توضیحات روحانی در مورد «طرح گشایش اقتصادی»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور افزود: اگر سران دو قوه دیگر از آن حمایت کنند، آن را عملیاتی می‌کنیم چرا که دولت هفته‌ها روی تدوین آن زحمت کشیده است و از افتخارات طرح اقتصادی این دولت به شمار می‌رود ولی برای اجرایی شدن آن نیاز داریم که روسای دو قوه دیگر به‌طور کامل با آن موافق باشند اگر هم موافقت نکردند به‌دنبال طرح‌های دیگر خواهیم رفت و مسیر را ادامه می‌دهیم. روحانی خطاب به ملت ایران با بیان اینکه دولت طرح‌های متعددی را برای کاهش مشکلات مردم در دست دارد، گفت: دولت مرتبا به‌دنبال ایجاد مسیرهایی برای گشایش جدید در رفع مشکلات مردم است.

طرح موضوع «گشایش اقتصادی» در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در ۲۰ مرداد از سوی حسن روحانی اعلام و پس از آن گمانه‌زنی‌ها درباره آن آغاز شد. این طرح که با هدف تامین مالی دولت از سوی قوه‌مجریه تدوین شده است به بیان دولتی‌ها مربوط به پیش‌فروش قطعی نفت است که البته هنوز جزئیات و مکانیزم اجرایی این طرح به‌صورت مشخص اعلام نشده است.

از بانک مرکزی استقراض نمی‌کنیم

همچنین رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود در این زمینه اظهار کرد: افتخار دولت است که بگوید کشور را بدون نفت اداره می‌کند. سال گذشته حدود ۴۳ میلیارد واردات داشتیم ولی به همان میزان هم صادرات غیر نفتی داشتیم و کشور را بر اساس صادرات غیرنفتی اداره می‌کنیم که در تاریخ ایران سابقه نداشته است.

به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری ادامه داد: اگر به تاریخ قبل از انقلاب بازگردید متوجه می‌شوید اگر یک زمان نفت نبود، چه می‌کردند؟ این را رصد کنید تا متوجه شوید که اتکای دولت‌های قبل از انقلاب به نفت چقدر بوده و پس از انقلاب چقدر شده است؟ زیرا در سال‌های گذشته زمانی بوده که ۴۰ تا ۵۰ درصد بودجه کشور متکی به نفت بود ولی در سال ۹۹ فقط۱۰ درصد بودجه کشور متکی به نفت بوده است. وی با یادآوری اینکه در شرایط سخت کشور را اداره می‌کنیم و برای مشکلات بودجه، طراحی لازم را انجام دادیم، گفت: اگر قرار بود به جای فروش نفت مالیات در نظر می‌گرفتیم این برای مردم سخت می‌شد و باید در سال جهش تولید به نحوی مالیات در نظر می‌گرفتیم که اصل تولید صدمه نبیند.

روحانی با بیان اینکه دولت نمی‌خواهد از بانک مرکزی استقراض کند، گفت: دولت قبلی ۵۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برای مسکن استقراض کرد ولی ما به رغم برخورداری از این قدرت، دست خود را در این هفت سال هیچ وقت به سوی بانک مرکزی دراز نکردیم و به‌دنبال پول پر فشار نبودیم.

رئیس‌جمهوری به راهکارهای دولت برای درآمدزایی اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی برای اداره کشور باید اوراق منتشر می‌کردیم یا سهام یا نفت می‌فروختیم که هر سه کار در حال انجام است. روحانی ادامه داد: ۵۷ هزار میلیارد اوراق خزانه از ابتدای سال در حال فروش است و هر جا که لازم باشد باز خواهیم فروخت و شیوه‌ای قانونی است. همچنین سهام دولتی هم در حال فروش است و خوشبختانه فروش سهام شرایط خوبی دارد زیرا معتقدیم اقتصاد باید به مردم واگذار شود.

وی با بیان اینکه بازار بورس، بازار خوبی است و دولت با تاکید به بانک مرکزی، ‌شورای بورس و وزیر اقتصاد همیشه خواستار مراقبت این بازار بوده، عنوان کرد: البته این مراقبت انجام می‌شود ولی ذات بورس و اقتصاد به‌صورت خط مستقیم نیست، بلکه شکستگی دارد ولی مهم این است که در طول سال این خط شکسته به سمت بالا باشد و دولت این خط را حفظ می‌کند.

فروش اوراق سلف نفتی به نفع کشور است

روحانی در ادامه به فروش سلف نفت اشاره کرد و توضیح داد: برای فروش نفت طرحی در نظر گرفته شد و در سه قوه نیز این طرح مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دولت این طرح را ۱۰۰ درصد به نفع کشور می‌داند و بهترین راه تامین مالی و بهتر از اوراق است. وی تاکید کرد: از طرفی این طرح تو دهنی به آمریکاست. زیرا آمریکا می‌خواهد نفت فروخته نشود ولی اگر روسای دو قوه دیگر حمایت و موافقت کردند، طرح اجرایی آن را عملیاتی می‌کنیم. اگر هم موافقت نکردند پیگیر طرح‌های دیگر خواهیم شد.

بازهم مقاومت می‌کنیم

روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: حرف‌های عجیب و غریب گاهی در گوشه و کنار دیده می‌شود، آدم دچار حیرت است. والله بالله اگر دولت قوی باشد، یعنی نظام قوی است. اگر دولت بشکند یعنی نظام شکسته است. همه ما می‌دانیم آن بار سنگین اصلی اجرایی بر دوش دولت است.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی افزود: این دولت است که اگر یک روز بشکند و یک روز و یک ساعت اگر نباشد، آموزش، بهداشت، برق و آب مردم و تمام خدماتی که به مردم ارائه می‌شود، از بین می‌‌رود. مواد غذایی که در فروشگاه‌‌ها و تمام نیازمندی‌ها و صنعتی که هست، برای دولت و ملت است. تقویت نظام به نفع همه ما است. وی افزود: در این شرایط خاص می‌فهمیم و می‌دانیم که دشمن با فشارهایش به هدفش نرسیده و نخواهد رسید اما موجب آزار مردم شده است. این را می‌دانیم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تحریم می‌شکند و از بین می‌رود، تاکید کرد: حالا یک سال، دو سال و سه سال مقاومت کردیم و مقاومت هم می‌کنیم. در این شرایط اقتصادی، دغدغه دولت اول ثبات و آرامش اقتصادی است. می‌خواهیم اقتصاد کشور دارای یک آرامش و ثباتی باشد. روحانی افزود: مردم نسبت به هفته آینده، ماه و سال آینده دلشان قرص باشد و نگرانی نداشته باشند. از طرفی هم در سال جهش تولید هستیم و می‌خواهیم به تولید تکیه کنیم.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

حسن روحانی در بخش دیگری ازسخنان خود از اجرایی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی از اول مردادماه خبر داد و گفت: همسان‌سازی حقوق ۳ و نیم میلیون نفر بازنشسته جامعه کارگری انجام شده و احکام آنها از امروز ۲۹ مردادماه اجرایی می‌شود.