به گزارش «لورنس نورمن» خبرنگار ارشد وال‌استریت ژورنال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه بیانیه‌ای درباره حادثه روز گذشته در سایت هسته‌ای نطنز منتشر کرد که در آن آمده است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اوایل روز پنجشنبه از طریق ایران از یک آتش سوزی در ساختمانی در مجتمع غنی‌سازی اورانیوم نطنز با خبر شد.

این بیانیه در ادامه افزود: ایران همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را آگاه ساخت که این آتشسوزی به صورت خاموش شده و در این ساختمان هیچ مواد هسته‌ای یا رادیواکتیوی وجود نداشته است. ایران گفت که علت این حادثه مشخص نیست و افزود که هیچ خسارت جانی یا آلودگی رادیواکتیوی به بار نیامده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه خود همچنین تاکید کرد سایت هسته‌ای نطنز تحت پادمان‌های این آژانس، اعم از راستی‌آزمایی‌های پادمانی و راستی‌آزمایی و نظارت مربوط به برجام قرار دارد.

آژانس همچنین افزود: آژانس تایید می‌کند که در زمان [حادثه] هیچ یک از بازرسان پادمانی آژانس در آنجا حاضر نبوده‌اند و محل وقوع حادثه حاوی مواد هسته‌ای نیست. آژانس با مقام‌های مربوطه در ایران در ارتباط بوده تا اطمینان حاصل کند که [این حادثه] تاثیری بر فعالیت‌های راستی‌آزمایی پادمانی آن که انتظار می‌رود همچون گذشته ادامه یابد، نداشته است. بازرسان آژانس به صورت مرتب در نطنز حضور می‌یابند.

نورمن همچنین در ادامه این خبر که در حساب رسمی خود در توییتر منتشر کرد، گفت باخبر شده که بازرسان آژانس روز شنبه در سایت هسته‌ای نطنز حضور خواهند یافت.

مجتمع هسته ای شهید احمدی روشن در  نطنز بامداد پنجشنبه -۱۲ تیرماه - دچار حادثه شد.  بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در این باره گفته است که این حادثه در یکی از سوله‌ها واقع شد که در فضای باز و فاقد مواد هسته ای بود که در واقع آلودگی هم ندارد. این سایت غیر فعال بوده است و مواد رادیواکتیو در اینجا نبود و از نظر نیروی انسانی هم کسی حضور نداشته و تلفاتی نداشتیم. البته خسارات مالی و مادی داریم که در حال ارزیابی هستیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.