در همین حال نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا استان تهران بابیان اینکه برای قطعی صحبت کردن باید یک هفته دیگر صبر کنیم گفت: آمارها رو به افزایش نیست و تا حدی رو به کاهش است؛ ولی قضاوت بیشتر در مورد این موضوع هنوز زود است. محدودیت‌های جدید کرونایی از شنبه اول آذر در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته اجرا شده است و این مهلت دو هفته‌ای شنبه ۱۵آذر به پایان می‌رسد. قراراست روز پنج‌شنبه در جلسه روسای کمیته‌ها آثاراین محدودیت‌ها بررسی شده و نتیجه آن در جلسه روز شنبه ستاد ملی کرونا اعلام شود.

اعمال محدودیت در ۲۳ شهر جدید

البته در این میان به گفته رئیسی ۲۳ شهرستان نیز از وضعیت نارنجی به وضعیت قرمز رسیدند که اعمال محدودیت در آنها آغاز می‌شود. به گزارش «ایسنا»،وی افزود: در آذربایجان‌غربی شهرستان تکاب؛ آبدانان در ایلام؛ شهرستان سامان در چهارمحال و بختیاری؛ شهرستان مانه در خراسان‌شمالی؛ شهرستان‌های خرامه، کازرون، گراش، نی‌ریز و خفر در استان فارس، شهرستان‌های بویین‌زهرا و تاکستان در استان قزوین؛ شهرستان‌های بندرگز، علی‌آباد، گمیشان، گنبدکاووس و مراوه‌تپه در استان گلستان؛ آستارا و تالش در استان گیلان؛ گلوگاه و محمودآباد در استان مازندران؛ ۲۳ شهری هستند که از نارنجی به قرمز تبدیل شدند و اگر رعایت نکنند محبور به اعمال محدودیت‌ها هستیم.

نگرانی از پیک مجدد کرونا در جنوب کشور

در همین ارتباط علی ربیعی، سخنگوی دولت روز گذشته در یک نشست خبری نسبت به پیک مجدد کرونا در استان‌های جنوبی کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: به‌دلیل زمستان دیررس در این استان‌ها همراه با روشن شدن وسایل گرمایشی و بسته شدن پنجره‌ها، جا‌به‌جایی هوا و تهویه مناسب با مشکل روبه رو خواهند شد. بنابراین به شهروندان استان‌های جنوبی توصیه می‌کنم از اجتماعات فامیلی و غیر ضرور در منازل و محل‌های سربسته خودداری کنند. روز دوشنبه هم سعید نمکی وزیر بهداشت دراین خصوص هشدار داده بود.

زمان اجرای طرح الزام کارت شناسایی

در همین حال تلاش‌ها برای ردیابی بیماران مبتلا به کرونا‌ادامه دارد.  در همین راستا علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران با اشاره به ردیابی هوشمند موارد کرونا در طرح بسیج محله محور گفت: در شروع هفته گذشته براساس ردیابی تلفن همراه بیمارانی که کرونا مثبت بودند نشان داد که تنها ۲۰ درصد این افراد قرنطینه را رعایت می‌کنند و ۷۳ درصد نقض قرنطینه می‌کنند. این به منزله بمب ساعتی در تهران قلمداد می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

ازسوی دیگر علیرضا رئیسی نیز درباره الزام به گرفتن خدمت از ادارات با کارت ملی، گفت: براساس تصمیم ستاد ملی کرونا، این موضوع الزامی می‌شود. از هفته آینده این موضوع اجرایی خواهد شد وروز شنبه(۱۵ آذر) به بعد هر فردی که بخواهد به ادارات مراجعه کند باید کارت ملی همراه خود داشته باشد و شماره‌اش را حفظ باشد. اما براساس گزارش روز گذشته وزارت بهداشت طی۲۴ساعت گذشته ۱۳هزار و ۸۸۱ مورد جدید کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند و ازمیان آنها ۲ هزار و ۲۳۷ نفر از آنها بستری شدند. همچنین تاکنون بیش از ۶۷۷ تن از بیماران بهبود یافته‌اند.

درهمین حال مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۹۷۵ هزار و ۹۵۱ نفر رسیده است.

ازسوی دیگر در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۸۲ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌ا‌ند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۸ هزار و ۶۲۸ نفر رسید.