توضیحات جابری‌انصاری

همزمان معاون کنسولی و امور ایرانیان وزارت خارجه با اشاره به افتتاح میز خدمت کنسولی که توسط ظریف افتتاح شد، گفت:‌ درحال‌حاضر گذرنامه و روادید، سجلات و وقایع اربعه و امور اجتماعی، دانشجویی و امور تابعیت و پناهندگان در قالب میز خدمت انجام خواهد شد. به گزارش خبرگزاری فارس، حسین جابری‌‌انصاری روز دوشنبه در حاشیه افتتاح میز خدمت کنسولی وزارت خارجه در جمع خبرنگاران گفت:‌ میز خدمت کنسولی بخشی از خدمات کنسولی که بخش تایید اسناد ماست و حجم گسترده‌ای از مراجعان مردمی را دارد حدود چهار سال قبل افتتاح شده بود، ولی ما یک تعهد معوقه داشتیم در ارتباط با تکمیل همه خدمات کنسولی در قالب میز خدمت.

او افزود: حدود سه ماه قبل اجرای آزمایشی این مجموعه کار در این ساختمان آغاز شد و خوشحالیم که امروز با حضور آقای ظریف رسما افتتاح شد. از امروز به بعد همه مجموعه خدمات کنسولی وزارت خارجه در دایره تایید اسناد، گذرنامه و روادید، سجلات و وقایع اربعه و امور اجتماعی و امور دانشجویی و امور تابعیت و پناهندگان و همه مجموعه خدمات گسترده کنسولی در قالب میز خدمت انجام خواهد شد.

جابری‌‌انصاری بیان کرد: اهمیتش این است که از مراجعه مکرر مردم به اتاق‌ها و بخش‌های مختلف اداری ما جلوگیری و رفت و آمدهای زائد را به حداقل می‌رساند. البته این جزئی از مجموعه اقداماتی است که طراحی کردیم و به سمتی می‌رویم که میزان مراجعه حضوری را به حداقل برسانیم.

او گفت: تا هنگامی که مراجعه حضوری همچنان وجود دارد به جای اینکه مردم در بخش‌های مختلف سرگردان باشند و وقت زیادی را اختصاص دهند، در سیستم متمرکزی مراجعه و شماره می‌گیرند و امکان شماره‌گیری الکترونیک را فراهم کردیم. حدود یک ماه و نیم است شماره‌دهی الکترونیک را آغاز کردیم. الان یک‌سوم خدمات ما با شماره دهی الکترونیک صورت می‌گیرد.

معاون وزیر‌خارجه با اشاره به افتتاح سامانه پاسخگویی به ایرانیان خارج از کشور توسط ظریف عنوان کرد: این یکی از مسائلی است که در قالب نمایندگی‌های ما و در بخش کنسولی سامانه‌هایی برای پاسخگویی وجود داشته است و سامانه متمرکزی طراحی کردیم که در مرحله اول به شکل آفلاین است و فقط حوزه مسائل کنسولی را در برمی‌گیرد و در گام بعد آفلاین به‌صورت آنلاین خواهد شد و از حوزه مسائل کنسولی به حوزه قضایی، حقوقی و... با همکاری نهادهای دیگر به این سیستم برای پاسخگویی وصل خواهند شد و مسیر ارائه خدمات به ایرانیان را بهبود خواهد بخشید.

او بیان کرد: ضوابطی درباره آمد و رفت مشمولان وجود دارد که توسط سازمان نظام وظیفه و ستاد کل نیروهای مسلح تبیین و اجرا می‌شود. با توجه به شرایط کرونا و بازگشت دانشجویان به کشور پیگیری کردیم و دوستان شرایط را پذیرفتند و استثنای خاصی در این شرایط اعمال شد. معاون وزیرخارجه گفت:‌ به دنبال این هستیم که برخی مطالبات تسهیل‌کننده رفت و آمد دانشجویان ایرانی را در قالب توافقی با ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان نظام وظیفه به انجام برسانیم.