بازگشت مرگ روزانه کرونایی به قله 337 نفر

گزارش روز گذشته کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت نیز بیانگر این مطلب است که در هفته منتهی به ۲ آبان‌ما‌ه موارد ابتلا و مرگ‌ومیر در کشور بالا و حتی روند نیز مختصری صعودی شده است. به گزارش «ایسنا» براساس اعلام کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت در ۱۵ استان یزد، خراسان‌جنوبی، قم، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان‌شرقی، البرز، مرکزی، خراسان‌رضوی، اردبیل، قزوین، ما‌زندران، گیلان، گلستان و هرمزگان روند صعودی یا شروع پیک جدید مشاهده شده است. در هشت استان لرستان، همدان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، زنجان، اصفهان، فارس و سیستان و بلوچستان نیزروند ثبات با تغییرات مختصر صعودی مشاهده شده و در چهار استان خراسان‌شمالی، بوشهر، خوزستان و تهران روند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم به‌چشم می‌خورد. این گزارش همچنین نشان می‌دهد استان کهگیلویه و بویراحمد اخیرا یک پیک را پشت‌سر گذاشته است.

پایتخت محروم از مقررات سخت کرونایی

اما در شرایطی که آمار مرگ‌و‌میر بر اثر ابتلا به کرونا هر روز بالاتر می‌رود، دولت ازروز گذشته اقدام به برقراری محدودیت‌هایی در ۴۳ شهرستان کشور که با بحران این بیماری دست به گریبان هستند، کرده است. بر این اساس از دیروز فعالیت سه گروه شغلی در این ۴۳ شهرستان کشور تعطیل شده است. با این حال به‌رغم اذعان مقامات کشور مبنی‌بر فوق‌قرمز بودن وضعیت پایتخت، این محدودیت‌های سخت تنها در دو شهرستان دماوند و ورامین اعمال شده است و براساس اعلام اتاق اصناف، محدودیت‌ها در تهران ما‌نند هفته‌های گذشته است و تغییری در شکل آن ایجاد نشده است. به این ترتیب در شهرستان تهران تنها گروه‌های شغلی ۳ و ۴ در هفته جاری همچون هفته‌های گذشته تعطیل خواهند بود. گروه‌های شغلی ۳ و ۴ در حوزه اصناف شامل تمامی آرایشگاه‌های زنانه، سالن‌های زیبایی، تالارهای پذیرایی، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها و باشگاه‌های ورزشی است که ظرف ما‌ه گذشته هم به‌رغم برقراری این محدودیت‌ها بسیاری ازآنها به‌خصوص آرایشگاه‌های زنانه و باشگاه‌های ورزشی غیردولتی و کافه‌ها ازاین مقررات پیروی نکردند. تمام اینها در حالی است که به گفته محمود میرلوحی، عضو شورای‌شهر تهران در پایتخت شاهد افزایش ۱۵ تا ۲۰ برابری فوتی‌های ناشی از کرونا در هفته‌های اخیر نسبت به اردیبهشت بوده‌ایم.  همچنین غلامرضا عباس‌پاشا، معاون منابع انسانی استانداری تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تاکنون ۱۵ درصد از کارکنان دولتی به کرونا مبتلا شده‌اند که بیشترین آمار در شهرستان‌های دماوند و ورامین است. معاون منابع انسانی استانداری تهران با تاکید بر اینکه دستورالعمل‌های بهداشتی در شهر تهران بهتر از سایر شهر‌های استان رعایت می‌شود، اظهار کرد: همین موضوع سبب شده که آمار مبتلایان در شهر تهران کمتر از سایر شهر‌های استان تهران باشد.

اعلام صنوف ممنوع‌الفعالیت کرونایی

در همین ارتباط روز گذشته معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ جزئیات محدودیت‌های کرونایی اعمال شده برای صنوف و اماکن عمومی پایتخت را تشریح کرد.

