واکنش‌ها به وقوع حادثه در سایت نطنز

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز پنج‌شنبه در توضیح وقوع حادثه‌ در یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز گفت: یکی از سوله‌ها که بامداد پنج‌شنبه دچار حادثه شد، سوله‌ای است که در فضای باز است که فاقد مواد هسته‌ای بوده و آلودگی هم ندارد. کمالوندی تاکید کرد: متاسفانه برخی شایعات از سوی رسانه‌های معاند در ارتباط با مساله آلودگی مطرح شده است که به هیچ‌وجه صحت ندارد. تیم‌های کارشناسی در محل حضور دارند و در حال بررسی علت حادثه هستند. علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی هم حضور داشتند؛ دوستان و همکاران موضوع را بررسی می کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت وگوی تلویزیونی تاکید کرد: این سایت غیرفعال بوده و مواد رادیواکتیو در اینجا نبوده و از نظر نیروی انسانی هم کسی حضور نداشته و تلفاتی نداشته‌ایم. البته خسارات مالی و مادی داریم که درحال ارزیابی هستیم. سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: در کار خود سایت غنی‌سازی وقفه‌ای ایجاد نشده است و سایت به همان روند، کار خود را ادامه می دهد.

کمالوندی درخصوص چگونگی وقوع این حادثه نیز گفت: بامداد روز پنج شنبه به‌دنبال وقوع حادثه‌ای که چگونگی آن در دست بررسی است یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شد. اواظهار کرد: این رخداد هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته و لطمه‌ای به فعالیت‌های جاری این مجموعه نیز وارد نکرده است.

واکنش سردار جلالی

همزمان با اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، رئیس سازمان پدافند غیرعامل نیز با بیان اینکه قدرت پاسخ و آفند سایبری ما بخشی از قدرت دفاعی کشور است گفت: اگر اثبات شود به کشورمان حمله سایبری شده است پاسخ می‌دهیم. سردار غلامرضا جلالی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه با هماهنگی وزارت کشور و معاونت عمرانی، شهر‌های با مبنای هسته‌ای را به تجهیزات اولیه رفع آلودگی مجهز کرده‌ایم گفت: پیش از شیوع کرونا ۵۱ شهر را با کمک شهرداری‌ها و وزارت کشور، تجهیز و آموزش‌های لازم را در این زمینه ارائه و واحد‌های خاص را در آتش نشانی‌ها راه‌اندازی کردیم.

او با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند نقش تولید، هدایت و جهت‌دهی به افکار عمومی را داشته باشند، گفت: شرکت‌های خارجی مانند اینستاگرام بدون رعایت مقررات ما اقداماتی را انجام می‌دهند به‌طوری که می‌توانند در جهت دهی به حوادث نقش داشته باشند و باعث ایجاد ناامنی در داخل کشور شوند.

علت حادثه از زبان خسروی

سخنگوی دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی گفت: بررسی‌های فنی و امنیتی انجام‌شده از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط، علت وقوع حادثه در مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن در نطنز را که بامداد پنج‌شنبه ۱۲ تیرماه به وقوع پیوست، به‌صورت دقیق مشخص کرده است. به گزارش «ایسنا» کیوان خسروی با اعلام این خبر افزود: کارشناسان بخش‌های مختلف مسوول ارزیابی و رسیدگی به حادثه از اولین ساعات وقوع این رخداد در سایت نطنز حاضر شدند و بررسی دلایل حادثه را آغاز کردند. فرضیه‌های مختلف در مورد علت این رخداد با واکاوی دقیق آثار، نحوه و میزان تخریب ایجادشده بررسی و علت اصلی حادثه مشخص شده است. به‌دلیل برخی ملاحظات امنیتی علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام خواهد شد. او گفت: خسارت واردشده به سوله در دست احداث در مجتمع هسته‌ای نطنز محدود بوده است. خسروی تاکید کرد که در محل وقوع حادثه هیچ‌گونه مواد هسته‌ای وجود نداشته و موضوع نشت مواد رادیواکتیو در وقوع این رخداد کاملا منتفی است.

آتش‌سوزی تلفات جانی نداشت

همچنین فرماندار نطنز با بیان اینکه آتش‌سوزی در سایت نطنز تلفات جانی نداشت گفت: جای هیچ‌گونه نگرانی از جهات مختلف نیست. رمضانعلی فردوسی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم ضمن اشاره به وقوع آتش‌سوزی در یکی از سوله‌های سایت نطنز اظهار کرد: به محض وصول خبر آتش‌سوزی، عوامل آتش‌نشانی و امدادی به محل حادثه اعزام شدند. او ضمن اشاره به عدم تلفات جانی در پی آتش‌سوزی این حادثه افزود: حادثه در محوطه باز سایت نطنز انجام شده و در فعالیت‌های این سایت نیز خللی وارد نکرده است. فرماندار شهرستان نطنز با بیان اینکه جای هیچ گونه نگرانی از جهات مختلف وجود نداشته است، ابراز کرد: کارشناسان مربوطه در محل حادثه ابعاد مختلف و علت یا علل این حادثه را بررسی می‌کنند.

