«فورچون» در «ال‌پالیتو» لنگر انداخت

به گزارش «ایرنا» دومین کشتی نیز که فارست نام دارد پیش از این روز شنبه وارد آب‌های ونزوئلا شد. سه کشتی دیگر نیز در حال عبور از اقیانوس اطلس هستند. پنج کشتی به نام‌های «فورچون»، «فارست»، «فاکسون»، «پتونیا» و «کلاول» حامل سوخت ایران بوده و راهی ونزوئلا شده‌اند.به گزارش «ایسنا» Tanker trackers روز دوشنبه در توییتی نوشت: «ابرتانکر ایرانی که در اواسط ماه مارس در بندر شهید رجایی ایران ۴۳ میلیون لیتر بنزین بار کرده بود در جایگاه «برث ۲» در مجاورت پالایشگاه «ال پالیتو» ونزوئلا، در غرب کاراکاس لنگر انداخته است.» پیش‌تر به گزارش جماران وزیر نفت ونزوئلا با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد: «یکی از پنج نفتکش ایران روز شنبه با اسکورت کشتی‌های نظامی ونزوئلا وارد آب‌های ما شد. در حال حاضر این نفتکش در منطقه اقتصادی انحصاری ونزوئلا قرار دارد.»

این نفتکش از اوایل ماه میلادی جاری که از کانال سوئز گذشت «با سیگنال روشن ماهواره‌ای حرکت کرده» و اکنون در اسکله نفتی ال پالیتو در جوار پالایشگاهی به همین نام در شمال ونزوئلا پهلو گرفته است.

تعقیب نفتکش ایرانی

به دنبال تهدیدهای آمریکا برای اطمینان از اینکه کشتی ایرانی بدون هیچ گونه حادثه به سواحل ونزوئلا برسد، تانکر هنگام عبور از منطقه انحصاری اقتصادی (EEZ) توسط نیروی دریایی ونزوئلا اسکورت شد. این در حالی است که شبکه راشاتودی گزارش داده که به نظر می‌رسد حداقل یک فروند کشتی آمریکایی با نام «آدام جوزف» در تعقیب نفتکش ایرانی بوده که بعد از وارد شدن به منطقه ویژه اقتصادی ونزوئلا، دست از تعقیب برداشته است. نفتکش «فورچون» حامل ۵۳/ ۱ میلیون بشکه بنزین و آلکیلات وارد منطقه آزاد اقتصادی ونزوئلا شد تا به نمادی از بی‌اعتنایی ایران به تهدیدات ضدایرانی واشنگتن در آمریکای جنوبی تبدیل شود.

ایران متشکریم!

پس از آنکه اولین کشتی محموله سوخت ایران در سواحل ونزوئلا پهلو گرفت، رئیس‌جمهور و مردم این کشور از دولت ایران تشکر و قدردانی کردند. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا پس از ورود پنج شناور و تانکر حامل سوخت ایران برای کاراکاس، از دولت و ملت ایران بابت همبستگی با مردم ونزوئلا و پشتیبانی از کاراکاس قدردانی و تشکر کرد. ایران پس از ارسال بنزین به ونزوئلا که به دلیل تحریم‌های آمریکا با کمبود سوخت مواجه است موجب عصبانیت مقامات آمریکایی شد زیرا هر دو کشور تحت تحریم واشنگتن هستند. نیکلاس مادورو در رسانه‌ دولتی ونزوئلا گفت: «ونزوئلا و ایران هر دو خواهان صلح هستند و ما حق داریم آزادانه تجارت کنیم.» مادورو از مردم این دو کشور به‌عنوان «مردمی انقلابی که هرگز در مقابل ستمگری آمریکا زانو نخواهند زد» یاد کرد. براساس این گزارش، هشتگ اسپانیایی #GraciasIran (به معنای ایران متشکریم)، توسط کاربران ونزوئلایی در شبکه اجتماعی توییتر ترند شده و آنها از همکاری تهران و کاراکاس در ایستادن مقابل محاصره دریایی آمریکا قدردانی کردند. معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز از اقدام ایران نسبت به ارسال پنج نفتکش حامل سوخت به کشورش تشکر و قدردانی کرد.

به گزارش «ایسنا» دلسی رودریگز، معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا روز یکشنبه با اشاره به ورود اولین نفتکش حامل سوخت ایران به غرب کاراکاس در توییتی نوشت: «امروز روزی تاریخی در روابط بین‌الملل و دوملیتی میان ایران و ونزوئلا محسوب می‌شود. در این اقدام اصول خودمختاری، حاکمیت، دوستی، همکاری و حفظ صلح و منافع دوجانبه ابراز شده است‌. ایران متشکریم.»

همچنین همزمان با وارد شدن نفتکش حامل سوخت با پرچم ایران به آب‌های ونزوئلا، طارق العیسمی، وزیر جدید نفت این کشور شنبه شب در یک پیام توییتری نوشت: «ممنون برادران.» العیسمی در صفحه توییتری خود نوشت: «همکاری میان ایران و ونزوئلا در زمینه انرژی علاوه بر اینکه ما را به‌عنوان کشورهای عضو اوپک متحد می‌کند، مبتنی بر تبادل علمی و توسعه تولید صنعت هیدروکربن است. ممنون برادران» العیسمی در پیام دیگری نوشت: «به نمایندگی از نیکلاس مادورو و همه شهروندان ونزوئلا به کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران که قصد ورود به بنادر ما را دارند، سلام می‌گوییم و به آنها ادای احترام می‌کنیم. این همکاری انرژی با هدف توسعه همه‌جانبه به نفع مردم ما است.»

