مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، در گفت‌وگوی خود با شبکه خبری سی‌بی‌اس که روز یکشنبه ۲۲ دی (۱۲ ژانویه) پخش شد اعلام کرده است که پنتاگون سند و مدرک مشخصی درباره برنامه نظامی سردار سلیمانی علیه آمریکا در اختیار ندارد. اشاره مارک اسپر به اظهارات دونالد ترامپ در گفت‌وگو با شبکه خبری «فاکس‌نیوز» بوده است. رئیس‌جمهوری آمریکا در آن مصاحبه اعلام کرده بود برنامه ترور فرمانده سپاه اقدامی پیشگیرانه بوده است. رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه یاد شده مدعی شده بود: «من می‌توانم درباره برنامه قاسم سلیمانی موضوعی را فاش کنم و آن اینکه به باور من، موضوع بر سر حمله به چهار سفارتخانه آمریکا بوده است.» وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه خود با شبکه سی‌بی‌اس تلاش کرد اظهارات دونالد ترامپ را تعدیل کند. این در حالی است که وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه دیگری که با شبکه سی‌ان‌ان داشته تلویحا در ادعایی از برنامه احتمالی سردار سلیمانی برای حمله به این سفارتخانه‌ها سخن گفته بود. وزیر دفاع آمریکا همچنین بار دیگر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» از آمادگی ترامپ برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران خبر داد. او مدعی شد گزینه مذاکره غیرمشروط هنوز روی میز است او گفت:«آماده‌ایم بدون شروط درباره راه پیش رو مذاکره کنیم؛ گام‌هایی که ایران را در مسیر تبدیل به کشوری عادی قرار دهد.» وزیر دفاع آمریکا چند روز قبل نیز از ایران دعوت کرده بود برای کاهش تنش با آمریکا گفت‌وگو کند. او به شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» گفته بود ایالات‌متحده به‌دنبال آغاز جنگ با ایران نیست اما آماده پایان دادن به آن است.

انتقاد نمایندگان آمریکا

همزمان مایک لی و رند پاول، سناتورهای حزب جمهوری‌خواه همراه با شماری از نمایندگان حزب دموکرات از این اقدام دولت آمریکا انتقاد کرده‌اند. آنها اعلام کرده‌اند دولت آمریکا در توضیح علت‌های ناظر بر این اقدام خود به حد کافی اطلاع‌رسانی نکرده است.

این درحالی است که انتقاد نمایندگان دموکرات درباره برنامه ترور قاسم سلیمانی شدیدتر بوده است. به‌عنوان نمونه، آدام شیف، نماینده دموکرات و رئیس کارگروه سازمان‌های اطلاعاتی مجلس نمایندگان اعلام کرده است که به‌نظر نمی‌رسد دولت آمریکا سند و دلیل روشنی در ارتباط با برنامه سردار سلیمانی برای حمله به سفارتخانه‌های آمریکا در اختیار داشته باشد. آدام شیف تاکید کرده است دولت آمریکا بدون داشتن دلیل و مدرکی مشخص این کشور را به ورطه جنگ کشانده است. از سوی دیگر جاستین اماش، نماینده کنگره آمریکا و یکی از منتقدان دونالد ترامپ که اخیرا از حزب جمهوری‌خواه کناره‌گیری کرده ادعای دولت آمریکا در ارتباط با برنامه سردار سلیمانی برای حمله به سفارتخانه‌های این کشور را ساختگی خوانده است.