سخنگوی جانسون: خواستار بهبود روابط با ایران در دوره پسابرگزیت هستیم

وی با بیان اینکه دولت لندن به حفظ برجام متعهد است عنوان کرد که تصمیم اخیر ایران برای کاهش تعهداتش ذیل این توافق نگرانی بزرگی برای ما ایجاد کرده است. او با اشاره به تمایل سه کشور اروپایی عضو برجام برای فعال کردن سازوکار حل اختلاف مدعی شد: «هدف ما این است که بتوانیم توافق هسته‌ای ایران را حفظ کنیم و از طریق همکاری با تمام طرف‌ها از جمله ایران، راه‌حل دیپلماتیک پیدا کنیم.»

نزدیکی سیاست‌های واشنگتن-لندن

سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس در پاسخ به این سوال که آیا خروج لندن از اتحادیه اروپا به معنای نزدیک‌تر شدن آن به سیاست‌های آمریکاست گفت: «انگلیس به همکاری نزدیک با هم‌پیمانانش در سیاست خارجی از جمله اتحادیه اروپا و آمریکا ادامه می‌دهد. اما ما همیشه به‌روشنی اعلام کردیم، جایی که با هرکدام از شرکایمان اختلاف‌نظر داریم، گفت‌وگوهای باز و بدون پرده‌ای را خواهیم داشت و زمانی هم که فکر می‌کنیم چیزی اشتباه است آن را بیان می‌کنیم.»

وی درباره این احتمال که لندن و واشنگتن سیاست هماهنگی را علیه ایران در پیش بگیرند که با سیاست‌های اتحادیه اروپا مغایرت داشته باشد نیز عنوان کرد: «سیاست خارجی انگلیس بر پایه انتخاب بین آمریکا، اتحادیه اروپا یا کشور دیگری تعریف نشده، بلکه براساس قضاوت درباره منافع ملی ما تعریف می‌شود.»

انگلیس یازدهم بهمن به‌طور رسمی اتحادیه اروپا را ترک کرد و وارد یک دوره انتقالی شده که به آن اجازه می‌دهد در مورد آینده روابط خود با بروکسل، مذاکره کند.  به گزارش «ایرنا» این کشور امیدوار است همزمان با این اقدام، مذاکرات خود را با سایر اقتصادهای بزرگ مانند ایالات‌متحده، ژاپن و استرالیا برای انعقاد قراردادهای همکاری‌های اقتصادی و تجاری پیش برده و با آنها به توافق‌های اقتصادی مورد نیاز برسد.

درحالی‌که به‌نظر می‌رسد لندن برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از برگزیت، بیش از هر کشور دیگری روی ایالات‌متحده حساب کرده و این مساله می‌تواند سیاست‌های دو کشور را به هم نزدیک‌تر کند،مقامات لندن همواره ادعا می‌کنند که موضع این کشور در رابطه با سیاست فشار حداکثری آمریکا «بسیار» متفاوت است.

تاکید بر حفظ برجام

از سوی دیگر سخنگوی جانسون در این باره به «ایرنا» گفت: «برجام تنها توافق موجود است تا از اشاعه سلاح هسته‌ای جلوگیری کند. بنابراین ما به حفظ این توافق پایبند هستیم.»

زمانی که از او پرسیده شد، خروج آمریکا از برجام و طرح جایگزین کردن آن با یک توافق آمریکاپسند یک بدعت در هنجارهای بین‌المللی به‌شمار می‌رود گفت: «بر کسی پوشیده نیست که ما و آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران اختلاف نظر داریم.»

توافق بهتر

وی در ادامه گفت: «همواره گفته‌ایم از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها متاسفیم. اما چنانچه نخست‌وزیر پیش‌تر هم مطرح کرده بود اگر بتوانیم در آینده به توافق بهتری برسیم که حمایت آمریکا را داشته باشد، طبیعتا در آن جهت حرکت خواهیم کرد.» براساس گزارش «ایرنا» سخنگوی جانسون در این مصاحبه تلاش کرد کمتر به اختلاف نظر میان دو کشور پرداخته و مسائل مشترکی را که دو کشور می‌توانند با هم همکاری کنند، برجسته کند.

سفر برایان هوک به فرانسه و انگلیس

از سوی دیگر برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا برای تشریح سیاست‌های آمریکا درخصوص ایران سفری به لندن و پاریس داشته است.

به گزارش «ایسنا» وزارت‌خارجه آمریکا روز جمعه(۱۶ اسفند) با صدور بیانیه‌ای، از سفر برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به انگلیس و فرانسه خبر داد. طبق این بیانیه، برایان هوک در لندن در دیدار با اعضای پارلمان و دیگر رهبران انگلیس، سیاست‌های آمریکا درخصوص ایران و خاورمیانه را تشریح کرد. وی همچنین در پاریس نیز دیداری با همتایان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی خود درخصوص ایران داشته است.