هشدار به ترامپ

از سوی دیگر ساموئل مونکادا، نماینده دائم ونزوئلا در سازمان ملل در واکنش به رسیدن نفتکش‌های ایرانی به آب‌های ونزوئلا، در صفحه توییتری خود اعلام کرد که رسیدن بنزین ایرانی به ونزوئلا، نقطه عطفی در تلاش برای حاکمیت، استقلال و صلح است. این مقام ونزوئلایی در ادامه با انتقاد از رویکرد خصمانه دولت آمریکا گفته است: «ترامپ و اطرافیانش در فکر حمله نظامی به این تانکرها همزمان با شیوع (کرونا) هستند، اما کارشناسانش به او چیز دیگری را توصیه می‌کنند، باید ببینیم که چه می‌شود..!» نماینده ونزوئلا در سازمان ملل همچنین به توصیه ۱۴ کارشناس جامعه اطلاعاتی و امنیتی آمریکا به ترامپ اشاره کرده که با ارسال نامه‌ای سرگشاده خطاب به ترامپ به او نسبت به حمله به نفتکش‌های ایرانی در مسیر ارسال بنزین به ونزوئلا هشدار داده‌اند و گفته‌اند که اقدامات جنگی منافع آمریکا را تامین نمی‌کند.

واکنش سفیر ایران

همزمان حجت سلطانى، سفیر ایران در ونزوئلا، در توییتى با اشاره به صادرات بنزین ایران به ونزوئلا و اجتناب آمریکا از مزاحمت برای نفتکش‌های ایران، نوشت: «خدا را شکر که ترامپ و مشاورانش بالاخره متوجه شدند اگر به قواعد و مقررات بین‌المللی احترام گذاشته و تصمیمات منطقی و عاقلانه بگیرند، نه خودشان و نه سربازانشان دچار ضربه ملایم مغزی نخواهند شد. امیدوارم اینگونه تصمیمات منطقی و احترام به حقوق ملت‌ها از جمله ایران و ونزوئلا ادامه یابد.» پیشتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران هشدار داده بود که اگر برای نفتکش‌های ایرانی مشکلی از طرف نیروهای آمریکایی پیش بیاید ایران اقدام به مقابله به‌مثل خواهد کرد.

توییت رئیس‌جمهور کوبا

همچنین میگوئل دیازکانل، رئیس‌جمهور کوبا روز یکشنبه در توییتی نوشت: «اولین نفتکش از میان پنج نفتکش ایرانی با شکستن محاصره جنایتکارانه و غیرقابل قبول آمریکا به ونزوئلا رسید.»

هشدار بولتون

این در حالی است که مقامات آمریکایی همچنان در حال انتقاد کردن از ایران به دلیل ارسال انرژی به ونزوئلا و ابراز نگرانی در این رابطه هستند. همچنانکه جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا با ابراز نگرانی نسبت به همکاری قانونی ایران و ونزوئلا در حوزه انرژی گفت: «ما در کنار خوان گوایدو (رهبر مخالفان ونزوئلا) در برابر ایران ایستاده‌ایم.» به گزارش «ایسنا» جان بولتون در یک پیام توییتری نسبت به همکاری قانونی ایران و ونزوئلا در حوزه انرژی هشدار داد و حتی آن را خطرناک توصیف کرد. بولتون مدعی شد: «همگی باید از دخالت تازه چین، روسیه، کوبا و ایران در ونزوئلا نگران باشیم. محموله سوختی ایران به دولت شکست خورده مادورو برای آمریکا و کشورهای آمریکای‌جنوبی خطرناک است. باید برای مقابله با نفوذ ایران از خوان گوایدو حمایت کنیم.»

شکست تحریم‌های آمریکا

ورود نفتکش ایرانی به آب‌های ونزوئلا با وجود تحریم‌های آمریکا علیه هر دو کشور و تهدیدهای فزاینده این کشور درباره ارسال انرژی از سوی تهران به کاراکاس، خشم مقامات کاخ سفید را به دنبال داشت.  مقامات آمریکایی از جمله آدمیرال کریگ فالر، رئیس ستاد فرماندهی جنوبی آمریکا، از چند روز گذشته تاکنون اعلام کرده‌اند، «با نگرانی» در حال رصد کردن محموله ایران به ونزوئلا هستند.  خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در این رابطه نوشت: «تانکر حامل سوخت که از ایران عازم ونزوئلا شده است، تحریم‌های آمریکا را درهم شکست.» آسوشیتدپرس روز یکشنبه از مبدا کاراکاس با انتشار این خبر نوشت: «نخستین تانکر از پنج تانکر حامل سوخت که از ایران عازم شده بودند، اواخر روز شنبه به آب‌های ونزوئلا رسید. حال انتظار می‌رود تا به‌طور موقت کمبود سوخت در این کشور حوزه آمریکای‌جنوبی تسهیل شود، این درحالی است که هردو کشور از سوی دولت ترامپ مورد تحریم قرار دارند.» آسوشیتدپرس در ادامه نوشت: «نفتکش «فورچون هنگام گذر از آب‌های دریای کارائیب به سمت سواحل ونزوئلا با هیچ علائمی از تهدید و یا مداخله آمریکا مواجه نشد.» این گزارش می‌افزاید: «آن‌گونه که تحلیلگران برآورد می‌کنند، نفتکش‌های ایران با رسیدن به ونزوئلا ظرفیت تامین سوخت حدود دو تا سه هفته این کشور را خواهند داشت.» بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند طرحی برای متوقف ساختن نفتکش‌های ایرانی ندارند.

02-01

«دنیای اقتصاد» بررسی می‌کند: صادرات بنزین هموار می‌شود