دیدار کوتاه سفرای ایران و آمریکا

به گزارش «ایرنا» علیرضا میریوسفی اضافه کرده است: «سفیر آمریکا در مورد کودک بیماری که در سخنرانی سفیر ایران مورد اشاره قرار گرفته بود سوال کرد که نماینده جمهوری اسلامی ایران هم در چارچوب مطالب سخنرانی خود به آن پاسخ داد.» رایزن مطبوعاتی ایران با این حال تصریح کرد: «در این گفت‌وگوی کوتاه هیچ موضوع دیگری مطرح نشده است.»

براساس ویدئویی که در فضای مجازی پخش شده، کلی کرافت، سفیر جدید آمریکا در سازمان ملل متحد در حاشیه نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد بعد از جلسه رسمی عصر پنج‌شنبه ۲۸ آذر (۱۹ دسامبر) در داخل سالن شورای امنیت به طرف نمایندگان ایران رفته و با مجید تخت‌روانچی، سفیر ایران صحبت کرده است. در مجموع این دیدار یک دقیقه و ۱۵ ثانیه طول کشیده است. این دیدار در حاشیه نشست شورای امنیت سازمان ملل درخصوص قطعنامه ۲۲۳۱ صورت گرفته است. خبرگزاری رویترز از این حرکت کلی کرافت به‌عنوان «رویکردی نادر» از سوی سفیر آمریکا در انظار عمومی یاد کرده است.  به گزارش رویترز، مجید تخت‌روانچی در سخنرانی خود در این نشست به مرگ یک دختر دو ساله در اثر نوعی بیماری پوستی (ای‌بی) به‌دلیل دسترسی نداشتن به دارو اشاره کرد و گفت، این مساله با تحریم‌های آمریکا مرتبط است. یک مقام دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل هم به رویترز گفته است، کلی کرافت درخصوص مرگ این دختر خردسال به مجید تخت‌روانچی تسلیت گفته است.   

تخت‌روانچی در بخشی از صحبت‌های خود به سرنوشت آوا، دخترک ایرانی اشاره کرد که تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا رنج برده و فوت کرده است. تخت‌روانچی گفته است که آوا، دختر دوساله اهوازی، از بیماری «ای‌بی» رنج می‌برد و به همین دلیل فوت کرده است. تخت‌روانچی گفت که تحریم‌ها حیات کودکان بی‌گناه نظیر آوا را به خطر انداخته است. او افزود: «هم اکنون کودکان ایرانی درد ناشی از تحریم‌های غیرانسانی آمریکا را با دل و جان خود لمس می‌کنند.» همچنین کلی کرافت در این نشست ضمن مطرح کردن برخی ادعاها علیه تهران به اعضای شورای امنیت گفت: «ایالات‌متحده مایل است با ایران تعامل کند تا از طریق مذاکره به توافق تازه‌ای جهت صلح و امنیت بهتر دست یابد. اما تا زمانی که ایران به اقداماتش برای بی‌ثبات کردن منطقه ادامه دهد، ما هم بیکار نخواهیم نشست.» ملاقات نمایندگان ایران و آمریکا در سازمان ملل متحد در آستانه سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به ژاپن اتفاق افتاده است. دیدار روحانی از این جنبه که ژاپن قصد دارد بین ایران و آمریکا میانجی‌گری کند مهم است.

انتقاد تند نماینده ایران از آمریکا

از سوی دیگر مجید تخت‌روانچی در سخنرانی خود از تحریم‌های آمریکا علیه ایران انتقاد کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی سازمان ملل، مجید تخت‌روانچی، روز پنج‌شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای گفت که آمریکا تصمیم گرفت در اقدامی مغایر با تعهدات بین‌المللی‌اش، از توافق هسته‌ای خارج شود و رویدادهای متعاقب آن موجب شده‌اند که برجام تقریبا به‌طور کلی ناکارآمد باشد و اعمال تحریم‌های غیرقانونی آمریکا به کشورهای دیگر نیز کشیده شده است.

