طرح سوال از روحانی به جریان افتاد

گرچه پیش از این نیز زمزمه‌هایی مبنی بر تقدیم این طرح به هیات‌رئیسه مجلس مطرح بود، اما  سید ناصر موسوی لارگانی در صفحه شخصی خود در توییتر اعلام کرد که « به قول خود به مردم عزیز عمل کردیم و روز چهارشنبه، طرح ‎سوال از رئیس‌جمهور را با ۱۹۶ امضا به رئیس مجلس تحویل دادیم و تا آخر نیز پیگیر آن خواهیم بود.» این دومین بار در عمر ریاست جمهوری حسن روحانی است که طرح سوال از او به عنوان رئیس‌جمهوری تدوین می‌شود؛ طرحی که همانند نخستین طرح سوال، ۵ محور دارد اما این بار  محورهای آن درباره افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، از هم‌گسیختگی اوضاع بازار مسکن، معیشت مردم در سایه کرونا و برجام است. گرچه طرح سوال از رئیس‌جمهوری پیش از طرح استیضاح حسن روحانی تدوین شده بود، اما با اقدام برخی نمایندگان در تدوین طرح استیضاح، عملا طرح سوال از رئیس‌جمهوری به حاشیه رفت. تا اینکه هفته گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار ویدئو‌کنفرانسی خود با نمایندگان، با اشاره به سال آخر دولت تاکید کردند: سال آخر دولت‌ها معمولا سال حساسی است و باید مراقبت شود که پیگیری امور به هیچ وجه سست نشود و بر همین اساس اعتقاد راسخ دارم که دولت‌ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند و بعد از پایان دوره قانونی خود، امانت را با ارائه صورت وضعیت، به دولت بعدی تحویل دهند. رهبر انقلاب اسلامی همچنین تاکید کردند: در شرایط حساس سال آخر دولت و همچنین سال اول مجلس، باید دو قوه فضا را به گونه‌ای مدیریت کنند که به کار مهم کشور لطمه نخورد. این سخنان سبب شد متقاضیان استیضاح، سه روز پس از این بیانات رهبر انقلاب، از ادامه پیگیری طرح استیضاح انصراف دهند. در عین حال با منتفی شدن طرح استیضاح روحانی، طرح سوال از او دوباره جان گرفت.

البته رهبر انقلاب در بخش دیگری از بیانات همان روز خود در موضوع تعامل قوا خطاب به نمایندگان مجلس تاکید کردند: روابط مجلس با دولتمردان باید مطابق قانون و شرع باشد، یعنی سوال و تفحص به عنوان حق مجلس وجود داشته باشد اما توهین و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان به هیچ‌وجه جایز نیست و برخی از این نسبت‌ها حرام شرعی است.

با این همه حالا سرنوشت طرح سوال از رئیس‌جمهوری به تصمیم هیات‌رئیسه وابسته است. اگر هیات‌رئیسه تصمیم به اعلام وصول این طرح بگیرد، طرح سوال از حسن روحانی در مجلس یازدهم رسما به جریان می‌افتد و باید روند قانونی خود را تا برگزاری جلسه علنی و پاسخ رئیس‌جمهوری به سوالات طی کند.

حسن روحانی پیش از این نیز یک بار دیگر یه مجلس رفته بود تا در جایگاه رئیس‌جمهوری، پاسخگوی سوالات نمایندگان باشد؛ آن زمان مجلس دهمی‌ها اولین طرح سوال از حسن روحانی در مقام ریاست جمهوری را در پنج محور تدوین کردند و پس از کش‌وقوس‌های فراوان توانستند این طرح را اعلام وصول کنند و رسما به جریان بیندازند. این طرح، روحانی را روز ششم شهریور ۹۷ رهسپار بهارستان کرد اما در نهایت تنها در یک محور از سوالات، پاسخ‌های وی از منظر مجلس قانع‌کننده بود.