خواهیم در خانه خودشان با همان جمع خانوادگی بمانند و بدون مهمانی و دورهمی از این شب استفاده کنند. وسایل ارتباط جمعی، اپلیکیشن‌های ارتباطی و... در این شب می‌توانند سبب دیدار ما با اقوام و دوستانمان شوند.

کاهش ۴۰درصدی مرگ‌های کرونایی

از سوی دیگر بررسی آماری روند ابتلا و میزان فوت‌شدگان بیانگر روند کاهشی مبتلایان کرونا درکشور است. سعید نمکی وزیر بهداشت نیز روز پنج‌شنبه از کاهش ۴۰ درصدی مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید-۱۹ طی سه هفته اخیر خبرداد. محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم در گفت‌وگو با شبکه خبر گفت: با افزایش تست‌ها در سطح کشور، مبتلایان سیر صعودی دارند، اما بستری‌ها کاهش داشته است. مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا هم روز گذشته درباره وضعیت ورودی بیمارستان‌ها، گفت: پس از اعمال محدودیت‌های دو هفته‌ای، ورودی بیمارستان‌ها و روند بستری بیماران کاهش یافته است ولی مجددا احتمال افزایشی شدن این روند وجود دارد. برای اینکه از دو هفته محدودیت قبلی استفاده مطلوبی صورت گیرد باید در بازگشت به‌کار و فعالیت عادی با احتیاط رفتار کنیم.

در همین حال در هفته گذشته ۲۶۵۹ نفر در کشور قربانی کرونا شدند. رقمی که از کاهش میزان جان‌باختگان کرونا نسبت به هفته پیش از آن حکایت می‌کند. تعداد مبتلایان روزانه کرونا هم در هفته گذشته بالاخره به عدد زیر ۱۱هزار نفر رسید، این در حالی است که تا هفته گذشته معمولا روزانه بالای ۱۳ هزار نفر در کشور به کرونا مبتلا می‌شدند. براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت طی ۲۴ساعت گذشته ۲۳۲ بیمار دیگر جان باختند و شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۱ هزار و ۷۲۸ نفر رسید. تعداد جان‌باختگان روز پنج‌شنبه کرونا در ایران ۲۸۴نفر بود.

سیما‌سادات لاری همچنین از شناسایی ۹هزار و ۵۴۹ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور در ۲۴ساعت گذشته و بستری شدن یک‌هزار و۴۰۸نفر از آنها خبرداد. با این حساب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به یک‌میلیون و ۹۲هزار و ۶۱۷ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۷۸۷ هزار و۸۵۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵هزار و ۷۶۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت‌مراقبت قرار دارند.

لاری افزود: در حال‌حاضر ۳۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۶۰ شهرستان نارنجی و ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.