واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا

به گزارش جماران؛ رئیس‌جمهور ایران تلاش‌های آمریکا برای ایجاد موانع و مشکلات جدی در نقل و انتقال ارزی برای تامین دارو و غذا را ظالمانه، تروریستی و غیرانسانی خواند و تاکید کرد که آمریکایی‌ها تاکنون هرکاری علیه ملت بزرگ ایران می‌توانستند انجام داده‌اند و با این نوع اقدامات ضدانسانی و حقوق بشری نمی‌توانند مقاومت ملت ایران را بشکنند. حسن روحانی روز جمعه در پی گزارش رئیس‌کل بانک مرکزی از روند تامین ارز کالاهای اساسی و دارو در چارچوب برنامه تدوینی دولت و تلاش‌های ضد ایرانی دولت آمریکا، ضمن قدردانی از تلاش‌های بانک مرکزی و بانک‌های فعال در تامین نیازهای اساسی مردم ابراز کرد: اقدامات دولت آمریکا در چارچوب تلاش‌های تبلیغاتی-سیاسی با اهداف داخلی خودشان است.

رئیس‌جمهور، این حرکت‌ها و رفتارهای بی‌سرانجام آمریکا را در تداوم خطای راهبردی ترامپ در خروج از برجام دانست و گفت دولت آمریکا در چارچوب تحلیلی غلط بر این باور بود که این تحریم‌ها مقاومت ایران را در هم می‌شکند و ما را دچار مشکل می‌کند، اما گذشت زمان نشان داد که این تحلیل به‌شدت با واقعیت فاصله دارد و ناکارآمد بوده است. روحانی با اشاره به اینکه آمریکا هر بار با تکرار خطاهای راهبردی با شکست مواجه می‌شود که نمونه تازه آن، تلاش برای فعال کردن مکانیزم ماشه بود، گفت: همه کشورها می‌بینند این اقدامات آمریکا کاملا خلاف قانون و مقررات بین‌المللی است و در شرایط کرونا نیز این اقدامات واشنگتن، کاملا ضدبشری است و مدعیان حقوق بشر در عرصه جهانی باید آن را محکوم کنند.

رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در این گفت‌وگو تاکید کرد: تحریم‌های جدید آمریکا معافیت‌های قبلی دارو و کالاهای اساسی را لغو نکرده و بانک‌هایی که در این مرحله مشمول تحریم ثانویه شده‌اند همچنان از سوئیفت استفاده کرده و به کار تامین مالی کالاهای اساسی ادامه خواهند داد. همتی گفت: دولت آمریکا به بهانه‌های مختلف، موانع و مشکلات جدی در نقل و انتقال ارزی برای تامین دارو و غذا ایجاد می‌کنند ولی با تلاش بانک مرکزی، بانک‌ها و تجار محترم، با استفاده از روش‌های خاص نگذاشتیم کمبودی از این لحاظ ایجاد شود.

واکنش ظریف

همزمان وزیر امور خارجه ایران نیز تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک‌های ایرانی را محکوم کرد و آن را تلاش برای انهدام کانال‌های باقی مانده پرداخت بهای غذا و دارو در بحبوحه شیوع کرونا توصیف کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، «محمدجواد ظریف» روز پنج‌شنبه در حساب توئیتری خود نوشت: «رژیم آمریکا قصد دارد در بحبوحه همه‌گیری جهانی ویروس کرونا کانال‌های [مالی] باقی‌مانده ما برای پرداخت بهای غذا و دارو را نابود کند.» وزیر امور خارجه ایران در ادامه افزود: «ایرانیان در مقابل این ستمگری جدید تاب خواهند آورد. اما دسیسه‌چینی برای ایجاد گرسنگی دادن به یک جامعه جنایت علیه بشریت است.» ظریف هشدار داد: «عاملان و اجراکنندگان [این اقدام ستمگرانه] که پول ما را بلوکه می‌کنند، با عدالت روبه‌رو خواهند شد.»

تروریسم دولتی آمریکا

در ادامه نماینده ایران در سازمان ملل با بیان اینکه «جمهوری اسلامی ایران، تروریسم را در هر شکل و ظاهری اعم از تروریسم دولتی و تروریسم اقتصادی و پزشکی را که از طریق اقدامات اجباری یکجانبه اعمال می‌کنند، به شدت محکوم می‌کند»، افزود: برای ریشه کن کردن تروریسم یک بار و برای همیشه، چاره‌ای جز استفاده از قدرت و رویکرد چندجانبه و اطمینان از همکاری و هماهنگی نزدیک بین ذی‌نفعان مربوطه در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی وجود ندارد. مجید تخت روانچی عصر پنج‌شنبه در نشست کمیته ششم مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با موضوع مبارزه با تروریسم برگزار شد، با بیان اینکه بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ وضعیت سلامت بسیاری از جوامع را تغییر داده است، اظهار کرد: تحمیل قوانین و مقررات ایالات‌متحده با تاثیر فراسرزمینی بر کشور من و دیگر کشورها، بر اساس تعریف، برابر با تروریسم است که شرایط کلی بهداشت را در طی همه‌گیری به شدت تشدید کرده است. نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار کرد: سیاست فشار حداکثری ایالات‌متحده علیه ایران برای هدف قرار دادن عمدی و بی‌رویه غیرنظامیان بی‌گناه با هدف ایجاد درد و رنج در میان آنها و همچنین ایجاد ناآرامی‌های اجتماعی مطابق با سیاست فاسد آن برای تغییر رژیم طراحی شده است. او تاکید کرد: طبق تعریف، همه این اقدامات یک عمل تروریستی و در متنی گسترده‌تر تروریسم اقتصادی است.

تحریم ۱۸ بانک

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه با هدف به زانو درآوردن مردم ایران، در بیانیه‌ای اعلام کرد: شرکت تامین سرمایه امین، بانک کشاورزی، بانک مسکن، بانک رفاه کارگران، بانک شهر، بانک اقتصاد نوین، بانک قرض الحسنه رسالت، بانک حکمت ایرانیان و بانک ایران زمین بخشی از تحریم‌شدگان توسط آمریکا هستند. بر اساس این بیانیه همچنین، بانک همکاری منطقه‌ای اسلامی، بانک کارآفرین، بانک خاورمیانه، موسسه اعتباری مهر ایران، بانک پاسارگاد، بانک سامان، بانک سرمایه، بانک توسعه تعاون و بانک گردشگری هم در این فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا درباره این تحریم‌ها گفت: این اقدام برای تعیین بخش مالی و تحریم ۱۸ بانک بزرگ ایرانی نشانگر تعهد ما به متوقف کردن دسترسی غیرمجاز به دلارهای آمریکا است. برنامه تحریم‌های ما تا زمانی که ایران حمایتش از فعالیت‌های تروریستی را متوقف کند و به برنامه‌های هسته‌ای‌اش پایان دهد، ادامه خواهد داشت. همزمان وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که واشنگتن تا زمان عقد توافقی جامع با ایران به اعمال فشار علیه جمهوری‌اسلامی ادامه خواهد داد. به گزارش «ایسنا» به نقل از العربیه، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه مدعی شد که این تحریم‌ها ایران را از آنچه «حمایت مالی از تروریسم و اخاذی هسته‌ای که جهان را به‌خطر می‌اندازد» خواند، منع می‌کند. وزیر خارجه آمریکا در این راستا گفت: کمپین فشار حداکثری اقتصادی ما تا زمانی که ایران خواهان برقراری مذاکرات جامع جدیدی درخصوص رفتارهای خصمانه نظام نباشد، ادامه خواهد یافت‌.