تخت‌روانچی درباره این تحریم‌ها گفت: ‌«آمریکا در واقع دیگر کشورها را به خاطر به‌جا آوردن تعهدات بین‌المللی‌شان تنبیه می‌کند، چراکه تحریم‌ها نمود تنبیهی جمعی بر عموم مردم‌اند که حتی در درگیری نظامی هم منع شده است و با هدف گرفتن اقشار آسیب‌پذیر مردم، نارضایتی به بار می‌آورد؛ همین‌طور که آمریکا، تحریم موادغذایی و دارویی را به سلاحی علیه ایرانیان تبدیل کرده و تحریم‌ها را به کالاهای بشردوستانه دیگری کشانده است.» او در ادامه اظهار کرد که زورگویی آمریکا باعث عدم تداوم صادرات دارو به ایران شده است. روانچی به بیمار دو ساله مبتلا به بیماری پروانه‌ای اشاره کرد که جان خود را در نتیجه این اقدام از دست داده است. نماینده ایران در سازمان ملل تحریم‌های آمریکا علیه ایران را «برابر با جنگ اقتصادی» تلقی کرد و گفت که افراد دخیل در تعیین، حمایت و اجرا کردن این تحریم‌ها باید مسوول دانسته شوند.

اجرای یک‌جانبه پایدار نیست

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به اینکه با وجود اجرایی نشدن تعهدات شرکای برجام در راستای ایجاد کانال‌های مالی برای تجارت با ایران و حفاظت ایران از تاثیر تحریم‌های آمریکا، ایران هنوز برجام را اجرا می‌کند، گفت که اجرای یک‌جانبه پایدار نیست. روانچی علاوه بر این، با اشاره به اینکه اقدامات ایران در راستای کاهش تعهدات داوطلبانه‌اش، در توافق هسته‌ای، بازگشت‌پذیر هستند، افزود:« خسارات وارد شده به مردم ایران بازگشت‌پذیر نیستند و علاوه بر این، این اقدامات، بر همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاثیر نگذاشته و با تعهدات ایران در زمینه دیده‌بانی، ناسازگار نیستند.» نماینده کشورمان در سازمان ملل گفت: «اقدامات ایران برای کاهش تعهدات برجامی، به محض اینکه اجرای کامل برجام توسط دیگر شرکای توافق، تضمین شود، به حالت قبل بازخواهند گشت، اگرچه اقدامات غیر ضروری و غیرقابل توجیه علیه ایران با عملکردی قاطعانه[از سوی ایران] مواجه خواهد شد.» روانچی تاکید کرد که پیشنهاد آمریکا برای مذاکرات بی‌قید و شرط با ایران، صادقانه نبوده و برخاسته از عادت این کشور برای ورود به یک مذاکره از موضع قدرت به جای جایگاهی برابراست و «ایران با تهدید شمشیر مذاکره نخواهد کرد»؛ اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ توسط آمریکا راه را برای آغاز مذاکره در چارچوب توافق هسته‌ای هموار می‌کند. او همچنین با بیان اینکه برخی کشورها سعی داشته‌اند مداخله شورای امنیت در مسائلی فراتر از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را افزایش دهند گفت: «ایران با مطرح کردن موضوع توان دفاعی مشروع خود در شورای امنیت یا نقشش در مبارزه با تروریسم در منطقه، موافق نیست. موشک‌های ایران هم قادر به حمل کلاهک هسته‌ای نیستند و موضوع موشک‌ها خارج از محتوای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.»

هشدار نماینده اروپا

همچنین نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل طی سخنانی در جلسه پنج‌شنبه شب شورای امنیت، عدم تمدید معافیت‌های تحریمی هسته‌ای ایران از سوی آمریکا را دارای عواقب امنیتی توصیف کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، «اولوف اسکوگ» نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت برای بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱، ضمن اشاره به فشار روزافزونی که روی توافق هسته‌ای ایران قرار دارد، توضیح داد: «ما به‌عنوان اعضای جامعه جهانی وظیفه داریم که مانع فروپاشی آن (برجام) ‌شویم. به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه اروپا، اسکوگ با درخواست از همه طرف‌های درگیر در منطقه غرب آسیا برای کاهش تنش‌ها، به تکرار ادعاها علیه ایران به بهانه قطعنامه ۲۲۳۱ پرداخت و گفت: «اتحادیه اروپا بارها از ایران خواسته از فعالیت‌هایی که بی‌اعتمادی را تعمیق می‌کند، مانند آزمایش‌های موشکی بالستیک، اجتناب کند، [فعالیت‌هایی] که در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هستند.» همزمان کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای خواستار حفظ برجام شدند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، ۶ عضو اروپایی شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه پس از نشست شورای امنیت برای بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ (درباره برجام) اعلام کردند توافق هسته‌ای ایران (برجام) برای امنیت و صلح منطقه‌ای و بین‌المللی عاملی اساسی است.

 

استقبال ایران از ابتکارات نفتی ژاپن

توصیه مذاکراتی نیویورک‌تایمز به ترامپ