سرهنگ نادر مرادی در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره محدودیت‌های اعمال شده برای فعالیت صنوف که در پی تشدید شیوع کرونا انجام شده است، گفت: بر این اساس فعالیت حضوری دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‎ای و زبان‌سراها و کتابخانه‌ها ممنوع بوده و می‌توان آن را از طریق غیرحضوری و آنلاین ادامه داد.

مرادی با بیان اینکه مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سالن‌های سینما و تئاتر و مراکز مشابه و موزه‌ها و باغ موزه‌ها نیز ممنوع است، تاکید کرد: تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی زنانه، باشگاه‌های ورزشی پر برخورد نظیر کشتی، کاراته، جودو و...، مدارس شبانه‌روزی، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها، باغ وحش و شهربازی و مراکز تفریحی آبی و باشگاه‌های ورزشی سالنی نیز جزو مواردی هستند که فعالیتشان تا پایان هفته ممنوع است.

به گفته معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ، برگزاری مراسم اجتماعی فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها نیز ممنوع است.

مرادی با بیان اینکه تصمیم‌گیری در مورد ادامه فعالیت این موارد در هفته آینده برعهده ستاد مقابله با کرونا خواهد بود، گفت: برای اجرای بهتر این مصوبه و نیز نظارت دقیق‌تر بر اجرای آن مذاکره تلفنی با استانداری، رئیس اتاق اصناف تهران و... انجام شده است.

دورکاری الزامی برای همه بخش‌ها

ازسوی دیگر معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران دورکاری کارمندان را برای همه مراکز دولتی و بخش خصوصی الزامی اعلام کرد و گفت: پیشنهاد ساعات کار متفاوت دستگاه‌های اجرایی در پایتخت به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شد. این موضوع کمک می‌کند ازدحام در ساعات خاصی به‌وجود نیاید و تردد مردم در زمان بیشتری انجام شود. نادر توکلی در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: دورکاری ۵۰ درصدی کارکنان دولت از جمله محدودیت‌هایی است که از امروز (پنجم آبان‌ما‌ه) در تهران به اجرا درآمد و تا پایان ما‌ه ادامه می‌یابد. همه دستگاه‌ها باید دورکاری کارکنان خود را به دقت اجرا کنند.

تمدید محدودیت‌های کرونایی در ما‌زندران

به غیر از تهران و شهرستان‌های دیگر، روند صعودی آمار ابتلا به کرونا در ما‌زندران و نگرانی از ورود استان به موج سوم ابتلا به بیماری کووید-۱۹ سبب شده است تا ستاد استانی مقابله با کرونا محدویت‌های کرونایی را در این خطه شمال کشور تا پایان هفته جاری تمدید کند. به گزارش «ایرنا» طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی بابل و ما‌زندران هم‌اکنون ۷۲۲ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند. این رقم حدود ۲۰ درصد بیشتر از هفته گذشته و حدود ۲ برابر اوایل ما‌ه مهر است.

آمار جان‌باختگان

در همین حال روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت گفت که براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵۹۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۱۳۵ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۵۷۴ هزار و ۸۵۶ نفر رسیده است. سیما سادات‌لاری ضمن اعلام جان باختن ۳۳۷ بیمار کووید-۱۹ گفت که مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۲ هزار و ۹۵۳ نفر رسیده است. وی تصریح کرد ۴۹۸۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت‌مراقبت قرار دارند.

استقرار گشت ارشاد ما‌سک در تهران

اما در راستای آغاز طرح آمران سلامت برای دعوت مردم به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی روز گذشته کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر در میدان انقلاب حضوریافت. سردار سرتیپ دوم پاسدار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران نیز از اجرای طرح یاوران مهدی برای کمک به آزمایش بیماران مشکوک کرونایی و ضدعفونی اماکن عمومی خبر داد. به گزارش خبر آنلاین سردار یزدی گفت: گشت‌های ارشادی نیروهای داوطلب بسیجی انجام می‌شود که هدف آن توسعه آموزش و تذکر درخصوص استفاده از ما‌سک است.