واکنش وزارت‌خارجه آمریکا

وزارت خارجه آمریکا تلاش کرده از حادثه در سایت غنی‌سازی نطنز برای اتهام‌پراکنی علیه برنامه هسته‌ای ایران استفاده کند. وزارت خارجه آمریکا که همواره تلاش می‌کند مقاصد برنامه هسته‌ای ایران را از منافع ملی ایران جدا کند در بیانیه‌ای به آسوشیتدپرس مدعی شد: «در حال رصد گزارش‌های مربوط به آتش‌سوزی در یکی از تاسیسات هسته‌ای ایران هستیم. این رویداد، مجددا این را یادآوری می‌کند که رژیم ایران چگونه به جای رفع نیازهای مردم همچنان برنامه هسته‌ای منحرف خودش را در اولویت قرار می‌دهد.»

واکنش آژانس

همزمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به حادثه رخ‌داده در یکی از سوله‌های در دست احداث مجتمع غنی‌سازی نطنز واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای گفته از گزارش‌ها درباره این حادثه مطلع است اما انتظار نمی‌رود این حادثه تاثیری روی فعالیت‌های راستی‌آزمایی پادمانی این نهاد بین‌المللی داشته باشد. در این بیانیه آمده است: «ما در حال حاضر پیش‌بینی می‌کنیم [این حادثه] هیچ تاثیری روی فعالیت‌های راستی‌آزمایی پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نخواهد داشت.»

چرایی نحوه واکنش رژیم صهیونیستی

در کنار فشارهای سیاسی مستمر از سوی آمریکا و اروپا، برخی مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا طی روزهای اخیر تلاش کرده‌اند که درخصوص ضربه زدن به توانمندی‌های دفاعی و هسته‌ای ایران ادبیات‌سازی کنند. به گزارش نورنیوز، پس از وقوع حادثه در سایت نطنز، برخی اکانت‌های رسانه‌ای صهیونیستی بلافاصله این رخداد را به اقدامات خرابکارانه اسرائیل نسبت داده‌اند. در موضوع انفجار مخزن گاز در پارچین نیز همین رویه از سوی منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی دنبال شد. صرف نظر از ادعاهای مطرح شده از سوی منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی که معمولا به‌صورت گسترده از سوی سایر رسانه‌های معاند نیز بازنشر می‌شود، توجه به چند نکته در این خصوص ضروری است:

۱. برخی مقامات رسمی از جمله نخست‌وزیر و وزیر دفاع سابق رژیم صهیونیستی، وزیر خارجه آمریکا، «برایان هوک» و برخی دیگر از مسوولان سیاسی، نظامی و امنیتی آنها بارها در مورد آمادگی و قصد خود برای ضربه زدن به تاسیسات نظامی و هسته‌ای ایران به‌صورت صریح اظهارنظر کرده‌اند.

۲. اقدام بی‌سابقه و غیرحقوقی اخیر آژانس که با فشار آمریکا و صحنه گردانی اروپا منجر به صدور قطعنامه از سوی شورای حکام شد نیز با رویکرد افزایش فشارهای سیاسی و امنیتی علیه کشورمان پیگیری شده است.

۳. گزارش غیرحقوقی و جانبدارانه دبیرکل سازمان ملل متحد در جلسه اخیر شورای امنیت در مورد شیوه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ که واکنش‌های ایران به خروج آمریکا از برجام را زیر سوال برده بود و با اعتراض تند چین و روسیه مواجه شد، به‌عنوان بردار فشار دیگری برای وادارسازی ایران به انصراف از حقوق طبیعی و قانونی خود قابل توجه است.

۴. قطعنامه پیشنهادی آمریکا با هدف دور زدن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و تداوم تحریم تسلیحاتی ایران که مخالفت جدی روسیه وچین و اعتراض اعضای اروپایی شورای امنیت را به دنبال داشت حلقه دیگری از زنجیره فشارهای سیاسی تلقی می شود.

۵. تداوم تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا که در چارچوب راهبرد فشار حداکثری دنبال می‌شود در کنار بدعهدی کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات برجامی نیز بخش مهم دیگری از تلاش همه جانبه‌ای است که هدفی جز تضعیف بنیه اقتصادی، دفاعی و سیاسی ایران نداشته و تداعی‌کننده جنگ احزاب برای شکستن اراده و مقاومت مردم ایران در برابر زورگویی، زیاده‌خواهی و باج‌گیری نظام سلطه است.

۶. جمهوری اسلامی ایران تاکنون با هوشمندی و درایت راهبردی تلاش کرده ضمن دفاع از مواضع اصولی و منافع ملی خود از تشدید بحران و شکل‌گیری شرایط و موقعیت‌های غیر‌قابل پیش‌بینی جلوگیری کند، اما در صورتی که نشانه‌هایی از عبور کشورهای معاند به ویژه رژیم صهیونیستی و آمریکا از خطوط قرمز جمهوری اسلامی که امنیت، منافع و آرامش مردم ایران است به هر شکلی بروز و ظهور یابد به‌طور قطع راهبرد مواجهه و مقابله با وضعیت جدید باید مورد تجدید نظر اساسی قرار بگیرد.