سعید خطیب‌زاده تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران مجددا از طرفین می‌خواهد ضمن پایبندی به آتش‌بس، گفت‌وگوهای خود را در چارچوب حقوق بین‌الملل و احترام به تمامیت ارضی یکدیگر و تخلیه شهرهای اشغالی از سر گیرند و در این راه آمادگی خود را برای تسهیل این گفت‌وگوها برای رسیدن به صلح و راه‌حل دائمی و پایدار در منطقه اعلام می‌دارد.»

از سوی دیگر سیدعباس موسوی، سفیر کشورمان در آذربایجان ضمن محکوم کردن حمله به غیرنظامیان و مناطق مسکونی در جنگ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، آمادگی ایران برای تسهیل مذاکرات میان طرف‌های درگیر جنگ را اعلام کرد.

به گزارش «ایسنا» سیدعباس موسوی درباره نقض آتش‌بس در منطقه قره‌باغ نوشت: «ایران از نقض آتش‌بس از سوی جمهوری آذربایجان و ارمنستان متاسف است و حمله به غیرنظامیان و مناطق مسکونی را محکوم کرد.»

موسوی در ادامه اظهار کرد: «ایران آمادگی‌اش را برای تسهیل مذاکرات میان طرف‌های در جنگ براساس قوانین بین‌المللی، احترام به تمامیت ارضی و تخلیه مناطق اشغال شده اعلام می‌دارد. »

سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه، شنبه صبح اعلام کرد که جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای آتش‌بس در منطقه ناگورنو- قره‌باغ از ۱۲ ظهر ۱۰ اکتبر موافقت کردند. سرگئی لاوروف تصریح کرده است: دو طرف توافق کردند مذاکرات «اساسی» بر سر منطقه مورد مناقشه ناگورنو- قره‌باغ را آغاز کنند. وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز جمعه پس از دو هفته نبرد شدید در منطقه ناگورنو- قره‌باغ در مسکو دیدار و مذاکره کردند. این توافق پس از ۱۰ ساعت مذاکره بین وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان با حضور سرگئی لاوروف در بامداد شنبه در مسکو حاصل شد.

همچنین یکشنبه شب، پارلمان منطقه قره‌باغ که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است در بیانیه‌ای از ارمنستان، روسیه و جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد که مرکز مشترکی برای مبارزه با تروریست‌های بین‌المللی که وارد این منطقه شده‌اند، تشکیل دهند. به گزارش «ایسنا» به نقل از اسپوتنیک، در این بیانیه آمده است که پارلمان قره‌باغ از مقامات ارمنستان، روسیه و ایران درخواست می‌کند که به‌کارگیری مجموعه‌های تروریستی در قره‌باغ و تعرض نظامی به این منطقه را محکوم کنند و مرکز مشترکی برای مبارزه با تروریست‌هایی که وارد این منطقه شدند، تاسیس کنند.