به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: «جنگ روانی و رسانه‌ای دولت‌ها، رژیم‌ها یا «محافل خاص» هیچ تاثیری در آنچه که باید انجام بشود یا نشود، ندارد.»

جمهوری اسلامی ایران از آغاز درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی ضمن دعوت از دو طرف برای توقف درگیری‌ها و برقراری آتش‌بس، رایزنی‌هایی را با باکو و ایروان و برخی طرف‌های تاثیرگذار انجام داد. جمهوری اسلامی ایران همچنین در پی نقض آتش بس در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ، ضمن ابراز تاسف از نقض آتش بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و دعوت طرفین به خویشتن‌داری بیشتر، حملات موشکی به زیرساخت‌های حیاتی و مناطق مسکونی شهرها و کشتار غیرنظامیان را محکوم کرد. در همین خصوص در تماس تلفنی بعدازظهر پنج‌شنبه ۲۴ مهرماه «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، آخرین تحولات میدانی در مناقشه قره‌باغ از سوی طرف آذربایجانی تشریح شد. وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی با تشریح مجدد مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران و تاکید بر تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به دستیابی به صلح و راه‌حل پایدار این مناقشه در چارچوب ابتکار منطقه‌ای ایران، ترکیه و روسیه - به‌عنوان مکمل ساز و کار گروه مینسک - را به اطلاع طرف مقابل رساند. وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان همچنین بر اهمیت و نقش ابتکارات منطقه‌ای برای حل این بحران چند دهه‌ای تاکید کردند.

در این رابطه محسن پاک آیین، سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با «ایسنا» در ارزیابی خود از درگیری‌های آذربایجان و ارمنستان بر سر مناقشه قره‌باغ گفت‌: «طولانی شدن این دوره از درگیری بین آذربایجان و ارمنستان چند دلیل دارد؛ یکی مطالبات داخلی مردم آذربایجان از دولت است که افزایش یافته و برای آزادی قره‌باغ مسوولان و ارتش از طرف مردم تحت فشار هستند که پس از ۲۵ سال اراضی آنها آزاد نشده و ۷ شهر در اشغال ارمنستان است که در این مورد دولت، وزیر دفاع و خارجه را تغییر داد و بعد هم این حرکت نظامی را انجام داد. »

وی افزود: «مساله دیگر نارضایتی روسیه و پوتین از پاشینیان نخست‌وزیر جدید ارمنستان است که رویکرد غربی و ضد روسی داشته و در این مسیر اقدامات تندی را علیه عوامل سابق از جمله رئیس‌جمهور سابق در ارمنستان انجام داده که از دوستان پوتین بوده و همین مساله باعث شده روسیه مثل قبل دخالت نکند، شاید هم آذربایجان با چراغ سبز روسیه وارد این ماجرا شده است.»